DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Susie visszavonult, vége a női reményeknek?

Azáltal, hogy Susie Wolff éveken át a Williams csapattagjaként dolgozott, a világ lassan kezdte elhinni, hogy hamarosan tényleg a rajtrácsra is eljuthat egy női versenyző. Egy döntéssel minden dugába dőlt?

Wolff e hét szerdán jelentette be váratlan, ám mégsem teljesen meglepő döntését, miszerint az év végén felhagy autóversenyzői karrierjével. Indoklásában elmondta, hogy is felismerte, hogy karrierje utolsó lépcsőfokát, a Formula-1-es versenyzői ülést nem fogja tudni elérni, ezért mostantól másra fordítja a figyelmét.

Az elmúlt öt évben több hölgy is megfordult az F1-es csapatok környékén, de Maria de Villota, Simona de Silvestro és Carmen Jorda sem jutott el odáig, mint Wolff, aki néhány pénteki szabadedzésen is részt vehetett. Most, hogy a tűzhöz legközelebb álló hölgy visszavonul, az egyik legnagyobb példakép tűnik el a következő generációk potenciális versenyzőnői elől.

Dppi_00115010_052



„Hogy szerintem az F1 készen áll-e egy versenyképes női pilóta befogadására, aki képes lenne a legmagasabb szinten teljesíteni? Igen. Hogy szerintem egy nő eljuthat-e erre a szintre? Minden bizonnyal igen. És hogy szerintem megtörténhet-e ez a közeljövőben? Sajnos nem” - elmélkedett Wolff.

„Két dolog hátráltatja ezt: egyrészt nincs elég versenyképes női pilóta, aki fiatalon elkezdene gokartozni, másrészt pedig nincsenek nyilvánvaló példaképeik. Olykor az embernek látnia kell valamit, hogy elkezdjen hinni benne.”

Amikor a női versenyzők esélyeiről van szó, mindig felmerülnek a hölgyek fizikális képességeinek korlátai, ami kimondatlanul is nehezíti számukra az érvényesülést. Különös módon az utánpótlás-szériákban még nehezebb is a dolguk a férfiak ellen, mint egy F1-es autóban lenne, hiszen az alacsonyabb kategóriás versenygépekben nincs sem szervókormány, sem pedig számos más segédeszköz, ami a Formula-1-ben megkönnyíti a pilóták életét. Carmen Jorda is csak megerősíteni tudja ezt a tényt egy érdekes példával élve, hiszen elmondása szerint még Kimi Raikkönen is nehéznek találta a GP3-as autó vezetését, amikor két évvel ezelőtt beugrott egy ottani modellbe, segítve a fejlesztéseket.

GP3 - Kimi Raikkonen tests the GP3-13 03

„Az emberek nem tudják, hogy mennyire is nehéz vezetni a GP3-as és a GP2-es autókat. Kimi egyszer tesztelt annak a csapatnak, amelyiknek én is tagja voltam, és menet közben ezt mondta a rádión: ’Mi történt a kormánnyal? Nem tudok rendesen vezetni. Eltört.’ Pedig nem volt törött, az egyszerűen csak ilyen. Nagyon-nagyon megerőltető. Amikor pedig fizikális problémák merülnek fel, az nem sok jót sejtet” - mutatott rá Jorda, aki szerint a legjobb megoldás az lenne, ha a hölgyek az autósportban is külön, egymás ellen versenyezhetnének.  

„Nagyszerű lenne egy női sorozat. Más sportok bizonyítják, hogy ez működőképes lehet, nézzük csak meg például, hogy idén mekkora népszerűségnek örvendett a női futball-világbajnokság. A legtöbb sportban a nők is a legmagasabb szinten szerepelhetnek, és meg is érdemelnénk egy ilyen esélyt, hiszen mi is bajnokok akarunk lenni.”

„Gondoljunk csak bele, ha Serena Williamsnek és Maria Sarapovának Roger Federer és Rafael Nadal ellen kellene játszaniuk, sohasem lennének bajnokok. Emiatt támogattam Bernie ötletét, amikor a női bajnokságról beszélt. Nem hinném, hogy ez szexista lenne.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: