Több órával a futam leintése után változott vasárnap a Formula-1-es USA Nagydíj végeredménye, miután Lewis Hamilton és Charles Leclerc autóin a megengedettnél nagyobb mértékben kopott el a padló alján lévő kopólemez. Emiatt mindkettejüket kizárták a versenyből: a mercedeses egy második, a ferraris egy hatodik helyezést bukott el ezzel.
Viszont több kérdés is felmerült a történtek után az FIA vizsgálatai kapcsán. A hivatalos dokumentumokból ugyanis kiderült, hogy csupán négy autón vizsgálták a futamot követően a kopólemezt: a két pórul járt pilóta mellett a győztes Max Verstappenén és a Hamilton diszkvalifikációjával második helyezetté előlépő Lando Norrisén.
Magyarán ez azt jelenti, hogy az ellenőrzött versenygépek felén szabálytalan volt a kopólemez vastagsága, így joggal feltételezhető, hogy akár több autó is illegális lehetett a nagydíj végén – főleg a Circuit of the Americas huplijai fényében.
Különösképp a két csapattárs, George Russell és Carlos Sainz autója kapcsán merülhettek fel kérdőjelek: persze önmagában nem jelenthető ki, hogy az ő autójuk is biztosan megbukott volna az ellenőrzésen, hiszen eltérhettek a beállítások istállón belül is. De mivel sem Russell és Sainz, sem a maradék 16 versenyző esetén nem ellenőrizték a kopólemezt, nem tudhatjuk, pontosan hány illegális autó volt a mezőnyben Austinban.
Az FIA a kérdéskör tisztázása érdekében egy a honlapján megjelent háttércikkben magyarázta el, hogyan is zajlik maga a folyamat. A Nemzetközi Automobil Szövetség szerint a jelenlegi procedúrának az a visszatartó ereje, hogy az istállók nem tudhatják, mikor és melyik részét vizsgálják át az autónak:
„Ez a folyamat már évtizedek óta érvényben van, és azért létezik, hogy azáltal biztosítsa a szabályok betartását, hogy a csapatok nem tudják a verseny előtt, hogy pontosan mely részeit vizsgálják át az egyes autóknak a minden egyes versenygépen minden hétvégén elvégzett standard ellenőrzéseken felül (mint például a minden nagydíj után minden autóból vett üzemanyagminta).”
„Ez azt jelenti az ő szempontjukból, hogy az autó bármelyik részét bármikor ellenőrizhetik, s ha az nem felel meg a technikai szabályzatnak, az súlyos következményekkel járhat” – olvasható az írásban.
Az FIA hozzáteszi: bőséges tapasztalattal és adatokkal rendelkeznek ahhoz, hogy tudják, mely részeket kell tüzetesebben górcső alá venni. Viszont egész egyszerűen arra nincs idő, hogy minden autót minden részletében átvizsgáljanak:
„Az ellenőrzések során óriási munka folyik a nagydíj leintése utáni időben, mielőtt az autókat vissza kell juttatni a csapatokhoz, hogy szétszerelhessék és elszállíthassák a következő versenyre. Ugyanakkor bár széleskörű vizsgálatok zajlanak ilyenkor, lehetetlen az összes autó összes alkatrészét ellenőrizni a rendelkezésre álló rövid időben – és ez különösen igaz az egymást követő nagydíjhétvégék esetén, amikor a szállítási határidőket is figyelembe kell venni.”
„Ezért olyan értékes az a folyamat, amely során véletlenszerűen választanak ki autókat, hogy megvizsgálják őket a technikai szabályzat különböző pontjai alapján. Minden csapat tisztában van azzal, hogy elképzelhető, hogy kiválasztják az autójukat és megértik, hogy komoly esély van arra, hogy az esetleges szabálytalanságokat kiszúrják” – fogalmazott az FIA.
Hozzátették: nemcsak a nagydíj vége után, hanem az időmérő és a futam között is sor kerül ellenőrzésekre, sőt legalább egy autónál egy alaposabb átvizsgálást is tartanak, beleértve azt is, hogy akár belső alkatrészeket is szét kell szerelni.
Az USA Nagydíj hivatalos dokumentumaiból kiderül egyébként, hogy mely autón mit ellenőriztek pontosan. A célba érőknél például mindenkinél megtörtént a mérlegelés és a kormány ellenőrzése, míg Sergio Perez, Lando Norris és Yuki Tsunoda autóján számos karosszériaelemet vizsgáltak át. Sainz autójából pedig például motorolajmintát is vettek a texasi futamot követően.