DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
F1

3500 nap után ismétlődött meg a Ferrari sorsa - Mexikói statisztikák

Miért volt a hétvégi futam különösen tragikus a világbajnokok számára, visszatérhet-e még Raikkönen a pole-ba, és milyen különös szálak kötik össze a Ferrari kettős kieséseit? A Mexikói Nagydíj statisztikai érdekességeiből kiderül.

Nico Rosberg Mexikóban megtörte rossz sorozatát, és zsinórban negyedik pole-pozícióját végre már győzelemre is tudta váltani. A német 20. alkalommal rajtolhatott az élről az F1-ben, de ebből csak hét alkalommal őrizte meg pozícióját a célig. Arra viszont most volt először példa, hogy a mexikói pályán német versenyző állt az első sorban.

Rosberg most olyan domináns hétvégét zárt, mint még soha, hiszen a pole és a győzelem mellett a leggyorsabb kör is az ő nevéhez fűződik, így pedig először ért el mesterhármast. Ehhez képest viszont csapattársa, Lewis Hamilton csak a tavalyi szezon kezdete óta már hét ilyet jegyzett.

A Mercedesnek egyébként is a különösen domináns hétvégéi közé tartozott a mexikói, hiszen nem csak a rajtrácson és a dobogón, hanem még a leggyorsabb körök listáján is az övék lett az első két hely, ilyen produkciót pedig idén csak Ausztriában és Belgiumban nyújtottak. Mindezen felül az elmúlt vasárnapi futam minden egyes körében is ők birtokolták az első két pozíciót.

Dppi_00115018_709



A német istálló idén már 13. alkalommal sajátította ki az első rajtsort, ami új rekordot jelent, hiszen soha egy csapatnak sem sikerült ez még ennyiszer egy szezonban. Ezzel a saját tavalyi 12-jüket, és a McLaren 1988-as ugyanilyen produkcióját adták át a múltnak.

Hamilton ismét ott volt a dobogón, így pedig már a 27. különböző pályán állhatott fel a pódiumra pályafutása során. Ezzel beérte az ugyanennyivel rendelkező Michael Schumachert (aki érdekes módon épp a legutóbbi, 1992-es mexikói futamon szerezte legelső dobogóját), és már csak Alain Prost áll előtte 29-cel. Az viszont már nem csak Hamiltonon múlik, hogy őt befogja-e, hiszen további új pályákra lesz hozzá szüksége.

A Ferrari kettős kiesésének időzítése több különlegességet is hordoz magában. Az olaszok immár azzal a nem túl hízelgő mutatóval rendelkeznek, hogy az elmúlt három Mexikói Nagydíjon egyáltalán nem jutottak el a célig, hiszen 1992-ben Jean Alesivel és Ivan Capellivel, valamint 1991-ben Alesivel és Prosttal is feladták a versenyt.

Az viszont már sokkal szebben cseng, hogy hat és fél év telt el a Ferrari legutóbbi kettős kiesése óta, amit a 2009-es Ausztrál Nagydíjon jegyeztek. Ott azonban Kimi Raikkönen csak a versenytáv 90%-ának teljesítése után állt ki, vagyis eredményét hivatalosan még értékelték. Ahhoz, hogy a legutóbbi tényleges kettős kiesésüket megtaláljuk, még három évet kell visszaugranunk az időbe, egészen a 2006-os Ausztrál Nagydíjig. Akkor az egyik pilótájuk vezetői hiba következtében búcsúzott (Schumacher), a másik versenyének pedig egy Williamsszel való ütközés vetett véget (Massa és Rosberg), ugyanúgy, ahogy most hétvégén. A kettő futam között pedig kereken 3500 nap telt el.

Dppi_00115018_700

Sebastian Vettel legutóbb 105 versennyel ezelőtt, a 2010-es Török Nagydíjon esett ki baleset következtében, ez pedig minden idők leghosszabb ilyen szakasza, és a biztonságos versenyzés mintapéldája (noha olyan ütközései azóta is voltak, amik nem jártak a verseny befejezésével). Ehhez képest Kimi Raikkönennek zsinórban második futamát kellett feladnia versenybaleset következményeként, ami a 2006-os Magyar és Török Nagydíj óta először fordult elő vele.

Raikkönen Mexikóban 100. versenyhétvégéjét teljesítette azóta, hogy legutóbb pole-pozíciót szerzett, még a 2008-as Francia Nagydíjon. Csak három pilóta volt, akiknek ennél nagyobb kihagyás után sikerült visszatérniük az első rajtkockába, és ők sem vártak már sokkal tovább: Felipe Massa 102, Giancarlo Fisichella és Mario Andretti pedig egyaránt 108 versenyt böjtölt így végig.

Sergio Perez a harmadik mexikói pilóta lett, aki hazai közönsége előtt versenyezhetett Moises Solana és Pedro Rodriguez után, ráadásul pontot is szerzett 8. helyen befutva. Ennél azonban Rodriguez mind a hat befejezett mexikói futamán előkelőbb pozícióban ért célba - noha dobogóra egyik alkalommal sem állhatott.

A Force Indiával először fordult elő, hogy három egymást követő futamon mindkét pilótájuk a legjobb tíz közé kvalifikált.

Dppi_00115018_739

És olyan sem történt még soha, hogy három világbajnok foglalja el a rajtrács utolsó három helyét, mint ahogy azt most Alonso, Raikkönen és Button tették. Persze ez csalóka képet fest, hiszen egyikük sem oda kvalifikált: Alonso és Raikkönen csak büntetések miatt kerültek hátra, Button pedig műszaki hiba miatt nem is vett részt az időmérőn - bár ha részt is vesz, akkor is garantált lett volna a helye az utolsó pozícióban, köszönhetően rekordnagyságú, 70 rajthelyes büntetésének.

Aztán a futamon jegyzett első három kieső is világbajnok pilóta volt: a 2. körben Alonso, a 22.-ben Raikkönen, az 51.-ben pedig Vettel. Olyan többször is történt már, hogy három bajnok is búcsúzott egy adott futamon, olyan viszont, hogy ők legyenek az első három kieső, még csak egyszer: az 1978-as Belga Nagydíjon Niki Lauda, James Hunt és Emerson Fittipaldi voltak azok, akik már az első kört sem vészelték át.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: