DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Esetlennek tűnik a tavalyi Mercedes az ideihez képest

James Allison szerint olyan dolgokat értek el, amire tavaly még nem is gondoltak, ez pedig az autó szinte minden részére igaz - kulcsfontosságú volt az első gumikról érkező levegő elvezetése.

Ha kétségeink lennének afelől, hogy mennyit fejleszt egy Formula-1-es csapat egyetlen év, vagy egyetlen tél alatt, pláne ha az illető csapat éppen évek óta uralkodó világbajnok, akkor James Allison, a Mercedes technikai igazgatója most eloszlatta ezeket egy egyszerű mondattal: "A tavalyi autónk az ideivel összehasonlítva kezd esetlennek, otrombának, naivnak tűnni" - mondta a csapat által közzétett videóban.

Szerinte a Mercedes emberei "lélekszakadva" dolgoztak a szélcsatornában, hogy találjanak egy "kifinomultabb, okosabb" módot az első gumiktól érkező levegő elvezetésére az új első szárnyak okozta változások miatt, ugyanakkor az autó minden kényes területén igyekeztek fejleszteni. "Amiről tavaly azt gondoltuk, hogy büszkék vagyunk rá és a határokat feszegetjük vele, arról ez az állítás most kezd naivnak tűnni."

00219002_205



"Nézzük meg például az oldaldobozok elejét, mert ezek körül sokat sürgölődtünk tavaly, hogy olyan keskenyre, feszesre csináljuk, mint soha korábban. Viszont ha megnézzük az ideit, akkor úgy néz ki, amit nem is gondoltunk volna tizenkét hónappal ezelőtt, nem gondoltuk, hogy ez lehetséges. Ugyanez az első felfüggesztéssel, amit még tovább emeltünk. És ez mindenhol, mindenre igaz. Ha alaposan megnézzük az autót, akkor láthatjuk, hogy minden egyes része szűkebb, feszesebb, merevebb, könnyebb és még nagyobb teljesítményre képes" - magyarázta.

Az autó tervezésénél kulcsszerepe volt annak, hogy az első kerekektől hátrafelé induló levegőt elvezessék az autó többi részétől. "Ennek kezelése 2009 óta gyakori. Ezek a gumik aerodinamikai káoszt kavarnak maguk mögött és ha hagyjuk, hogy ez rácsapódjon az autóra, akkor csökken a leszorítóerő. 2009 óta mindenki azon dolgozik, hogy ezeket a légáramlatokat elvezessük az autóról."

"Ennek a fő felelőse az első szárny, a fékcsövek és az oldaldobozok, ezeken kellett változtatni, hiszen ezek 'lökték' ezt a levegőt az autó mögött lévő másik autóra, amelynek így megváltozott a leszorítóereje, ezért nem tudott hatékonyan a másik mögött haladni és előzni. Persze a mi célunk továbbra is az, hogy a gumik mögötti levegőt elvezessük az autónkról, csak most már kevesebb az eszközünk ehhez."

Allison azt is elmondta, hogy az új hátsó szárnyak pont a hátul lévő autóról vezetik el a levegőt, ezzel megkönnyítik az előzést, de hozzátett még egy fontos dolgot is: talán a téli teszteken látott elemek helyett teljesen újakat látunk már Melbourne-ben, olyan gyorsan zajlik majd idén a fejlesztés...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: