Bár Alex Zanardi még mindig indul hosszú távú versenyeken, legszebb éveit az autóversenyzés egy olyan korszakában töltötte, amelyet még nem szabdaltak szét bírói döntések, és bátran lehetett a mainál keményebben is versenyezni. Különösen a Forma-1-ben gyakori a versenyzés minőségével kapcsolatos diskurzus, az olasz pedig időről időre kifejti véleményét a sportágról, melyben ugyan elkerülték a sikerek, de két CART-bajnoki címe, valamint majdnem tragikus kimenetelű balesete után szerzett négy paralimipiai bajnoki címe bőven kárpótolta ezért.
A Nemzetközi Automobil Szövetség nemrég enyhített a pilóták közötti csatákat illető szabályokon, ezentől ugyanis csak akkor fogják büntetni a versenyzőket, ha egyértelműen megállapítható a felelősségük egy-egy incidensben. Zanardi szerint éppen ideje volt, hogy lazítsanak a megkötéseken. „A Forma-1 manapság? Kissé unalmas. Manapság már a versenybírók vannak a figyelem középpontjában” – idézte az olasz nyílt és őszinte véleményét a La Gazetta dello Sport, aki egyik legendás pillanatát említette meg példaként.
„Mindannyian emlékeszünk arra az előzésre, melyet 1996-ban hajtottam végre a Laguna Secai Dugóhúzó-kanyarban” – mondta Zanardi.
„Ma egy ilyen manőver lehetetlen lenne, hiszen a versenybírók azonnal megbüntetnének érte. A szabályok megváltoztak, ahogyan az autók is. A kilencvenes években még megmutatkoztak a pilóták valódi képességei, hiszen valódi tűzgolyókat vezettünk, 1000 lóerős teljesítménnyel a hátunk mögött. Manapság a versenyzők jól teljesítenek, az én kortársaim viszont igazi művészek voltak, ráadásul a versenybírókból is kiveszett a józanság, hiszen elmámorítja őket az irányítás hatalma. Kis híján minden előzést és manővert büntetnek, még a kevésbé kockázatvállaló pilóták is félnek a szankcióktól – ezzel pedig a show-nak tesznek a legrosszabbat” – tette hozzá az olasz.