Mindenki kellett valahova
Korábban szinte nem létezett olyan munkakör, ahova ne találtak volna szinte azonnal egy bevethető, képzett munkaerőt. Mindig hiányzott valahonnan a szakember, így sosem volt belőlük elegendő, persze ez csak akkor volt így, ha valaki dolgozni is szeretett volna. Persze közel sem mindegy, hogy egy adott szakembert mennyi időre képes megtartani egy munkahely, és számára milyen körülményeket tud nyújtani. Ebből eredően a fluktuáció meglehetősen beindult, így pedig ki kellett dolgozni egy megfelelő stratégiát.
Jogosan merül fel a kérdés, hogy bár lehet, hogy néhány igazán jó szakembert sikerült megcsípnie egy adott vállalatnak, de mi történik, ha csökken a rendelésszám, esetleg a termelés áll le, és mindemellett pedig a fennálló költségek stagnálnak vagy épp nőnek. Mit tesznek ebben az esetben a munkaadók?
A legnépszerűbbek a lehetséges variációk közül:
munkaidő-csökkentések,
rendelkezési állományba utalás,
fizetés nélküli szabadság,
elbocsátás,
átsorolás.
Ezek mindegyike elképzelhető és a jelen helyzet közvetlen folyományként tapasztalható is sok helyen.
Employer Branding
Egy nagyon fontos eleme a munkavállalók megtartásának az Employer Branding, aminek következtében elérhetjük a megfelelő célt. De ez nem egy gyors és azonnali folyamat, ami ma megszületett a fejünkben, majd másnap elindul, és harmadnap özönlenek a munkavállalók a cégbe. Nem, ezt korántsem így kell elképzelni. A márkaépítés nem egy azonnali eredményt biztosító eljárás, és a hasznát, valamint az erejét is csak az idő mutatja meg.
A munkáltatói márkaépítés során egy olyan közeg, kultúra alakul ki, ami magába öleli a munkáltatót és a munkavállalót, és aki ezzel az értékrenddel azonosulni tud, az jól jár a későbbiekben is. Mivel hosszú távú befektetésről beszélünk, így az erejét is az elmúlt időszakhoz hasonló idők mutatják meg. Sajnos várhatóan rengeteg vállalatnál fog kiderülni, hogy nem volt megfelelő az Employer Branding, és csak egy látszatépítkezés zajlott.
Ebből a helyzetből is csak tanulhatunk, hiszen az élet időről időre megmutatja, hogy mik azok a problémák, ahol új utakat kell keresni. Új utakat, melyek talán kevésbé látványosak, de jóval tartósabbak lehetnek. Ezt sosem lehet tudni, hiszen minden változik, így a piacon is az egyik módszert követi a másik, ami jobbat és többet ígér.