DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Verstappen-diadal Bakuban, Leclerc elfüstölt

Elmaradt a Ferrari és Red Bull összecsapása, az olaszok mindkét autót elvesztették műszaki hiba miatt. A rivális istálló sima kettős győzelmet szerzett, Russell állt ismét a dobogó alsó fokára az Azerbajdzsáni Nagydíjon.

Helycsere történt már az Azerbajdzsáni Nagydíj rajtjánál: hiába kezdett Charles Leclerc az első rajtkockából, a belső íven levő Sergio Perez kifékezte őt, és a tavalyi nyertes vezette az Azerbajdzsáni Nagydíjat, rövid idő alatt két másodperces előnyt kiépítve.

Más jelentős helycsere nem történt a rajtnál, a legnagyobb figyelmet Nicholas Latifi 10 másodperces stop-and-go büntetése kapta: a kanadait azért sújtották a szigorú retorzióval, mert a felvezető kör előtti pillanatokban, a 15 másodperces jelzés után egy szerelő hátrébb tolta a Williamst.



A kevésbé eseménydús első köröket Carlos Sainz rázta fel a 9. fordulóban: a Perez, Leclerc és Max Verstappen hármasa mögött, negyedikként haladó spanyol autója lehúzódott a pályáról, Sainz jelentése szerint műszaki hiba, az elektronikus hátsó fékrendszer meghibásodása miatt. Az incidenst követő rövid virtuális biztonsági autót kihasználva a mezőny csaknem fele kiállást teljesített Leclerc vezetésével, a pontszerzők közül egyedül a Red Bullok maradtak a pályán.

Így Leclerc a győzelemért vívott harcban nyert egy olcsó kiállást, ugyanakkor 41 kör várt még rá a kemény abroncsokon – a Pirelli egy kiállást kalkulált Bakuban –, míg a Red Bullok mellett a frissebb gumi előnye szólt szólt. A második Verstappent és harmadik helyre visszaeső monacóit 12 másodperces különbség választotta el.

Újabb helycsere történt az élen a 15. körben: Verstappen, aki nemrég még csak harmadik volt, a DRS segítségével átlépte csapattársát. Az előzést segítette a Red Bull is, mivel Perez megkapta az utasítást: ne álljanak le harcolni. Két körrel később a mexikói, akinek jobban fogytak abroncsai, is teljesítette kiállását, amelyben jó három másodperc maradt, így nemcsak jócskán Leclerc mögött tért vissza, de még George Russell is csaknem megelőzte.

A 19. körben az éllovas Verstappen is kiállt, szintén nem egy makulátlan, 3,5 másodperces kerékcserével. Leclerc örökölte meg a vezetést 12 másodperc előnnyel, de a Red Bull jó tíz körrel frissebb kemény abroncsokkal rendelkezett.

A harc azonban végül nem a gumikon dőlt el. A 20. kör megkezdése előtt fehér füst tört elő az F1-75-ből. A padlógázas utolsó szektorban a Ferrari motorja megadta magát, a monacói idén másodszor esett ki műszaki hiba miatt, bajnoki reményei újabb nagy érvágást szenvedtek. A Red Bull viszont kényelmes pozícióban, ellenfél nélkül találta magát. Verstappen és Perez mögött 15 másodperces lemaradásban George Russell következett, a negyedik helyre pedig Pierre Gasly lépett fel, miután megelőzte Daniel Ricciardót, azon kevesek egyikét, akik még nem cseréltek kereket, mivel keményen kezdtek.

A pontszerzésért harcoló Kevin Magnussen lelassult és félreállt a 33. körben: ő volt a futam negyedik kiesője, Guanyu Zhouval együtt négy Ferrari-motoros versenygép adta fel a futamot. Újabb virtuális biztonsági autós időszak következett, amelyet több versenyző, köztük az első három helyezett újra kihasznált egy ingyen kerékcserére.

Russell mögött Gasly következett a negyedik helyen, akit Hamilton és Yuki Tsunoda követett. Az erős pontszerző helytől DRS-hiba fosztotta meg a fiatal japánt: az AlphaTauri hátsó szárnyának csak egyik oldala nyílt, a sportbírók pedig fekete-narancssárga zászlóval jelezték a technikai gondot. Tsunoda kénytelen volt a bokszba hajtani, ahol a szerelők ragasztószalaggal rögzítették az elemet. Ezzel a 13. helyre esett vissza, lágy abroncsokkal, de DRS nélkül kellett felkapaszkodnia.

Verstappen a futam végén megtehette, hogy DRS-t sem nyit, kizárva a lehető legtöbb potenciális veszélyforrást. A holland idei ötödik, pályafutása 25. nagydíjsikerét szerezte, és a szezon során másodszor szerzett kettős győzelmet a Red Bull Perez második helye révén. A két Red Bullt a két Mercedes követte. Russell harmadszor is a dobogó harmadik fokára állt, kihasználva az élcsapatok problémáit, míg Hamilton, aki hozzá hasonlóan kiállt a második VSC-fázis során, frissebb abroncsokon elvette az ötödik helyet Pierre Gaslytól.

Bravúros hatodik helyet ért el Sebastian Vettel: a német kilencedik helyről rajtolt, de számos helyet elvesztett, mikor Esteban Ocon támadása közben kicsúszott a pályáról. Két Alpine és két McLaren szerzett még pontot Alonso, Ricciardo, Norris és Ocon sorrendjében, Tsunoda végül nem tudott elmozdulni a 13. pozícióból.

Az Azerbajdzsáni Nagydíj eredménye:

  Versenyző Autó Idő/hátrány
1 Max Verstappen RED BULL RACING RBPT 1:34:05.941
2 Sergio Perez RED BULL RACING RBPT 20.823
3 George Russell MERCEDES 45.995
4 Lewis Hamilton MERCEDES 71.679
5 Pierre Gasly ALPHATAURI RBPT 77.299
6 Sebastian Vettel ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 84.099
7 Fernando Alonso ALPINE RENAULT 88.596
8 Daniel Ricciardo MCLAREN MERCEDES 92.207
9 Lando Norris MCLAREN MERCEDES 92.556
10 Esteban Ocon ALPINE RENAULT 108.184
11 Valtteri Bottas ALFA ROMEO FERRARI +1 kör
12 Alexander Albon WILLIAMS MERCEDES +1 kör
13 Yuki Tsunoda ALPHATAURI RBPT +1 kör
14 Mick Schumacher HAAS FERRARI +1 kör
15 Nicholas Latifi WILLIAMS MERCEDES +1 kör
16 Lance Stroll ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES DNF
NC Kevin Magnussen HAAS FERRARI DNF
NC Zhou Guanyu ALFA ROMEO FERRARI DNF
NC Charles Leclerc FERRARI DNF
NC Carlos Sainz FERRARI DNF
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: