DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Hill Norrisról: Schumacher is ezt csinálta velem

Az 1996-os világbajnok nem védi honfitársát, sőt nagyobb szigort szorgalmaz a kiszorítások esetében: úgy véli, ha a szabályok a külső íven haladó versenyzőt védik, több akció lesz a pályán.

Nagy visszhangot vert az Osztrák Nagydíjon az első körben történt kiszorítás: Lando Norris tessékelte a kavicságyba Sergio Perezt, aki számos pozíciót bukott az eset következtében. A brit öt másodperces időbüntetést kapott, amely nélkül második lehetett volna – plusz két büntetőpontot, amit nem csupán ő, hanem még Max Verstappen is igazságtalannak tartott.

Az 1996-os világbajnok, Damon Hill a véleményével kisebbségbe tartozik: szerinte igenis jó irány, amibe a Formula-1 ezen a téren tart – Norris mellett hasonló manőverért Perezt kétszer is megbüntették a futamon –, ugyanis végső soron több előzést fog eredményezni, ha büntetik a kiszorítást.

„Norris úgy versenyzett, ahogy megszokta gyerekkorában. Éppen ő mondta valahol, hogy a gokartban mindenki tudja, ha a külső íven próbálkozol, valaki neked fog támaszkodni és a kavicsba rak. Igaza van ebben? Ez olyan, mintha azt mondaná, hogy ha a tizenhatoson belülre kerülsz, akkor felrúghatsz valakit” – kezdte eszmefuttatását az F1 Nation podcastben Hill.



„Abban egyetértek, hogy én is szeretem a kemény versenyzést, és az nem várható el, hogy valaki engedje, hogy a másik körbeautózza. Hozzátenném még, hogy versenyeztem egy bizonyos Michael Schumacher nevű pilóta ellen, aki rendszeresen ugyanezt csinálta meg velem. Nagy felhördülés volt akkoriban miatta, de manapság ez megváltozott. Most az emberek akciót akarnak látni, keménykedést, csetepatét. Talán az idők változtak, de akkoriban, ha az ember a kavicságyba rakott valakit, akár meg is ölhette. Nagyon veszélyes volt.”

Hill javaslata szerint a jövőben is a Red Bull Ringen látott szigorú vonalat kell követni: „Döntést kell hoznunk. Ha például szabálytalan lenne valakit kitenni egy kanyarban, akkor Landónak vissza kellett volna vennie, helyet kellett volna hagynia Sergiónak a külső íven. És így talán szorosabb versenyzést kaptunk volna. Tehát az az érv, hogy attól lesz jó a verseny, ha a pilóták letolják a másikat az útról, nem állja meg a helyét. Ha nem szabadna, éppen hogy több lehetőség lenne a külső íven” – magyarázta a brit, aki szerint ugyanúgy kellene szigort alkalmazni a kiszorítások esetében, mint a pályahatárok betartatásánál.

„A versenyzők kezdték elfogadni, hogy nem fordulhatnak szélesen a rázókövön, nem szerezhetnek ezzel előnyt. Szigorúbb szabályokat kezdenek alkalmazni a pályahatároknál, mi lenne, ha szigorúbbak lennének a vezetési morálra vonatkozóan is? Mert szerintem a többség egyetért abban, hogy ha szabad lenne másokat kitessékelni a pályáról, annak csak káosz lenne a vége, nincs igazam?”

„Nekem az az érvem, hogy ha szigorúbbak a szabályok arra vonatkozóan, amikor a külső íven van melletted egy autó, akkor jobb versenyzés lesz az eredmény. Azaz ha valaki a külső íven próbál körbeautózni, a belső íven levőnek engednie kell. Más szavakkal, ha egy autó melletted van a kanyarban, akkor mindkettőtöknek ki kell jönnie belőle, nem csupán egyikőtöknek” – vázolta javaslatát Damon Hill.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: