DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Megvan, meddig kell dönteni a fejvédőről

Charlie Whiting az F1-es Orosz Nagydíj helyszínén elárulta: a csapatokkal megegyeztek egy végső határidőben, amíg el kell dönteniük, hogy a Mercedes vagy a Red Bull megoldását vezetik-e be jövőre.

Az FIA már korábban nyilvánvalóvá tette, hogy feltétlenül szeretnének bevezetni valamiféle fejvédelmet a 2017-es szezontól kezdődően, ám arról egyelőre nincs döntés, hogy pontosan milyen megoldást fognak alkalmazni. Két varáció közül lehet választani: az egyik a Mercedes által kifejlesztett halo, amelyet a Ferrari próbált ki még a második barcelonai teszten az idény előtt, míg a másik a Red Bull aeroscreen névre hallgató elképzelése, amelyet Daniel Ricciardo autóján láthattunk először a mostani Orosz Nagydíj első szabadedzésén.

Charlie Whiting Szocsiban elárulta, mi a végső időpont, amíg egyezségre kell jutniuk a fejvédőt illetően: „A határidő, amit a múlt héten beszéltünk, július 1-je” – idézi a versenyigazgatót a Motorsport.com szakoldal. „Ésszerűtlen lenne, ha addigra nem találnánk rá a helyes útra. Addigra a csapatok már általában elkészülnek a karosszéria tervezésével. Ugyan ez csak apró része a karosszériának, és semmi jelentős dolgot nem befolyásol, de akkor is egy komplex rendszer része.”

Ricciardo_aeroscreen_RedBull



Whiting azt is elárulta, hogy a Red Bull a spanyol és monacói hétvégéken is tovább teszteli az aeroscreent, amely ugyanakkor még további apró fejlesztésekre szorul. Példának okáért meg kell még oldaniuk, hogy az eső vagy az esetleges szélsőséges fényhatások – például lemenő Nap esetén – zavarják a pilótákat a normális kilátásban. Emellett azt is figyelembe kell venniük, hogy a versenyzők fejének legyen elég helye a szélvédő mögött:

„Jelenleg ez a tér elég nagy, ami okoz néhány problémát, ezért bábukkal kísérletezünk, hogy pontosabban felmérjük, mekkora helyre van szükség ahhoz, hogy a pilóta feje ne ütközzön neki – hiszen ez az, amit a legkevésbé szeretnénk” – magyarázta Whiting.

A versenyigazgató szerint amennyiben a halo és az aeroscreen is hasonlóan hatékonynak bizonyul biztonság szempontjából, úgy az F1 Bizottságon múlik, hogy melyikre esik a választás. Whiting ugyanakkor nem tart attól, hogy a csapatok megvétózzák a másik elképzelését, ugyanis az FIA határozottan az istállók tudtára adta, hogy a pilóták biztonságának érdekében mindenképp bevezetik az egyik megoldást jövőre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: