Furcsa képet mutat a két Mercedes-pilóta 2017-es szezonjának összevetése. Lewis Hamilton az őszi szünettől fogva lendült igazán bele, ekkortól kezdve szállított sorozatos győzelmeket. Ellenben Valtteri Bottas a szezon első felében még gyakran csapattársa előtt végzett – két futamgyőzelmét például úgy szerezte, hogy Hamilton dobogóig sem jutott –, Spa óta azonban megközelíteni is alig tudja a brit versenyzőt, olyan versenyeken végzett negyedik-ötödik helyen, ahol Hamilton nyert. A szezon első felében érezhetően Bottas jobban kezelte a Mercedes W08 egyensúlyi problémáit, az utóbbi versenyeken azonban épphogy rajta fogott ki többször a szeszélyessége miatt csapaton belül dívának nevezett konstrukció.
„A kezdetkor az autó kedvezett mindkettő versenyzőnek. De a fejlesztések révén inkább Lewis vezetési stílusa számára vált alkalmassá” – magyarázta el Niki Lauda a svéd C More csatornának, mi áll a versenyeredményekben kézzelfogható jelenség hátterében. Az elnöki tisztséget betöltő osztrák a csapat nevében magukra vállalta a felelősséget: „Hogy ez megtörtént, nagyobbrészt a mi hibánk, semmint Valtterié. A következő szezonra érkező autó azonban nem csupán Lewis, hanem Valtteri vezetési stílusának is kedvezni fog.”
Az év 11. versenye, a Magyar Nagydíj után – itt győzte le utoljára erőből időmérőn és futamon Bottas Hamiltont – a brit versenyző még csak 19 pontos különbséggel állt csapattársa előtt. A 19. fordulót, Mexikót követően azonban – a Hungaroring óta először előrébb végzett Bottas, de csak Hamilton defektjéből profitálva – a differencia 71 egységre nőtt meg a Mercedes versenyzői közt.