DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Nagy visszatérés: Jöhet a Red Bull-Ford?

Az F1 egyik legsikeresebb márkája szállhat be újra a királykategóriába – mégpedig a Red Bull motorpartnereként.

Az Autosport információi szerint a Ford az F1 növekvő amerikai népszerűsége miatt mérlegeli az újabb szerepvállalás lehetőségét. A vállalat nem akar teljes gyári csapatot szponzorálni vagy saját erőforrást gyártani, ezért kézenfekvőnek tűnik az opciók egyike, a Red Bull-lal való szövetség. Az istálló, amelynek 2025-ig van szerződése a Hondával, a 2026-os motorszabályok alapján saját erőforrást tervez építeni. Ehhez a motorhoz adhatná a nevét a Ford, kiegészítve esetleges támogatással szakértelem tekintetében.  

A lap szerint éppen ez a korlátozott szerepvállalás vonzó a Red Bull számára: a Porschéval tervezett 2026-as együttműködés éppen azért hiúsult meg, mert a német márka túlzott irányítást akart, tulajdonrésszel és beleszólással a működésbe. A hírek szerint a Ford nem tervez ilyen mértékben belefolyni a programba és a motorfejlesztést is a Red Bull erőforrásrészlegére, az RBPT-re bízná, legfeljebb az említett támogatást biztosítaná.

A Ford hivatalosan utoljára 2004-ben szerepelt a Formula-1-ben, mikor saját csapatot működtetett a cégcsoporthoz tartozó Jaguar márka nevével. Ugyanebben az évben a Jordan Ford-motorokat használt, melyek megegyeztek a Cosworth erőforrással.

A Red Bull is használt már Ford-motort



Az ötszörös konstruktőri bajnokcsapatnak formálisan hat motorpartnere volt már a Formula-1-ben – a legelső 2005-ben éppen a Cosworth V10-es erőforrása, melyet még a Ford irányítása alatt fejlesztettek ki, igaz, a motorfejlesztő cég ebben az évben már nem volt az amerikai márka tulajdonában. A csapat csak egy évig használta a Cosworth-motort, akárcsak az ezt követő Ferrarit, mielőtt elkezdődött a 12 éven át tartó Renault-korszak: a felek viszonyának megromlása miatt azonban az utolsó három szezonban TAG Heuer névre keresztelték a V6-os hibridet. A Honda három éven át látta el a Red Bullt, amely idén már házon belül készítette fel és RBPT néven regisztrálta motorját – de a Honda műszaki támogatásával.

A Honda kapcsán említésre méltó, hogy a márka bejegyezte magát a 2026-os motorszabályokra. A jelek szerint azonban elképzelhető, hogy a japánok következő szerepvállalása nem a Red Bull-lal történik meg.

A 2005-ös Red Bull-Cosworth

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: