DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Eleget fejlődött az F1 a közösségi média terén?

Az elmúlt két esztendőben megkezdődött valami a Formula-1 háza táján, ugyanis bármilyen hihetetlen, egészen addig alig volt jelen az F1 a közösségi oldalakon. Nem kérdés, hogy imádják a rajongók az ezen platformok által kínált tartalmakat, na de mekkora a lemaradás ilyen téren a többi sorozathoz képest?

Twitter

Habár a Formula-1 hivatalos Twitter fiókját 2009 augusztusában regisztrálták, évekig nem volt rajta tartalom, és valószínűleg csak az @F1 felhasználónév lefoglalása miatt jegyezték be ilyen hamar. A főként az Egyesült Államokban és Angliában igazán népszerű Twitteren némileg gyakoribbak a posztok, mint a hivatalos Facebook oldalon, főleg a futamok közben. Ahogy a Facebookon is, a tartalom nagy részét a képes bejegyzések és a csapatok posztjainak megosztása (itt: retweetelése) alkotja, de az F1 hivatalos a YouTube csatornájának tartalmait is megtalálhatjuk itt. Jelenleg közel 2,8 millió twitteres követője van a sorozatnak, ami bár a NASCAR-étól elmarad, de a MotoGP-t maga mögé utasítja. Viszont az is sokatmondó, hogy a mezőny legnépszerűbb tagja, Lewis Hamilton egymaga rendelkezik körülbelül kétszer annyi követővel, mint a Formula-1…

Instagram és YouTube

Ezen két platformon 2015 márciusában, az Ausztrál Nagydíjjal egy időpontban jelent meg az F1, méghozzá ugyanekkor a sorozat hivatalos honlapja és a televíziós közvetítése is megújult. Az Instagram oldal 2,5 millió követővel rendelkezik, és igen minőségi tartalmat nyújt képek, galériák, és videók formájában. Emellett a fiók kezelője előszeretettel használja az új Instagram story-t is, a funkció használatával rövid, csak 24 óráig megtekinthető képeket vagy mozgóképeket nyithatunk meg. A többi nagy sorozattal összehasonlítva az F1 második a 4 milliós követőszámmal rendelkező MotoGP után, ami nem is olyan rossz ahhoz képest, hogy ez még csak a második évük a „képek világában”.

Ugyanakkor a legnagyobb áttörést közösségi média téren a YouTube jelentheti, mivel itt kínálják a szurkolóknak a legtöbb extra, exkluzív tartalmat. Az első évben minden egyes futamhétvége előtt lehetett voksolni az adott pálya múltbéli versenyeire a „Kedvenc … Nagydíjatok” szavazás keretein belül, és így igazi ikonikus futamok kerültek bemutatásra a csatornán, akár a régmúltból. A tavalyi évben újabb sorozatot indítottak el a szerkesztők, méghozzá elég szórakoztatót. A „Grill the Grid” játékon belül 10 kérdést tettek fel a mezőny nagy részének saját karrierjük, jelenlegi csapatuk, vagy a Formula-1 történelmével kapcsolatban, majd az eredményekből kialakult egy ranglista. Az Abu-Dhabi Nagydíj előtt a három 10 kérdésre jó választ adó versenyző –Kvyat, Sainz, és Palmer újból megmérkőzött egymással egy döntő keretein belül, és ekkor dőlt el, hogy a Renault brit pilótája a „legműveltebb” F1-es. Szintén kiválóan teljesített Nigel Mansell is, akinek a Brit Nagydíj kapcsán tettek fel kérdéseket, Monacóban Coulthard állt a stáb rendelkezésére, valamint Sir Jackie Stewarttal is készült kisfilm. A nagy népszerűségnek örvendő játék idén is folytatódik, ezúttal a csapattársaknak együtt kell válaszolniuk újfajta, akár képfelismerős kérdésekre.

 

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés,

Mindezek mellett megtalálhatóak a csatornán egyéb múltidéző videók, pilótákkal készült anyagok, részletek a nagydíjak előtti hivatalos sajtókonferenciáról, virtuális pályabejárók, összefoglalók a szabadedzésektől a futamig, futam utáni interjúk, exkluzív onboard felvételek, elemzések, és még a legjobb rádiózások is visszahallgatóak. Kétségtelen, hogy ez már minőségi tartalom, de egyelőre feleannyi feliratkozója sincs a csatornának, mint a MotoGP-jének (435 000-1 100 000), bár érzékelhető, hogy az F1 különösen fontosnak tartja a YouTube-tartalmakat. 

Facebook és a „Nap versenyzője”-elismerés

Annak ellenére, hogy csak a tavalyi szezon legelején lett hivatalos Facebook oldala a Formula-1-nek, máris 3,2 millió követőt vonzott oda magához, habár legnagyobb sorozatok közül a MotoGP több mint 12 millió, a NASCAR pedig 4,7, millió kedveléssel rendelkezik. Vitathatatlan, hogy ezen a platformon különösen meglátszik a kései csatlakozás. A Twitterhez hasonlóan a Facebookon is főként képeket, az F1.com-ról cikkeket, interjúkat láthatunk és olvashatunk, továbbá a YouTube-csatornáról néhány videót meg is osztanak az adminisztrátorok. Ráadásul alkalmanként használják a Facebook „élő bejelentkezés” funkcióját is, például tavaly az Abu-Dhabi Nagydíjon tartott David Coulthard élő, rajongói kérdezz-felelekkel is kiegészített beszélgetést Massával, Buttonnal, továbbá a Ferrari és a Red Bull pilótáival. Az idei előszezoni teszteken pedig Ricciardóval készített egy 10 perc körüli élő adást Anthony Davidson és egy Sky-os műsorvezető hölgy.

Szintén 2016-os újítás a „Nap versenyzője” cím is, amelyről minden egyes futam alatt az F1.com/vote oldalon keresztül dönthetnek a rajongók. A tavalyi év elején még csak közvetlenül a futam leintésétől indult a szavazás, de a szezon felétől –és idén is– már a lámpák kialvásától a kockás zászlóig tart, így a győztest a pódiumceremóniával egy időben ki tudják hirdetni.

Mi jöhetne még?

Sokakban felmerülhet a kérdés egy Facebookon közvetített IndyCar-időmérő edzést vagy egy Formula E-futamot látva, hogy az F1-ben miért nem megoldható hasonló, de ha tovább gondolkozunk, akkor megkapjuk rá a választ. A Formula-1 bevételeinek jelentős része a televíziós közvetítések jogdíjaiból származik, és ezt az „ingyen közvetítést” csak olyan az F1-nél kevésbé népszerűbb kategóriák engedhetik meg magunknak, mint a fentebb felsoroltak, ráadásul az IndyCar csak egyetlen ország sorozata, aminek nemzeti közvetítésén csupán két tévécsatorna osztozik.

Viszont, ha a pályán történő eseményeket nem is, véleményem szerint MotoGP-s mintára a nagydíj előtti sajtótájékoztatót akadálytalanul közvetíthetnék élőben a Facebookon, akár rajongói kérdéseket, témákat is bevonva. Pletykáltak arról is, hogy amellett, hogy az új tulajdonos, a Liberty Media mindenképp nyitottabb lesz a közösségi média felé, mint Ecclestone-ék, a rajongók olyan eddig zártkörű eseményekbe nyerhetnek majd betekintést a jövőben egy összefoglaló videó keretén belül, mint például a pénteki versenyzői eligazítás.

Érdeklődően várjuk, hogy az új tulajdonos érkezésével vajon megvalósul-e ez a felvetés, vagy érkeznek-e hasonló extra tartalmak a közösségi médián keresztül. Kíváncsiak vagyunk a Ti ötleteitekre is, írjátok meg kommentben, hogy szerintetek miként kellene az F1-nek kihasználni a közösségi média erejét és ezáltal népszerűsíteni, közelebb vinni a rajongókhoz a sportot! Milyen újításokat látnátok szívesen a fent említett felületeken?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: