DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

A Pirelli is elismerte: használhatatlan az F1-es esőgumi

Mario Isola egyetért a versenyzőkkel, akik a Belga Nagydíjon rámutattak: pillanatnyilag csak a safety car mögött használják az esőgumikat.

A Belga Nagydíj sprintfutamának elején ismét megmutatkozott, mennyire komoly problémát jelent az eső és a vizes pálya jelenleg a Formula-1-ben: még a biztonsági autó mögött eltöltött öt kör során is annyi vizet vertek fel az autók, amelyek borzalmassá tették a látási viszonyokat – Pierre Gasly például ki is emelte, hogy nem érezte magát biztonságban, köszönhetően részben a közelmúltbéli spái tragédiának is.

Nem véletlen, hogy az FIA dolgozik is egy „sárhányóra” hasonlító eszközön, amely csökkentené a vízpermetet, ám az első teszt sikertelennek bizonyult: a szakemberek elmondása szerint sem volt számottevő a különbség, hiszen nemcsak a gumik, hanem például a diffúzor is rengeteg vizet szív fel az aszfaltról.

f1-verstappen-redbull-belga-esogumi



Részben ezzel összefügg azonban egy másik probléma is, amelyre szintén rávilágítottak a pilóták Spában a sprint után. Történetesen arra, hogy jelenlegi formájában a full esős abroncsoknak nincs sok értelmük: mint ahogy azt többek között Charles Leclerc is levezette, az intermediate-ek annyival gyorsabbak, hogy minél előbb igyekeznek azt feltenni a versenyzők – ahogy azt láthattuk is a sprinten, hiszen legkésőbb az első versenykör végén mindenki kiállt cserélni –, amikor pedig már a körülmények csak a teljesen esős abroncsokat tennék lehetővé, akkor az említett látási viszonyok miatt úgysem lehetnek pályán. Magyarán: a full esős gumikat igazából csak akkor használják, ha azt a versenyirányítás kötelezően előírják nekik a biztonsági autós rajtoknál.

Mindezekkel pedig még Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke is egyetértett: „El kell különítenünk két problémát. Az egyik a látási viszonyok, a másik pedig az esőgumik teljesítménye” – magyarázta a RacingNews365.com portálnak. „Amikor teszteltük ezeket az esőgumikat a melegítőpaplanok nélkül, akkor öt-hat másodpercnyi extra teljesítményt találtunk Fioranóban és a Paul Ricard pályán a régi esőgumikhoz képest, és a felmelegítésük sem jelentett gondot.”

„Ezért küldtem kérést arról, hogy cseréljük ki az abroncsokat, s az összes csapat megszavazta az új esőgumik szezon közbeni bevetését, mert látták a jelentéseket a tesztről. Egyetértettek abban, hogy egy jó lépés bevezetni az új esőgumikat, de lehet, hogy ez a teljesítmény még mindig nem elég ahhoz, hogy megfelelő átfedést adjon az intermediate abroncsokkal.”

„Csak biztonsági autó mögött használhatók az esőgumik? Rengetegszer beszéltünk a látási viszonyokról, amelyek problémát jelentenek, az FIA és az összes csapat pedig dolgozik olyan eszközökön, amely javíthatná a láthatóságot azzal, hogy csökkentené a nemcsak a gumik, hanem a diffúzor által felvert vízpermetet. De ha a full esős gumikat csak a safety car mögött használják, akkor egyetértek a versenyzőkkel abban, hogy jelenleg az egy haszontalan abroncs. El kell döntenünk, milyen irányba akarunk menni a jövőben, hogy olyan terméket fejlesszünk, amilyenre az F1-nek szüksége van.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: