DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Döntések: Nem lesz cápauszony, T-szárny és halo sem

A Formula-1 közeljövője szempontjából fontos gyűlést tartott kedden a Stratégiai Csoport Párizsban, ahol néhány aerodinamikai elem betiltásáról, a pilótafülke biztonságáról és a piros zászlós leállásra vonatkozó új szabályról is döntöttek.

Az F1 új szabályjavaslatait már évek óta a Stratégiai Csoport ülésein határozzák meg, amely szervezetnek tagja az FIA és a FOM hat-hat képviselője, valamint hat Formula-1-es istálló. Az idei első ilyen tanácskozáson a FOM zászlaja alatt először ült ott a sport tulajdonjogait birtokló Liberty Media vezetője, Chase Carey, de nem hagyta ki az eseményt az FIA-elnök Jean Todt sem.

A szervezet egy közleményben foglalta össze, hogy mely témákban született döntés a keddi gyűlésük során. Ez volt az utolsó alkalom, hogy egyszerű többségi szavazással el tudjanak fogadni 2018-as szabálymódosításokat, májustól kezdődően ugyanis már minden résztvevő egyhangú beleegyezésére lesz szükség bármilyen újítás keresztülvivéséhez. Ezt a lehetőséget kihasználva viszont több kérdésben is megszületett a módosítási javaslat, amelyek életbe is lépnek a következő szezonra, amint a Motorsport Világtanács is áldását adja rájuk.

cápauszony



Az egyik fő témakört a már az elmúlt versenyhétvégéken is gyakran szóba került új aerodinamikai elemek, a 2017-es autókon felbukkant T-szárny, valamint a visszatérő cápauszony jelentették, és a résztvevők meg is szavazták, hogy 2018-tól tilos legyen ezen esztétikailag nem túl előnyös, és a T-szárny leszakadása esetén veszélyeket is hordozó elemek használata. Ennek érdekében úgy módosítják a technikai szabályzatot, hogy ezek a toldalékelemek már ne férjenek bele az autó hátsó részének paramétereit körülíró „dobozokba”.

A jelenlévők leszavazták egy másik olyan elem használatát is, amely sűrűn szóba került az elmúlt másfél év során: a halo névre keresztelt fejvédőt tavaly gyakran próbálgatták a pilóták már a szabadedzéseken is, most azonban mégis olyan egyezség született, hogy teljesen elvetik ezt a koncepciót, és helyette az FIA által nemrég felfedett új fejvédelmi megoldás, a shield fejlesztésére helyezik a hangsúlyt. A tervek szerint hamarosan a pályán is tesztelni fogják ezt a tartozékot, és kilátásba helyezték 2018-as kötelezővé tételét.

Egy fontos, forradalminak is nevezhető döntés született a piros zászló szabályának módosításáról is, ami lehetővé teszi, hogy a jövőben egynél több állórajt is lehessen a versenyeken. Az új javaslat szerint ha 2018-tól kezdődően egy futamot valamilyen okból piros zászlóval félbeszakítanak, a folytatásban nem biztonsági autó mögül, hanem állóhelyzetből, a rajtrácsra ismét felsorakozva indulna majd újra a futam.

stanrt

A Stratégiai Csoport intézkedett annak ügyében is, hogy a pilóták rajtszámai végre jól látható helyre kerüljenek az autókon. Ez a szabály már idén májusban, a Spanyol Nagydíjtól kezdődően életbe lép, és onnantól szigorúan fogják ellenőrizni, hogy a versenyző neve és száma könnyebben kivehető legyen a nézők számára (hogy ez alatt pontosan milyen méretet és elrendezést értenek, arra nem tér ki a közlemény).

A szervezet végül arról is határozott, hogy ezúttal az a négy istálló is meghívást kap majd a Stratégiai Csoport üléseire, amelyek nem tagjai a szervezetnek (a Haas, a Toro Rosso, a Sauber és a Renault), hogy ők is csatlakozhassanak a párbeszédhez - ezt a hiányosságot az éppen aktuális kisebb csapatok képviselői az elmúlt években gyakran felhozták panaszaikban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: