DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Mit tud a Pirelli felturbózott esőgumija?

Előbb vezetik be az eredetileg 2024-re tervezett esőabroncsot: a hatékonyabb guminak melegítőpaplanra sincs szüksége. Az év során az FIA esős csomagját is tesztelni fogják.

Az esőgumi minősége gyakran kapott kritikát az elmúlt években. Mikor a pályán akkora mennyiségű víz volt, ami az esőabroncs használatát tette indokolttá, általában biztonsági autó mögött zajlott a körözés (ha egyáltalán kiengedték a mezőnyt), mikor azonban a versenyirányítás zöld zászlót adott, a körülmények általában rögtön megengedték a köztes abroncsra váltást, a két keverék közti ugrás miatt pedig a csapatok egyértelműen utóbbit preferálták. Az esőgumi tehát nem látta el feladatát, haszontalan keveréknek bizonyult – ezért változtatott rajta a Pirelli.

Az eredeti forgatókönyv szerint 2024-re készült volna új specifikációjú esőgumi, amelyet a fellocsolt pályán zajló Pirelli-teszteken fejlesztettek, de gyorsított eljárásban a gyártó már a 2023-as szezonban, a hatodik hétvégétől, Imolától fogva bevezeti.

Erről az F1 Bizottság közleménye számolt be a Londonban tartott keddi ülés után: „A Pirelli sikeres tesztelését követően, a csapatok támogatásával a Pirelli elkészült a nedves időjárásra alkalmas abronccsal, amely sokkal jobban teljesít az előző specifikációnál. Ez az abroncstípus gumimelegítő használatát sem igényli” – olvasható.



Az abroncs sajátossága, hogy melegítő paplan sem szükséges hozzá, amiből következik, hogy a pályán is könnyebb elérni az üzemi hőfokot, optimálisabb a működési tartománya. 2024-ben az összes esős és száraz abroncsra vonatkozóan betiltják a gumimelegítő paplanokat, ezt vetíti előre már idén az új esőgumi.

Az év közepén már pályán tesztelik az új esős csomagot

A Formula-1 egy másik újdonsággal is készül a nedves pályán való versenyzés elősegítésére, az esős csomaggal, amelynek értelmében kerékdob kerül az autókra nedves körülmények között, így csökkentve a vízfüggöny mértékét.

Az FIA már elvégezte saját számítógépes szimulációját, de a fejlesztőmunkába a csapatok is beszálltak. Az F1 Bizottság megerősítette, hogy az istállók CFD- és szélcsatornás tesztelése mentesül a költséglimit és az aerodinamikai tesztelési korlátozás alól. „A pályatesztelés 2023 második vagy harmadik negyedévében kezdődik.”

Korábban az FIA részéről az együléses részleg vezetője, Nikolas Tombazis elmondta, a terv nem az, hogy az esős csomagot azonnal felszereljék az autóra, amikor elkezd esni az eső: évente nagyjából három versenyen szoktak olyan időjárási körülmények fennállni, melyek indokolják a megoldást. Az FIA célja a fejlesztőmunkával az, hogy a kerékdob minél kisebb mértékben befolyásolja az aerodinamikát – habár valamilyen mértékben biztosan fogja.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: