DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Mi legyen a második hungaroringi F1-es futam neve?

Egyre inkább úgy fest, hogy a szezon csúszását ledolgozni igyekvő Formula-1 a sport történelmében eddig példátlan módon egymást követően két futamot is rendezne bizonyos pályákon – és ez akár a Hungaroringet is érintheti. De hogyan?

Sok-sok szempontból rendhagyó, az emlékeinkből örökre kitörölhetetlen marad a 2020-as Formula-1-es szezon, hiszen a koronavírus-járvány olyan intézkedéseket tett szükségessé, mint a késői szezonkezdés vagy a Monacói Nagydíj törlése, amelyek még sporttörténelmi léptékben is kilógnak a sorból.

Egy ilyen, és talán mind közül a legdrasztikusabb lépés lehet, ha valóban meghúzza azt az FIA és a FOM a pályákkal együttműködve, hogy egyes helyszínek két futamot is rendeznek majd ebben a világbajnoki szezonban. Bár hivatalos kommunikáció erről még nincs, a Liberty Media minden eddigi közleményében óvatosan kerülte a témát Chase Carey, de a pályák promóterei között már nem tabutéma, hogy akár két egymást követő futam megrendezésére is be kell rendezkedniük. Ez a sajtóhírek szerint inkább a szezonnyitó európai helyszíneket érintheti: olyan sejtés is napvilágot látott már, amely két spielbergi, két silverstone-i, majd két hungaroringi futammal indítaná a szezont, s a pályák két egymást követő hétvégén lengetnék meg a zöld zászlót az F1-es mezőny számára. Ettől, vagyis a dupla Magyar Nagydíj gondolatától a Hungaroring elnöke, Gyulay Zsolt sem zárkózott el a vele készített friss interjúnkban.

Illetve… biztos, hogy két Magyar Nagydíj lenne az a két verseny? Hogyan is nézne ez ki a gyakorlatban? Apróságnak tűnik ez a világot és a sportot szorongató jelenlegi problémák fényében, de tényleg elképzelhető, hogy a 35. és a 36. Magyar Nagydíjat is egyazon évben, egy hét eltéréssel tartanák meg ugyanazon a pályán?

magyar nagydíj



Soha nem történt még olyan, hogy egyazon Formula-1-es szezonban egy pálya két versenynek is otthont adjon, mint ahogy olyan sem, hogy két verseny is ugyanazt a nevet viselje. Sok más sorozat minden fenntartás nélkül rendez több versenyt is egyazon hétvégén, de az F1 a kezdetek óta ragaszkodik ehhez az elvéhez (a gyorsaságimotoros-világbajnokság a másik ilyen keményvonalas sorozat). Olyan persze többször volt huzamosabb ideig is, hogy egy ország két pályája is a naptárban szerepelt, ám az Imola szinonimájává váló San Marinó-i Nagydíj, a „mozgóünnepként” kezelt Európa Nagydíj vagy a Japánban használt Csendes-óceáni Nagydíj megnevezésekkel mindig ügyesen megoldották ezt a kérdéskört – nem voltak egyezések.

Pár ritka esetben előfordult már, hogy a futamok sorában közel voltak egymáshoz azonos néven vagy azonos helyszínen rendezett nagydíjak, de ez minden alkalommal két szezon között történt. Egyszer előfordult, hogy két Ausztrál Nagydíjat tartottak egymás után, ám az egyik 1995 novemberében, a másik pedig 1996 márciusában zajlott, amikor az ország F1-es futama Adelaide-ből Melbourne-be költözött át, és egyúttal szezonzáróból szezonnyitóvá lépett elő. Ehhez hasonló volt, amikor az 1980-as szezon legvégén és az 1981-es legelején is az Egyesült Államokban versenyzett a mezőny, előbb Watkins Glenben, majd pedig Long Beachen, de ott még a nagydíjak neve között is különbséget tettek a Kelet-USA és a Nyugat-USA megnevezéssel. Az a pálya pedig, amelynek két futama időben a legközelebb került egymáshoz, Sepang volt: 2000-ben szezonzáróként funkcionált a Maláj Nagydíj, a 2001-es naptárban azonban már a második helyre került, de köztük lezajlott azért egy melbourne-i futam, na meg a két sepangi látogatás között eltelt azért közel öt hónap, azaz 147 nap.

Na, ez a 147 napos közelségi rekord csökkenhet le nagyon hamarosan 7-re, ha a Red Bull Ringen a július 5-i nyitány után tényleg lesz egy második forduló is július 12-én. De hogyan nevezik majd el ezt a másodikat? Akár két külön eseménynek tekintik a számozásban, akár egy eseményen belül Osztrák Nagydíj I. és Osztrák Nagydíj II. néven hivatkoznak majd rájuk, nagyon művi, történelem- és statisztikaromboló hatású lenne ez a trend, amely révén az F1 szembe menne az egyik legfőbb alapelvével.

trophy-hungaroring

Még az a szentségtörés is jogos lenne, ha egy második hungaroringi futamon nem herendi porcelánból készülnének a trófeák

Az egyedüli alternatív megoldásnak, ami kissé segítene elfedni a 2020-as szezon furcsaságát, az tűnik, ha ezúttal is eltérő nagydíjnevekkel rukkolnának elő, és noha ugyanazon a pályán rendeznék a két versenyt, a másodikat mégis különböző megnevezéssel illetnék. Ilyen formán visszatérhetne a legutóbb 2016-ban Bakuban használt Európa Nagydíj, vagy ha Monza készen áll a versenyrendezésre, akkor a San Marinó-i Nagydíj, esetleg Spával a Luxemburgi Nagydíj is, viszont valószínűleg az eddig használt szókészlet nem lenne elég az összes duplafutamos hétvége lefedésére. Előfordulhat, hogy Ausztriában vagy Magyarországon például új nagydíjneveket kell kitalálni a második futamra, akár a már eddig is bevált módszerrel, az országhoz képest szűkebb vagy tágabb földrajzi régió nevével.

Ha augusztus 2-án megrendezik a 35. Magyar Nagydíjat, akkor adott esetben az augusztus 9-i repetázás lehetne az 1. Budapesti Nagydíj, szerkesztőségünkben pedig Kárpát-medencei Nagydíjat és Pannon Nagydíjat tudnánk még elképzelni, de a lehetőségek tárháza azért igencsak bő, ha nem is végtelen. Az egyik nemzetközi internetes szaklap, a The Race is eljátszott már az új nagydíjnevek szükségének gondolatával, az ő érvelésük szerint például illő lenne, ha egy esetleges második hungaroringi futam kapná meg az Európa Nagydíj elnevezést, ezzel tisztelegve a magyar Szisz Ferenc előtt, aki 1906-ban megnyerte az első nagydíjrangot viselő autóversenyt Franciaországban.

Tényleg fel kell készülnünk rá, hogy 2020 sok egyéb mellett a furcsa nagydíjnevek szezonja is lesz? Persze valahol a nevek csűrése-csavarása is csak elfedése lenne annak, hogy a Formula-1 beadta a derekát a koronavírusnak, és szembement saját, 70 éves tradícióival, de ha a sport meg akarja őrizni versenyhétvégéinek súlyát, egyediségét és varázsát, akkor igenis érdemes lehet különbséget tenni az egyazon pályán zajló több verseny között is. Ebben pedig az eltérő névadás talán csak az első lépés, és ha olyan drasztikus eltérések nem is reálisak, mint hogy ellentétes menetirányban fussák az egyiket, némely pályán eltérő vonalvezetéssel, versenytávval vagy akár kísérleti szabályokkal is gondoskodhatnak arról, hogy az egyik futamuk ne érződjön pontosan ugyanolyannak, mint a másik.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: