DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Most ez a leghálátlanabb munka az F1-ben

Valakinek szabályrendszert kellene alkotnia a rádiós korlátozás köré, pontosan meghatározva a határait annak, hogy mit szabad mondani a pilótáknak és mit nem. Günther Steiner örül, hogy ez nem az ő dolga.

A Haast irányító Steiner személyében újabb csapatvezető állt be azok sorába, akik a Brit Nagydíj és Nico Rosberg esetét követően megkérdőjelezték a rádiós kommunikáció korlátozásának jelenlegi formáját, vagy egyáltalán a létjogosultságát. A történtek után a többség úgy látja, hogy enyhíteni kellene a szorításon, hiszen a technikai problémák észrevétele és megoldása nem a versenyzők feladata kellene, hogy legyen vezetés közben. De egyelőre senki nem tudja, hogyan kellene megfogalmazni az ehhez kapcsolódó szabályokat, hogy azok egyértelműen szóljanak és ne tartalmazzanak kibúvókat.

Dppi_00216002_133



További bizonytalanságot jelent, hogy a rádiós szigorítások kritériumai még jelenleg sem részei az F1 sportszabályzatának, azokat csupán ajánlásként, iránymutatásként kapják meg a csapatok Charlie Whitingtól, ami csak tovább nehezíti annak megítélését, hogy adott esetben szabályosak voltak-e a rádióban elhangzottak. Ezen a helyzeten kellene nagyon gyorsan változtatni Steiner szerint is.

„Szerintem az egészben a legnagyobb nehézség azt eldönteni, hogy mi számít szabályosnak és mi nem. A határvonal egyáltalán nem tiszta. Jelenleg amikor a versenymérnökök mondanának valamit a pilótáknak, előtte mindig hozzám fordulnak és megkérdezik, hogy ezt elmondhatják-e egyáltalán. És én se igazán tudom. Teljes a bizonytalanság. Szerintem jobban konkretizálnunk kellene a dolgokat” - mondta a Haas csapatvezetője.

„De hogyan is lehetne megszabni, hogy mit is mondhatunk, vagy kiszűrni a kódolt üzeneteket? Meggyanúsíthatnak és megbüntethetnek minket kódolt kommunikáció miatt akkor is, ha nem is teszünk ilyet. Örülök, hogy nem én vagyok az a személy, akinek ezeket a szabályokat meg kell fogalmaznia.”

„Az is felmerült, hogy teljesen be kellene tiltani a rádiózást, de az sem lenne jó, mert a rajongók veszítenének vele. Ha pedig a csapatnak nincs beleszólása a versenyző stratégiájába, ha minden csak a versenyzőn múlna, az sem lenne valami sportszerű. Ez is része az egésznek. Az persze tényleg már kicsit soknak tűnik, ha az olyan dolgokat is közlik a versenyzőkkel, hogy hogyan rajtoljanak. Viszont itt van Rosberg váltóhibájának esete, ahol pedig veszélyes lett volna nem tudatni vele, hogy mellőzze az egyik fokozatot, hiszen ha mégis odakapcsol és a váltó üresbe ugrik, akkor az autó is kirepülhet a pályáról. Definiálni kellene ezeket a dolgokat, de valóban nehéz eldönteni, hogy mi helyes és mi nem.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: