DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő
F1

Jobb lesz az F1, ha izzadnak a versenyzők?

Noha a közvélemény nem minden szempontból tartja előrelépésnek a Formula-1 idénre bevezetett szabályváltozásait, abban szinte az összes bennfentes egyetért, hogy a nézőknek nagyobb elégtételt jelentenek majd a látottak.

Az F1-es autók új generációja az aerodinamika és a szélesebb gumik révén is nagyobb tapadást lesz képes elérni, ezáltal jelentősen megnőnek a kanyarsebességek, így pedig a köridők is több másodperccel javulni fognak az elmúlt években látottakhoz képest. Mindez azzal jár, hogy a versenyzők nagyobb fizikális megterhelésnek lesznek kitéve az autóban, így arra számíthatunk, hogy a tavalyinál láthatóan fáradtabban fognak kiszállni az autóból a másfél órás futamok végén.

Most Mark Webber hangsúlyozta ennek előnyeit, aki 2002-ben kezdve F1-es karrierjét még megtapasztalhatta azokat az időket is, amikor a hasonlóan magas leszorítóerő miatt sokkal megerőltetőbb volt az autók vezetése.

alonso-sepang-2005



„A sportszakmai oldalon nagy javulást várok, az autók olyan gyorsak leszek, mint amilyenek már régen voltak” - nyilatkozta az ausztrál a hétvégén, amikor a bathursti 12 órás versenyen járt. „A versenyzők ismét megdolgoznak majd a pénzükért, és a dobogón izzadtan látjuk majd őket, ami nagyszerű lesz. A köridők visszakerülnek abba a tartományba, ahol tíz évvel ezelőtt voltak, ezt pedig szerintem élvezetes lesz nézni. Az autók jóval több leszorítóerőt termelnek majd, viszont érzékenyebbek lesznek a gázadásra, mint korábban bármikor. Ráadásul a szélesebb gumik miatt nehezebbek is lesznek, amiért egy kicsit kár, hiszen ez csökkenti egy kicsit a tempót.”

Utóbbi kijelentésével a Red Bull korábbi pilótája arra utalt, hogy egy nemrég bejelentett módosítás értelmében az autók minimumsúlyát 702-ről 728 kg-ra növelik.

Webber egy igazi negatívumot tudott kiemelni a jelenlegi autók külsejével kapcsolatban, ez pedig a kerekek felnijének túl kis átmérője - az F1-ben már évtizedek óta 13 colos verziót használnak, noha a Pirelli már megszellőztette, hogy támogatnák a méretváltást, és pár éve már be is mutattak egy 18 colos változatot.

„Az autók jól fognak kinézni, leszámítva a kerekek átmérőjét - ennél nagyobb kellene, mert mai viszonylatban már elég kicsinek számít, de a gépek többi része szerintem rendben lesz” - tette hozzá Webber.

Afelől sokan nincsenek meggyőződve, hogy az F1 új technikai szabályai az előzéseket, a csaták kialakulását is megkönnyítik majd, abban viszont biztosak lehetünk, hogy maga az autók látványa és tempója az évezred elején látott helyzetet idézi majd, amely éveket ebből a szempontból ma is sokan visszasírják. Hogy a versenyzők izzadtak lesznek-e vagy sem, az elsőre lényegtelen kérdésnek is tűnhet, ám vitathatatlan, hogy a nézőkben intenzívebb érzelmeket fog kiváltani annak a látványa, hogy a Formula-1 ismét egy küzdelmes, nagy erőfeszítést igénylő sportnak tűnik majd, ahol csak a világ legjobbjai képesek helytállni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: