A Formula.hu utazó tudósítója, Mészáros Sándor már a Las Vegas-i hétvége kezdetén jelezte, hogy forrásai szerint fordulat állt be az Andretti ügyében, és az F1 elfogadja az amerikai csapat jelentkezését a sorozatba annyi változtatással, hogy a General Motors nagyobb szerepet vállal a projektben. Eredeti cikkünkben arról is szó esett, hogy a bejelentés még a Katari Nagydíj előtt megérkezhet.
Az érintettek pedig nem is vártak sokat: hétfőn hivatalosan is megerősítették, hogy 2026-tól 11 csapatosra bővül az F1 mezőnye, ugyanis beszállhat a General Motors és az Andretti közös formációja.
A Formula-1 párbeszédet folytatott a General Motorsszal és partnereivel a TWG Globalnál a nevezés megvalósíthatóságáról, miután a Formula-1 2024 januárjában kereskedelmi értékelést és döntést hozott. Az idei év során operatív mérföldköveket értek el, és egyértelművé tették elkötelezettségüket a tizenegyedik csapat GM/Cadillac márkanévvel való megjelölése mellett, valamint hogy a GM egy későbbi időpontban motorszállítóként fog belépni. Az F1 ezért örömmel halad előre a jelentkezési folyamatban, és a megfelelő időben további friss információkkal fog szolgálni.
Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke elmondta: „A General Motors hatalmas globális márka és erő az autógyárak világában, és lenyűgöző partnerekkel dolgozik együtt. Teljes mértékben támogatom az FIA, a Formula-1, a GM és a csapat erőfeszítéseit, amelyek célja a párbeszéd fenntartása és az elvi megállapodásra irányuló munka, amely a GM/Cadillac márkajelzésű csapat elindítására vonatkozó kérelem előmozdítására irányul a 2026-os FIA Formula-1-es világbajnokságban. Minden fél, beleértve az FIA-t is, továbbra is együtt fog dolgozni annak érdekében, hogy a folyamat zökkenőmentesen haladjon.”
Greg Maffei, a Liberty Media leköszönő vezére a következőkkel kommentálta a bejelentést:
„A Formula-1 folyamatos növekedési tervei miatt az Egyesült Államokban mindig is úgy gondoltuk, hogy egy olyan lenyűgöző amerikai márka, mint a GM/Cadillac, és a GM mint jövőbeli erőforrás-beszállító további értéket és érdeklődést hozhat a sportág számára. A General Motors és partnerei vezetésének és partnereiknek tulajdonítjuk, hogy jelentős előrelépést értek el a Formula-1-be való belépésre való felkészültségükben. Izgatottan haladunk előre a GM/Cadillac csapat jelentkezési folyamatában, hogy 2026-ban beléphessen a bajnokságba.”
„A General Motors és a Cadillac elkötelezettsége e projekt mellett fontos és pozitív bizonyítéka sportunk fejlődésének. Alig várjuk, hogy lássuk ennek a bejegyzésnek a fejlődését és növekedését, biztosak lehetünk az összes érintett fél teljes körű együttműködésében és támogatásában” – tette hozzá Stefano Domenicali.
„A motorsport csúcsaként az F1 a határokat feszegető innovációt és kiválóságot követeli meg. Megtiszteltetés a General Motors és a Cadillac számára, hogy csatlakozhatunk a világ első számú versenysorozatához, és elkötelezettek vagyunk amellett, hogy szenvedélyesen és tisztességesen versenyezzünk, hogy a sportágat a világ minden táján a versenyrajongók számára felemeljük. Ez egy globális színpad számunkra, ahol teljesen új szinten mutathatjuk be a GM mérnöki szakértelmét és technológiai vezető szerepét” – mondta Mark Reuss, a General Motors elnöke.
Az FIA végig a GM-projekt mellett állt
Mint ismeretes, az FIA már 2023-ban megadta a zöld jelzést az Andretti és a General Motors beszállására, az F1 és a Liberty Media azonban elutasította a jelentkezést 2024 januárjában.
Az utóbbi hónapokban odáig fajult az ügy, hogy az Egyesült Államokban vizsgálat indult az elutasítás körülményeivel kapcsolatban, és Európában is felmerült, hogy érdemes kivizsgálni a helyzetet, amely következményekkel is járhat az érintettek számára.
Az FIA mindenesetre végig amellett állt, hogy bővíteni kell a rajtrácsot, és egy ilyen nagy márkát, illetve az Andrettit nem lehet elutasítani, mostanra pedig (egyes források szerint a várható súlyos következmények hatására) a Liberty Mediánál is átfordult a mérleg.