DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Rejtély, miért választ rosszul gumit a McLaren

Szegény embert az ág is húzza, az idén ismét gyengélkedő McLarennél pedig egészen váratlan helyről érkezett ez az ág. Úgy tűnik, mintha a csapat elfelejtette volna, hogyan kell gumit választani egy versenyhétvégére.

A tavaly bevezetett újítással a Pirelli igyekezett színesebbé tenni a gumitaktikákat a nagydíjhétvégékre, hiszen immár kettő helyett háromféle keveréket szállít minden helyszínre, a csapatok pedig maguk jelölhetik ki, hogy melyik pilótájuk számára milyen leosztásban kérik a 13 használható abroncsszettet. Az ideális választás ízére azonban mindenki gyorsan ráérzett, így hiába a szabad választás, lényeges eltérést nem szoktunk látni az egyes pilóták által preferált szettekben.

Az elmúlt versenyek némelyikén azonban egy csapat váratlanul kilógott a sorból, a McLarennél ugyanis látványosan más, jóval keményebb gumiösszeállítást igényeltek Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne számára, mint bárki más a mezőnyben. Először a Belga Nagydíj hétvégéjén tűnt fel ez a furcsa eltérés, ahol a wokingi pilóták 4-5-4-es leosztásban kértek a közepes, a lágy és a szuperlágy keverékből, miközben általános jelenség, hogy minden pályán a leglágyabb keverékből kérnek a legtöbbet a versenyzők. Legutóbb Suzukában is nagyon kilógott a sorból a csapat, a nem ideális választással tovább nehezítve a hétvégét önmaguk számára, és az USA Nagydíj most közzétett gumiválasztási táblázatán újfenn megismétlődik ez az anomália.

DpEoR1WW4AElhVz



Ezek a sorozatos mellélövések viszont már olyannyira gyanúsak, hogy a paddockban arról kezdtek pusmogni, hogy biztosan nem lehet véletlen, hiszen a McLarennél sem felejthették el a szezon második felére, hogy melyek az ideális gumik egy versenyhétvégére. Felmerült az a feltételezés is, hogy a csapat egyszerűen lekéste a Pirelli által kitűzött leadási határidőt, ezért a gumicég az általuk korábban meghatározott, extrakonzervatív alapleosztást szállította ki nekik. Ezt a gyanút azonban maga Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója oszlatta el.

„Nem értesültem olyanról, hogy bárki is lekéste volna a határidőt. Ilyen esetben egyébként is azt tesszük, hogy egy nappal korábban rácsörgünk az érintett csapatra, és emlékeztetjük őket, hogy ne felejtsék el leadni az igényüket.”

De megszólalt az ügyben a McLaren nyáron kinevezett sportigazgatója, Gil de Ferran is, aki azt mondja, a csapat az addigi adatok tudatában meg volt róla győződve, hogy ez lesz a leghatékonyabb választás.

mclaren

„Az év korábbi részében általános vélekedés volt nálunk, hogy az autónk jobban működik a keményebb keverékeken. Különösen az ilyen [Suzukához hasonló] pályákon, ahol nagy G-erők és egymásba fűződő kanyarok dominálnak, ez tűnt a legmegfelelőbb választásnak. Viszont ahogy látszik, mellélőttünk vele” – ismerte el a brazil. „Az egész hétvégénk azzal telt, hogy próbáltunk megbirkózni ezzel a koránt sem optimális gumiválasztással. És ennyiről szól az egész. Szándékos volt a választásunk.”

A legmerészebb feltételezést azonban, amit a Sky Sports kommentátorai vetettek fel a japán hétvége során, még senki nem kommentálta. Az Európán kívüli versenyekre, mint amilyen Suzuka vagy Austin is, 14 héttel előre kell jelezniük gumiigényüket a Pirelli felé a csapatoknak. Ha a jelenből visszaszámolunk 14 hetet, július első napjainál lyukadunk ki, amely éppen az az időszak, amikor de Ferran elődje, Eric Boullier beadta lemondását. A tévéstáb megmondóemberei arról elmélkedtek, talán a vezetőváltás miatti kavarodásban maradhatott el mégis ennek a rutinfeladatnak az elvégzése, amit most nem akarnak beismerni,  esetleg Boullier szándékosan nem foglalkozott vele, amikor egyik lábbal már kívül volt a wokingi főhadiszállás kapuján.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: