Bár az Azerbajdzsáni Nagydíjon úgy tűnt, a Lewis Hamiltonnal biztonsági autó mögött ütköző Sebastian Vettel megúszta egy 10 másodperces stop-and-go büntetéssel dühkitörését és sportszerűtlen viselkedését a pályán, az FIA néhány nappal később – feltehetően a médiavisszhang hatására, amely szerint a büntetés enyhe volt – közölte, hogy új vizsgálatot indít az ügyben, amely alaposabban elemzi az eset körülményeit és okait.
Vettel meghallgatását július 3-ra – épp a négyszeres világbajnok 30. születésnapjára – tűzték ki. Fontos azonban hozzátenni, egyáltalán nem biztos, hogy még ma megismerjük a tárgyalás eredményét, a Nemzetközi Automobil Szövetség ugyanis a hétvégi Osztrák Nagydíjig ígért tájékoztatást. A rövid közleményből az sem egyértelmű, pontosan milyen vizsgálat zajlik ma, kiknek a részvételével – például Vettelt beidézték-e.
A hétfői ülésnek három kimenetele lehet. A testület dönthet úgy, hogy a stop-and-go büntetés elégséges volt Vettel kihágásáért, ezzel pedig lezárják a vizsgálatot. Ítélhetnek akként is, hogy a szankció nem volt elegendő, és olyan büntetést osztanak ki a versenyzőnek, amely az FIA hatáskörébe tartozik. Mivel Jean Todt FIA-elnök a közúti biztonság harcosa, Vettel tettére pedig gyakran utcai agresszióként hivatkoznak, elképzelhető, hogy bűnbánásként kampányban való részvételre kötelezik a németet.
A harmadik lehetőség az, hogy a testület nem tud dönteni hétfőn, és az FIA nemzetközi bíróságának adja át az ügyet, amely a szövetség igazságszolgáltató rendszerének első fokozata. Feladata olyan kérdésekről dönteni, amelyet a helyszíni versenybíráknak nem sikerült megoldania. A nemzetközi bíróság 36 ítészből áll, fellebbezésre pedig az FIA nemzetközi fellebbviteli bíróságánál van lehetőség. A bíróság meghallgatásain a sajtó is megjelenhet. A nemzetközi bíróság súlyosabb büntetést oszthat ki Vettelnek, aki pénzbírságot kaphat vagy akár utólag diszkvalifikálhatják az Azerbajdzsáni Nagydíj eredményéből.
Vettel a versenyt követő nyilatkozataiban kitartott amellett, hogy nem hibázott, ugyanakkor a stewardok döntését is megkérdőjelezte. „Ez elég egyértelmű volt, nem direkt mentem neki hátulról. Megrongálódott az első szárnyam, ahogyan valószínűleg az ő autója is, de nem annyira, hogy az befolyásolta volna a versenyét. Ezt egyszerűen nem így kell csinálni, ő viszont többször is megtette. Úgy vélem, ha büntetést kaptam, akkor mindkettőnknek kellett volna” – mondta a német versenyző, mintha tudomást sem venne a második, sokak szerint szándékos kontaktról, amely mutogatás közben történt.