DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Tolongás: A Prema és a Hitech is jönne az F1-be?

Cikksorozatunkban górcső alá vesszük azok a formációkat, akik ilyen vagy olyan módon az F1-es mezőny szereplőivé szeretnének válni.

Sorozatunk első részében azt jártuk körbe, hogy mit léphet a Saubertől kiszoruló Alfa Romeo: forrásaink szerint nem kizárt, hogy az AlphaTauri felvásárlása lehet a márka és a Ferrari forgatókönyve. Ez a rész itt olvasható!

A legismertebb formáció, amely előtt újra és újra bezárul az F1 kapuja, az amerikai Andretti Autosport, amelynek története jól ismert. Az amerikai versenyződinasztia több platformon is jelenlévő csapata már jó ideje teper azért, hogy indulási jogot szerezzenek, de hiába az 1978-as világbajnok Mario Andretti tekintélye, hiába az Alpine és a Renault lobbija, hiába a szurkolók felháborodása, mostanáig – miután a Sauber felvásárlására tett kísérlet 2021-ben kudarcba fulladt – nem kaptak jogot a nevezésre. 

Bár a vérfrissítés soha nem rossz, ráadásul tehetséges fiatal pilóták egész hadserege kényszerül az oldalvonalon kívülre elegendő hely hiányában, az illetékesek – az F1 és az FIA – makacsul kitartanak amellett, hogy nincs lehetőség a mezőny bővítésére, és ebben élvezik a jelenleg is működő csapatok támogatását is. Természetesen magyarázat is van, ráadásul azzal meglehetősen nehéz vitatkozni: a sportág jelenlegi gazdasági klímája optimális, a befolyó pénzek egy részének felosztásával a csapatok tisztességes összeghez jutnak (hála a 2020 augusztusában aláírt, 2021-ben életben lépett új Concorde egyezménynek), ehhez társul a költségvetési sapka, így elmúltak azok az idők, amikor folyamatosan egyik-másik csapat fennmaradásáért kellett aggódni.

f1-fia-domenicali-bensulayem



A jelenlegi helyzettel a mezőny és a sportág vezetése is elégedett, így ezen vélhetően akkor lennének csak hajlandóak változtatni, ha drasztikusan növekednének a sportág bevételei és ezzel arányosan növekedne a felosztható pénz mennyisége is. Mi adhat okot az optimizmusra? Például a világot a 2021 második félideje óta perzselő, helyszíni nézőcsúcsokat és televíziós nézettségi rekordokat eredményező F1-es hisztéria: népszerűségét tekintve a sportág olyan magasságokban szárnyal, mint még soha, ebben pedig vélhetően a világ nagyvállalatai is meglátják majd a fantáziát, így új szponzorok, partnerek, velük együtt pedig vastag dollárkötegek is érkezhetnek, amelyek – talán – lehetővé teszik majd a további bővülést.

Jelenleg csupán az biztos, hogy érdeklődőkben nincs hiány: a csapatvásárlás az egyik opció, amellyel állítólag az Alfánál kacérkodnak, de az új identitásként beszállni szándékozók között sem csak Andrettiékről hallani. Annak ellenére sem, hogy a jelenlegi rendelkezések értelmében az újonnan érkezőknek egy fájdalmas, 200 millió dolláros „járulékot” kell bevezényelniük a közösbe, amely ráadásul nem depozit: az összeg felosztásra kerül a mezőny csapatai között. Erről az új Concorde egyezmény rendelkezik, a kitételt pedig amolyan szűrőnek szánták, amellyel távol tarthatják az F1-be szédelgőként, szerencsevadászként beszállni szándékozókat. „Aki komoly érdeklődő, azt biztosan nem riasztja el ez – vélekedett az újak fizetnivalójáról a McLaren fővezére, Zak Brown. – A sportág értéke nőtt, a jelenlét az új érában már sokkal kifizetődőbb és ez egyben azt is jelenti, hogy az a kétszáz millió valamikor később úgyis visszajön. Talán még sokkal több is…”

f1-f2-prema-hitech

A Hitech és a Prema az F2-ből ülne át az F1 asztalához

Andrettiék álláspontja szerint számukra ez sem akadály, s bár kétségkívül az amerikai családi formáció a leghangosabb, a Formula.hu információi szerint van legalább két olyan istálló az F2-ben, akik rajtengedély esetén akár már 2024-ben ott tudnának lenni a rajtrácson. Úgy tudjuk, hogy a Hitech – amelynek tulajdonosi köre néhány éve sikertelenül pályázott a Force India megszerzésére – minden kritériumot képes lenne teljesíteni, s az évadzáró Abu Dhabi Nagydíjon hasonló pletykák terjengtek a Premáról is. Egyelőre nem tudni, hogy 2024-ben megvalósulhat-e valamelyik csapat feljebb lépése, azonban úgy hallottuk, hogy az F2 organizációnál kiemelt figyelemmel kísérik a dolgok alakulását és már idén elkezdték vizsgálni, hogy mihez kezdenek, amennyiben a következő idény végén egy, vagy akár két csapattól kénytelenek lesznek búcsút venni...

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: