DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

A Toro Rosso odaszúrt a McLarennek

A Honda tavalyi menesztése miatt még kellemetlenebb a McLaren idei kálváriája. A faenzai istálló üzent is a japánok tavalyi partnerének. Régebben teljesen mást jelentett a tesztelés az F1-ben.

A száguldó cirkusz rengeteget változott az elmúlt 10-15 esztendőben. A privát istállók ideje leáldozott, a gyártók uralják a Formula-1-et hosszú évek óta. Az egyre növekvő költségek miatt az elmúlt években már szigorúan szabályozzák, hogy mennyit tesztelhetnek a csapatok egy évben.

A meghatározott tesztnapokon kívül szinte nincs is lehetőségük az istállóknak letesztelniük a fejlesztéseket, a szimulátorok jóval nagyobb, a tesztpilóták pedig jóval kisebb szerepet kapnak. Talán éppen ennek köszönhető, hogy a McLaren ilyen látványosan vergődik. 2015 és 2017 után ismét (egyelőre) merő vesszőfutás a wokingiaknak a barcelonai tesztelés.

Tavaly minden hiba eredőjének a Hondát tartották, így három év után meg is szabadultak a japán gyártótól. Ezzel szemben az erőforrás a Toro Rossóban hibátlanul működik, míg a McLaren az elmúlt napokban összesen ötször hibásodott meg. A Honda, igen bölcsen, nem kommentálta egyszer sem a wokingiak problémáit, a Toro Rosso azonban egy tegnap délelőtti Twitter-bejegyzésben alaposan odaszúrt az akkor még „csak” harmadszor megálló McLarennek. Egy apró szójátékkal a „Minden rendszer működik” mondatból egyetlen betű kivételével, egy szándékos sajtóhibával elővarázsolták a WOKING szót, amivel arra utaltak, hogy ez a wokingiaknál nagyon nincs így.

A Honda csendben dolgozik, a Toro Rossótól viszont jött a zrika - nem korai egy kicsit?


A sors fintora, hogy kedden délután a Toro Rosso is meghibásodott, igaz, nem a motor, hanem a fékrendszer rakoncátlankodott. Sajnálatos módon, nem sok lehetőség van az elveszett órákat pótolni, pedig az előző évtizedben ez nem így volt.

Mathias Brunner szakíró mutatott rá a legnagyobb különbségre, hogyan zajlott ez mondjuk 2006-ban és hogyan zajlik napjainkban. Tizenkét évvel ezelőtt a McLaren akár egyszerre két különböző pályán is tesztelt egy időben. Pedro de la Rosa (a wokingiak tesztpilótája) abban az évben összesen több, mint 21 814 tesztkilométert futott, ami nagyjából 73 nagydíj teljes versenytávja!

Manapság a napi betervezett kilométerszám, átlagos esetben 500, ami 107 körnek felel meg Barcelonában. A tesztelések alatt 4000 kilométert terveznek megtenni egész évben, ami 860 kilométeres táv. Ez megfelel nagyjából tizenhárom nagydíj versenytávjának. Ugye, micsoda különbség? Mivel a tesztnapok döntő többsége kötött, így minden elveszített óra komolyan visszaüthet versenykörülmények között.

A megmaradt időben Fernando Alonsónak és Stoffel Vandoorne-nak rengeteget kell a pályán lennie, hogy részben visszahozza a többszörösen kiesett időt.

FRISS: A szerdai tesztnapon is lerobbant a McLaren, de ez már nem is annyira meglepő az utóbbi napok fényében.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: