Race Data
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) August 4, 2020
└ Archive
└ 2006
└ San Marino GP
└ Friday Practice https://t.co/spTvRLLFVb
Ezzel az adatkeresős szimbólummal reagált a Williams Twitter-felelőse a hírre, amikor a Formula-1 bejelentette, hogy az idei imolai visszatérés során rendhagyó lebonyolítású, egyetlen szabadedzésből álló versenyhétvégét rendeznek. A csapatoknak így kevés idejük lesz az aktuális adatok begyűjtésére, és bár azóta rengeteg szempontból sokat változott a sport, valamennyire biztosan alapul veszik a 2006-os legutóbbi imolai F1-es versenyzésig a pályáról felgyülemlett ismereteket.
Ennek kapcsán a Williams információs részlegének vezetője, Graeme Hackland is megosztott néhány kulisszatitkot arról, mennyire lehetséges visszanyúlni a korábbi évtizedekben gyűjtött adatokhoz, és hogyan zajlott le az információrobbanás a Formula-1-ben az ezredforduló környékén.
„Öt évre visszamenőleg azonnal hozzáférhető minden, ám az összes adatot, amit a versenyautókból valaha is kinyertünk, megőrizzük” – írta a szakember Twitteren. „Persze a nagyon régi adatok olvasásával adódhatnak problémák, de emiatt megtartottuk a régi laptopokat is a régi szoftverekkel. Ha máshoz nem is, a klasszikus autókat futtató programunkhoz használhatjuk őket.”
„A Williamsnek 1979-ben, az első futamgyőzelem évében volt először olyan berendezése, amivel adatokat lehetett rögzíteni. 20 percig tartott róla letölteni egy környi adatot. Amikor 1997-ben csatlakoztam a Benettonhoz, még mindig nagyon sok papírt használtunk, a két autó együttes adatmennyisége pedig kevesebb volt, mint 1 megabyte. 1997 és 2001 között jött el az időszak, amikor berobbant a valósidejű adatszerzés. Nekem az egyik első munkám az volt, hogy floppylemezeket rendszereztem. 2000-ben már CD-ket használtunk, 2005-re pedig áttértünk a DVD-kre. Rémes munka volt azokra kimásolni az adatokat. A mai fiatal IT-szakemberek nem is tudják, milyen szerencsések, hogy terabyte-os kapacitású merevlemezeik vannak!”