A radikálisan újragondolt 2017-es szabályok, amelyek a karosszériát és aerodinamikát forgatják fel, a kezdetek óta öt másodperces gyorsulást ígérnek. Ezzel a számadattal minden F1-es rajongó tisztában van, azzal már kevesebben, hogy a referenciaidő konkrétan a barcelonai versenypályára vonatkozik, ráadásul nem 2016-ra, hanem 2015-re. Ebben az évben 1:24.681-es körrel lehetett a Spanyol Nagydíj pole-pozícióját megszerezni: gyors fejszámolás alapján idén 1:19 közepi idő várható. Ez azonban a 2016-os, kereken 1:22-es legjobb körhöz képest már csak két és fél másodperc gyorsulás.
A motorsport.com elemzése rámutat: ennél többet is javulhat idén a Formula-1. A Pirelli számításai és a gumitesztek alapján úgy számolnak, hogy csak a szélesebb abroncsok 1,5 másodperces gyorsulást jelentenek, amit a teljes növekedés körülbelül felének becsülnek – a mérleg még inkább az aerodinamika felé billenhet olyan pályákon, ahol hangsúlyos a leszorítóerő. Barcelona pont ilyen: így az 1:18 végi köridő sem zárható ki. Ez egyben pályacsúcsot is jelentene: az eddigi maximum a jelenlegi, utolsó sikánt tartalmazó nyomvonalon egy 1:19.9-es kör volt a 2009-es időmérőről, azon nagyon kevés alkalom egyike az elmúlt tíz évben, mikor sikerült áttörni az 1:20-as határt. Idén egy ilyen kör átlagosnak lesz mondható.
Az elemzés egy másik szimulációra is hivatkozik: Barcelonában eddig a köridő körülbelül 50 %-át töltötték a versenyzők padlógázon. Így már érthető, miért beszélt a McLaren technikai igazgatója, Tim Goss arról, hogy 2017-re a szakembereknek újra meg kell határozniuk az egyes pályaszakaszokat: a mérnökök akkor beszélnek kanyarról, ha a versenyzőnek el kell emelnie lábát a gázról, így ezentúl több eddigi kanyar „egyenes”-nek fog számítani.
Egy konkrét pont a 3-as számú elnyújtott jobbkanyar, melyben nem kell többé lassítani, ezért 30 km/h-val gyorsabb lesz, a versenyzőket pedig 5 G erőhatás éri. Nem csupán Barcelonára, hanem a sebesség szentélyére, Monzára vonatkozóan is születtek hasonló kalkulációk: itt az eddig 69 %-os padlógázas szakaszok aránya 80 %-ra nő.
A számok láttán első pillantásra elégedetten bólinthatunk, elkönyvelve, hogy az F1 lépést tett meg a jó irányba: de, mint a motorsport.com is felhívja rá a figyelmet, a kevesebb kanyar kevesebb előzési vagy hibázási lehetőséget is jelent. A hosszabb ideig taposott gáz viszont megnövekedett motorterhelést von maga után: megnőhet a valószínűsége az olyan motorhibáknak, mint Hamiltoné Sepangban, különösen, hogy az év során már csak négy erőforrás lesz használható, így mindegyiknek öt hétvégét ki kell bírnia.