DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Mindent az előzésekért: Több versenypályát is átépíthetnek az F1-ben

Ross Brawn és csapata folyamatosan azon gondolkozik, hogyan tudná fejleszteni a show-t a sportágban, a szakember pedig azt sem zárja ki, hogy ennek érdekében hozzányúlnak a pályákhoz is.

Noha a legtöbb szó a motorokról és a költségvetési machinációkról esik a Forma-1 jövőjével kapcsolatban, a háttérben folyó munka fontos részét képezi a sportág alapvető értékeinek megőrzése és fejlesztése is. Ennek egyik sarokköve a versenyzés minőségén történő javítás, azaz az előzések megkönnyebbítése mesterséges eszközök nélkül. Ennek egyik – kétségkívül drágább – módja a pályák átalakítása, melyet Ross Brawn, a sportág szakmai ügyvezető igazgatója nem is zár ki teljesen.

2002-ben Hockenheimet, 2003-ban a Hungaroringet, 2010-ben Silverstone-t szabták át úgy, hogy a pálya adott pontjain könnyebb legyen az előzés, a jövőben azonban újabb átalakítások jöhetnek egyes helyszíneken. „Készek vagyunk beszélni néhány pályával a potenciális változásokról, melyek javítanának a versenyzésen” – idézte a Motorsport-Total Brawnt, aki a múlt tapasztalataiból akar majd következtetéseket levonni, azaz hogy mely pályán volt a legtöbb előzés, tekintet nélkül az aktuális szabályokra.



„Statisztikailag fogjuk kielemezni ezeket, de vigyáznunk kell, mert az előzés nem feltétlenül tesz jót a sportnak: két autó csatáját kell elősegíteni. Ez bonyolultabb annál, hogy összeszámoljuk az előzéseket.” A Liberty azt fogja vizsgálni, hogy bizonyos esetekben a pilóták hogyan tudtak különböző íveken autózni: „Ez nagyon fontos a jó versenyzés szempontjából” – mondta Brawn, majd egy példával szemléltette azt.

„Ha egy szűk egyenes végén egy hajtű található, és egy szűk egyenesben folytatódik tovább, kicsi a hely a lassításra, vagy a gyorsításra. Viszont szélesebb aszfalt esetén adott a lehetőség egy másik ív választására. Ezt leginkább a hockenheimi hajtűben láthattuk, de kanyarkombinációk is lehetővé tehetik ezt: Austin egy az ilyen pályák közül.”

Egy másik lehetőség az aszfalt minőségének megváltoztatása: az Orosz Nagydíj helyszínét, Szocsit többször érte vád tükörsima felülete miatt, hiszen így kisebb volt a gumikopás, és az autók közötti teljesítmény-eltérés sem olyan, mint más helyszíneken. Ross Brawn azonban átfogó javulást akar: „Nem akarok egy tapaszt sem látni!” – utalt a szakember az ideiglenes „sebkezelésre”.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: