DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Nem változik a mérlegelés a Vettel-eset után

A Brazil Nagydíj időmérőjén a ferraris olyan türelmetlen volt, mikor számára rossz időben hívták ki ellenőrzésre, hogy a mérlegben is kárt tett. Egyesek szerint szabályt kellene változtatni, Charlie Whiting azt mondja, a csapatok számoljanak plusz egy perccel.

Sebastian Vettelt az időmérő Q2-es szakasza közben hívta ki szúrópróbaszerű ellenőrzésre a versenyirányítás, ráadásul a mérlegelés is akadozva zajlott. A német pilóta ekkor még nem rendelkezett mért körrel, ezért különösen türelmetlen volt: nem csupán az FIA-ellenőröket sürgette, de autója motorját sem állította le, ahogyan elő van írva, és gázadással hajtott le a mérlegről, ahelyett, hogy megvárta volna, amíg letolják. A ferraris emiatt kárt tett a szerkezetben, ezért kapott megrovást és 25 ezer eurós pénzbüntetést.



Daniel Ricciardo is felvetette, szabályt kellene módosítani, hogy hasonló helyzetben – ha az adott versenyző nem rendelkezik még mért körrel – senkit se rendelhessenek ki mérlegelésre. Az FIA azonban elzárkózik a változástól, Charlie Whiting versenyigazgató szerint a jelenlegi procedúrában nincs kivetnivaló:

„Szerintem csak annyi történt, hogy a csapatok emlékeztetőt kaptak: ha ilyen taktikát választanak, akkor kockázatot vállalnak. Ebben az esetben két kockázatot is” – idézi a planetf1.com Whitingot. „Számolni kell azzal a plusz perccel, amelyet az esetleges mérlegelés vehet el. Sebastiant az bosszantotta, hogy megállították. A Ferrari némiképp szokatlan dolgot tett, azért mentek ki egy bizonyos abroncson, hogy letapogassák a pályát, aztán visszajöttek. Ilyenkor a kockázat, hogy meg kell állnia, mindig benne van. Ezt ők is tudták, és számításba kell venniük. Én is mindig ezt mondom a csapatoknak.”

„A rendszerbe azt tápláljuk bele, hogy kihívjuk az első, második vagy harmadik autót. Tehát azt nem tudjuk, hogy melyik autó fog épp érkezni” – magyarázta a versenyigazgató, hogyan működik a véletlenszerű kiszólítás. „Jo Bauer ritkán állítja meg az első beérkező autót, mert a rövid időmérő során előfordulhat, hogy az műszaki hiba után érkezik be. Viszont nem megszokott, ha két autó stratégiai megfontolásból egy kör után bejön. Ez benne van.”

„Az, hogy egy versenyző elveszti a hidegvérét és megrongálja a mérleget, nem olyan eset, amellyel korábban találkoztunk volna, hogy őszinte legyek” – beszélt arról, hogy Vettel dühkitörése meglepte az ellenőröket és őt: ilyen indulatok korábban sosem övezték a mérlegelést.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: