A 2023-as esztendő egyik legérdekesebb témája a Formula-1-ben az új csapatok esetleges érkezése. Az FIA az év elején nyitotta meg a lehetőséget az érdeklődők előtt, hogy benyújtsák a jelentkezésüket, amelyeket roppant szigorú feltételrendszer alapján – ezek között szerepel az is, hogy az adott istállónak hozzáadott értékkel kell rendelkeznie az F1 szempontjából – fogják elbírálni. Legfeljebb két istálló jelentkezését fogják elfogadni valamikor nyáron, azaz maximum 24-re nőhet a mezőny létszáma 2026-tól kezdődően.
Az FIA bejelentése óta folyamatosan érkeznek hírek a különböző projektekről. A szándékát már tavaly jelző Andretti Global például összefogott a Cadillackel, míg azt szintén megerősítették, hogy Craig Pollock vezetésével egy a nemek egyenlőségét célul kitűző alakulat is készülődik, vélhetően szaúdi anyagi háttérrel. Ezen kívül a Panthera is mozgolódik, valamint a hírek szerint a Formula-2-ben szereplő Hitech is érdeklődik a fellépés iránt.
Bár neveket nem említett, most Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója megerősítette, hogy valóban három-négy jelentkező lehet a rajtrács kiadó helyeire: „Szerintem ami napvilágot látott, hogy három vagy négy csapat fog jelentkezést benyújtani. Örülnék, ha bővülne a rajtrács a megfelelő feltételek mellett.”
Nincs beleszólása a jelenlegi F1-es csapatoknak
Brown azt sem titkolta, hogy kifejezetten támogatja a hozzá hasonlóan amerikai Andrettiék törekvéseit: „Tudjuk, hogy támogatom Michaelt és a Cadillacet, és szerintem egészséges lenne az érkezésük a sport számára. De valószínűleg kisebbségben vagyok ezzel a gondolkodással” – tette hozzá, utalva a mezőny nagy részének érezhető ellenállására.
A McLaren-vezér utóbbi megjegyzése ellenére hangsúlyozta: a potenciális új csapatok kiválasztásába nem szólhatnak bele a jelenlegi istállók. „A csapatoknak nincs ebbe beleszólása. Nem hiszem, hogy mindenki pontosan érti, hogyan irányítják a Formula-1-et. Végső soron a csapatok nem szavazhatnak ebben a konkrét kérdésben.”
Annyiban azért függhet a jelenlegi mezőnytől az érdeklődők sorsa, hogy az ő kérésükre megemelhetik a belépti/kárpótlási díjat, méghozzá jelentősen: a korábban elfogadott 200 millió dollár triplájára. Az emelés lehetőségét nemrég az F1-vezérigazgató Stefano Domenicali is elismerte.