DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 30. szombat
F1

Exkluzív: Versenyezhetnek-e egymással a Ferrarik?

Történelmet írt, de nem hatotta meg túlságosan: Kimi Raikkönen az F1 históriájának leggyorsabb körével halászta el az utolsó pillanatban az Olasz Nagydíj rajtelsőségét márkatársa, Sebastian Vettel orra elől, de a finn elintézte egy legyintéssel, hogy átírta a történelemkönyv egyik passzusát. Azt viszont elismerte, hogy a vasárnapi futamgyőzelem jobban lázba hozná: kérdés, hogy engedélyezett-e számára a diadal?

Robbant a tribün és a sajtóterem is abban a pillanatban, amikor Raikkönen befejezte utolsó gyorskörét az Olasz Nagydíj időmérő edzésének utolsó fázisában. A Q3-ban futott gyorskörök első hulláma után néhány pillanatig úgy tűnt, hogy a helyi büszkeség Ferrari vb-aspiránsa, Sebastian Vettel kaparintja meg a pole-pozíciót Lewis Hamilton orra elől, ám a finn jött és tarolt: 1:19,119-es körével átadta a múltnak Juan Pablo Montoya 2004-es, 1:19,525-ös monzai rekordját, amely egészen a mai napig az F1-es történelem legnagyobb átlagsebességű, leggyorsabb körének számított. Az 5793 méter hosszú pályát 263,587 km/órás átlagsebességgel körberepesztő finn nem okozott csalódást, hiszen a rekorddöntést, csúcsbeállítást szinte totális közönnyel nyugtázta.

rai-vet-ferrari-dppi-monza-1



„Nem túlságosan” – felelte a 2017-es Monacói Nagydíj óta először rajtelsőséget szerző finn arra a kérdésre, hogy csodás érzés-e az F1 új sebességi rekorderének lenni. „Mint szám, természetesen csodálatos, az emberek is foglalkoznak vele, azonban számunkra az a legfontosabb, hogy minél gyorsabbak legyünk, a többi pedig a szabályokon, az abroncsokon, a körülményeken és más egyéb dolgokon múlik. Örülök, hogyne örülnék, viszont az sokkal inkább boldoggá tesz, hogy az élről rajtolhatok. A mai még csak a munka első része volt, a holnapi nap lesz az igazán fontos. Remélhetőleg akkor is jól alakulnak a dolgaink.”

A világbajnokságért harcoló Vettel utolsó gyors körének befejezése után már ünnepelt a csapatrádión, amikor versenymérnöke tájékoztatta, hogy a csapatárs zárta az élen a kvalifikációt. A német a másodperc törtrésze alatt lelombozódott és bemondta, hogy „erről majd beszélünk”. A négyszeres vb-első német később, az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján sem volt hajlandó tisztázni, hogy mi értett az „erről majd beszélünk” alatt, viszont a paddock-közvélemény úgy dekódolta az üzenetét, hogy felháborodott az eredményen. Ebből pedig sokan arra következtettek: nem valószínű, hogy a Ferrari engedélyezi a finn versenyzőnek, hogy a futamon is megmérkőzzön a bajnokaspiránssal, akinek jó esélye lehet arra, hogy 17 pontnyi hátrányát csökkentse Hamiltonnal szemben.

vet-rai-ham-monza-dppi-1

„Versenyezhetünk egymás ellen, de nyilvánvalóan figyelmesebbnek kell lennünk, kiváltképp egymásra kell odafigyelnünk. Nem tudom, hogy ez miért ne lenne így. Nem gondolom, hogy bárki szándékosan vállalna hülye kockázatot, hogy megsérüljön a saját autója vagy a másiké” – cáfolta az esetleges csapatutasítást Raikkönen, amivel egyetértett Vettel is: „Ha pole-ból rajtolhat, akkor szerintem engedélyezett számára a futamgyőzelem is. Hosszú lesz ez a futam. Nyilvánvalóan Kimi is győzni szeretne, én is nyerni szeretnék. Bízom benne, hogy valamelyikünknek össze is!”

A szombati volt a Ferrari fennállásának 60. kettős kvalifikációs elsősége, legutóbb pedig 2000-ben, Michael Schumacher és Rubens Barrichello révén fordult elő, hogy a Scuderia autói startoltak az első két helyről Monzában. A tifosi már ezen a napon is megmutatta, hogy milyen fergeteges hangulatot képes teremteni, a verseny napjára pedig még inkább készülnek az olasz fanatikusok. A hétvége eddigi részében látott teljesítmény alapján kevesen gondolják, hogy valaki képes lehet elrontani az ünnepüket, Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója azonban a kvalifikáció után kijelentette: hisz abban, hogy a második sorból induló pilótáinak lehet esélye a Ferrarik ellen.

„Abszolút!” – felelte Wolff arra a felvetésre, hogy a Mercedes nyerhet-e vasárnap Monzában. „Úgy gondolom, hogy a harmadik és negyedik helyek nem a legrosszabb rajtpozíciók itt. Az egész arról szól, hogy sikerüljön jól a rajt, jussunk túl az első kanyaron, aztán pedig fussunk kiegyensúlyozott, erős versenyt. Az időmérő végén egyébként ment a játszma, hogy ki menjen ki elsőként és ki adjon szélárnyékot a másiknak. Az első menet nagyon jól sikerült, a második futás során viszont ők voltak a gyorsabbak” – fogalmazott Wolff, amihez Hamilton annyit fűzött hozzá sokat sejtetően, hogy mivel az edzéseken szinte folyamatosan azonos volt a különbség a Ferrarik és a Mercedesek között, reményei szerint sikerül majd alaposan megfuttatniuk a vörösöket.

Érdekesség az élbollyal kapcsolatban, hogy például Raikkönen a maga 38 évével a legidősebb pole-pozíciós pilóta az F1-ben azóta, hogy Nigel Mansell 41 esztendős megszerezte a rajtelsőséget az 1994-es Ausztrál Nagydíjon. Vettel ferraris pályafutása során első ízben rajtolhat az első sorból Monzában, míg Hamilton korábban nyolc alkalommal kvalifikálta magát az első sorba, de a 3. helyről például még soha nem indult itt. A statisztikusok feljegyezték azt is, hogy a turbós hibridkorszak kezdete óta még egyetlen olyan versenykört sem futottak az Autodromo Nazionalén, amelyben nem az egyik Mercedes vezette volna a mezőnyt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: