Az egyszeres futamgyőztes Formula-1-es pályafutása a 2011-es szezon előtt tört félbe, Robert Kubica ralibalesete és súlyos karsérülése következtében. Évek rehabilitációja, majd WRC-ben töltött szezonjai után a lengyel elkezdett a Formula-1-es visszatérésen dolgozni. Próbálkozását siker koronázta 2019-ben, mikor a Williams pilótája lett. A második F1-es pályafutás versenyzőként csak egy szezonon át tartott, de Kubica az elmúlt három évben a paddock aktív tagja maradt az Alfa Romeo tartalékpilótájaként.
A lengyel – akinek a koronavírusos Kimi Raikkönen helyén két nagydíjon versenyzett is – különleges szerződést kapott a csapat lengyel főszponzorán keresztül: korlátozott mértékben a versenyhétvégéken is lehetőséghez jutott, három év alatt 12-szer vezette az Alfa Romeo autóját az első szabadedzésen, így idén Barcelonában, a Paul Ricard-on, a Hungaroringen és Abu Dhabiban. A szezonzárón való szereplés azonban az utolsó lehet.
„Nem tudom” – felelt arra a kérdésre Kubica, utoljára vezetett-e F1-es autót. „Egyedül azért vagyok még itt, mert tartalékosként időnként lehetőséget kapok a vezetésre. Ez ezzel a hétvégével talán véget ér. Az Alfa Romeo főszponzorával, az Orlennel először el kell döntenünk, mi tervük. Ezt követően fogok beszélni az érintett felekkel. Bármi legyen, vagy ezzel a csapattal, vagy egy másikkal, meg kell látnunk, kapok-e még szerepet és hasznos lehetek-e. Ugyanis nem akarok maradni, ha nem vagyok hasznos” – idézi Kubicát a RacingNews365.
A lengyel elfogadta, hogy pályafutása a Formula-1-ben véget érhet a 2022-es szezonnal: „Megbarátkoztam vele, és végső soron mindig is realista voltam. Legyünk őszinték, 38 évesen nem lepődik meg az ember, ha már nem kap ülést” – zárta Kubica.