DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Wolff: Legszívesebben lefűrészelném a halót az autókról

A Mercedes csapatvezetőjétől újabb jelét kaptuk annak, hogy a halo csak egy ideiglenes, megtűrt elem lesz az F1-es autókon a jövő évtől kezdve, hiszen annak nem is csak a látványa, de a tömege sem kifejezetten előnyös.

Furcsa helyzetbe került a Formula-1 a 2018-tól minden autón kötelezően használandó halo fejvédőelemmel, amely kimondva-kimondatlanul egyetlen szereplőnek vagy megfigyelőnek sem nyerte el a tetszését, a kritikákkal viszont mégis mindenkinek óvatosan kell bánnia, hiszen a pilótafülkét körülölelő háromágú szerkezet célja a fejet érő sérülések kivédése, a biztonság növelése ellen pedig nem igazán etikus dolog kampányolni.

halo



Jól tudja ezt Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője és sportigazgatója is, aki azonban néhány nem is annyira bújtatott utalással célzott rá, hogy ő is szívesebben gyönyörködne a készülőben lévő 2018-as autójukban halo nélkül, és kifejezte azon reményét, hogy a sport rövid időn belül kidolgoz egy jobb megoldást a jelenlegi helyett.

„Rettenetes szerkezet” – jellemezte a halót az ESPNF1-nek adott interjújában. „A legutóbbi gyűlésünkön mindenkinek megmutattuk. Egy hatalmas fémdarab, ami túlságosan is nehéz és teljességgel idegennek hat. Ha tehetném, legszívesebben lefűrészelném!”

„Ugyanakkor persze gondoskodnunk kell a versenyzők biztonságáról, és ha rendelkezünk olyan eszközzel, amely életeket ment, akkor fel kell tennünk az autóra. Talán a jövőben találunk olyan megoldást, amely esztétikailag kielégítőbb látványt nyújt, mint a halo.”

Nemcsak azoknak vannak azonban ellenvetéseik a halo létjogosultságát illetően, akiknek a pilótafülkén belülről vagy kívülről nézniük kell majd azt a szezon során, hanem azoknak is, akik az autókat tervezik. Több aggály is felmerült már emiatt a technikai szakemberek részéről, Wolff pedig most egy újabbat, az autó súlypontjának rendhagyó mértékű eltolódását emelte ki, ami az autók mozgására, sebességére és egyensúlyára is kihatással lesz majd.

„Ami az aerodinamikai hatását illeti, nem nagyon befolyásolja az autó körüli légáramlatokat, és egyébként is mindenkit ugyanazzal a problémával szembesíti. Ami viszont szörnyű, hogy a csavarokkal és minden kiegészítővel együtt 10 kg plusz súlyt jelent, amit ráadásul a legmagasabb pontra kell felszerelnünk” – bosszankodott Wolff. „Az autó súlypontja ezáltal számottevően feljebb fog kerülni, ezt pedig kompenzálnunk kell valahogy.”

Az autók és a versenyzők együttes minimumsúlyát 5 kg-mal emelik meg a 2018-as szabályok, ami így összesen 733 kg lesz, a halo felszerelése tehát azt jelenti, hogy még nehezebb dolguk lesz a mérnököknek, ha a lehető legközelebb akarják tartani a versenysúlyt ehhez az értékhez.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: