DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Pirelli: A csapatok okozták a defekteket

Az F1 gumibeszállítója szerint Verstappen és Stroll bakui balesetét is az okozta, hogy az érintett csapatok az elvártnál alacsonyabb nyomással használták az abroncsokat. Szabályt mégsem szegtek.

Újabb részletek derültek ki az Azerbajdzsáni Nagydíj legforróbb beszédtémájával kapcsolatban. A június 6-i nagydíjon két emlékezetes baleset is történt a pálya célegyenesében, ahol előbb Lance Stroll, később pedig Max Verstappen kapott bal hátsó defektet ugyanazzal a keverékkel. A Pirelli az esetek kapcsán alapos nyomozásba kezdett, aminek eredményét kedden hozta nyilvánosságra. Akkor azt közölték, hogy a csapatok az előírásokat betartva használták a gumikat, csütörtök estére azonban árnyaltabbá vált a kép.

71gcymn0b5g5h2ovikt5_lg



A hasonló esetek elkerülése érdekében az FIA egy új technikai direktívát adott ki a Francia Nagydíj helyszínén, amely nagyobb mozgásteret ad számukra a guminyomás, valamint a melegítőpaplan használatának ellenőrzése terén. Maria Isola, a Pirelli motorsportért felelős főnöke elárulta, erre azért volt szükség, mert a csapatok eltértek a gyártó által megfogalmazott elvárásoktól, magyarul némi extra teljesítmény érdekében a határokat feszegették. A Pirelli minden versenyhétvégén kötelező jelleggel meghatározza az abroncsok minimum nyomását, az Aston Martin és a Red Bull pedig ezzel trükközött. 

E3M-1kOX0AM9Ayw

Isola úgy fogalmazott, a defekteket az abroncsok belső falán kialakult kerületi repedés okozta, ami a túl alacsony guminyomás következménye. „Amikor sok energia áramlik keresztül az abroncsokon, melyekben a vártnál alacsonyabb a nyomás, az eredmény az, hogy az oldalfalon úgynevezett állóhullámok keletkeznek. Ezek az állóhullámok rengeteg energiát vezetnek a gumik vállszerkezetébe, és egy ponton az abroncs felrobban. Ez történt, ez az oka a bakui történéseknek.”

A Pirelli képviselője kihangsúlyozta, egyik csapat sem szegett szabályt, hiszen az nincs megszabva, milyen guminyomással kell teljesíteni a versenyt. Ezen a téren jövőre változás lesz, a 2022-es szabályokkal az F1 új, egységes guminyomásmérő szenzort vezet be. Isola hozzátette, a Lewis Hamilton és Sebastian Vettel abroncsain felfedezett sérüléseket nem a fenti trükközés okozta.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: