Egy korábbi Formula-1-es versenymérnök szerint a Honda nagy valószínűséggel azért küzd ennyi problémával a visszatérése óta, mert a szimulációs technológiájuk nem elégséges, nagyon nem teremti meg a valóságos versenykörülményeket, így hamis adatokkal szolgál. Toni Cuquerella úgy véli, a modern Formula-1-ben a szimulátor rendkívül fontos terület, amit a japán gyártó alábecsülhetett.
Cuquerella technikai igazgatóként dolgozott a HRT istállónál, előtte pedig versenymérnökként a Super Aguri, majd a BMW istállónál fordult meg, Robert Kubicával is dolgozott együtt. Véleménye szerint az utóbbi években, amikor az autók tesztelése erősen korlátozott, sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a szimulátoros munkákra és ezen eszközök fejlesztésére.
„A Formula-1-ben szinte nincs is már privát tesztelés. Amikor a motorodat teszteled, sok függ attól, hogyan fér össze a sebességváltóval és a karosszériával is. Hogyan illeszkednek és milyen vibrációk lépnek fel. Valószínűleg a Honda rengeteg pénzt fektetett be, de kicsit ész nélkül használta fel. Vagy legalábbis túl kevés figyelmet fordított erre az általuk vélhetően alábecsült területre” – nyilatkozta Cuquerella.
„Nem tudom, milyen szinten áll a Honda ezen a téren, de merem állítani, hogy ebben a technológiában nincsenek éppen az élmezőnyben” – tette hozzá az egykori technikai igazgató. A hét elején a Honda F1-es főnöke, Yusuke Hasegawa elismerte, hogy gondjaik vannak abban, hogy a tesztpadon látott értékek és a pályán látott teljesítmény és megbízhatóság közti korreláció nagyon nem stimmel. Ennek egyik oka lehet, hogy a szimulátoruk nem tud valós körülményeket teremteni a tesztelt alkatrészek számára.
Még a Formula-1 egyik főnöke, Ross Brawn is felajánlotta segítségét a Honda felzárkóztatásához. Egyre inkább úgy tűnik azonban, hogy már nincs visszaút, bennfentes információk alapján úgy fest, a szezon végén a McLaren szakít a Hondával. Egyik fél sem cáfolta, hogy a McLaren előrehaladott tárgyalásokat folytat a Mercedesszel egy 2018-as motorszállítói szerződésről.