DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Dobogós rekorderek - Suzukai statisztikák

Hányszor nyertek a mostaninál nagyobb fölénnyel Suzukában, milyen sorozat ért véget a Red Bull és Jenson Button számára, és milyen gyakran ismétlődik meg egy dobogó ugyanazon a pályán? A Japán Nagydíj statisztikai összegzéséből kiderül!

Végre megtörtént, így többször már nem kell leírnunk a mondatot, amit hónapok óta vár az F1 közössége: Lewis Hamilton 41. futamgyőzelmével beérte az örökranglistán Ayrton Sennát, akivel viszont már nem a harmadik, hanem a negyedik helyen állnak közösen, hiszen Sebastian Vettel egy héttel korábban belépett a 42-be. A jelenlegi mezőny két legsikeresebb versenyzője ha a pályán nem is, a statisztikákban szoros küzdelmet vív a győzelmekért, és egy év múlva talán már az jelenti majd a fő beszédtémát, hogy Alain Prost 51 sikerét ostromolják.

12038150_10153088280812411_9169702864253739730_n



Hamilton karrierje során hetedik alkalommal aratott rajt-cél győzelmet, hiszen bár nem rajtolt a pole-ból, minden egyes kör végén ő állt az élen. A leggyorsabb kör is az övé lett, így csak az időmérő 76 ezreddel való elveszítése által csúszott le a tökéletes hétvége, a grand slam eléréséről.

Emellett a brit a valaha volt harmadik legnagyobb különbséggel nyert Suzukában. 18,9 másodperccel előbb ért be, mint a második helyezett Nico Rosberg. Ennél fölényesebben csak Vettel győzte le Felipe Massát 2012-ben (20,6 másodperc), illetve Michael Schumacher Mika Hakkinent 1995-ben (19,3).

A Hamilton-Rosberg-Vettel trió újabb rekordokat állított be, hiszen immár hatodszor ismétlődött meg a dobogó ugyanebben a sorrendben, ilyenre pedig sohasem volt még példa az F1-ben. Ötször láthattunk korábban olyan pódiumot, amelyen Vettel az első, Mark Webber a második, Fernando Alonso pedig a harmadik helyen állt. Ráadásul csak az idei szezonban volt már négy Hamilton-Rosberg-Vettel, ami szintén rekord egy éven belül, ez a hármas pedig akármilyen felállásban 2015 során már hétszer sajátította ki a dobogót, ami ugyancsak egyedülálló. És még nincs is vége a szezonnak.

De még egy sajátossága van ennek az együttállásnak, ugyanis a tavalyi Japán Nagydíjon szintén Hamilton-Rosberg-Vettel sorrendben intették le az első hármast. Most még csak ötödik alkalommal fordult elő az F1-ben, hogy egy pályán kétszer is ugyanúgy nézett ki a dobogó. Legutóbb Bahrein szolgáltatott ilyet, ahol 2012-ben és 2013-ban és Vettel-Raikkönen-Grosjean volt a befutási sorrend.

12027684_10153086042437411_8163114846821596501_n

A Ferrari németje pedig továbbra is elmondhatja, hogy minden egyes suzukai versenyén felállhatott a pódiumra - már hetedik éve tart ez a 2009-ben indult sorozat.

Az utolsó körökig úgy tűnt, egyetlen kiesőt sem hoz majd a futam, ám a 49. körének végén Felipe Nasr mégis beparkolt a bokszba, miután gondok adódtak Sauberjének vezethetőségével. A brazilt így is értékelték, mivel teljesítette a táv 90%-át, így ez még csak az ötödik olyan futam lett a sport történetében, amelyen mindenkit rangsoroltak, aki odaállt a rajthoz. Korábban a 2011-es Európa Nagydíjon, a 2005-ös Olasz és USA Nagydíjon (bár itt csak hatan indultak), valamint az 1961-es Holland Nagydíjon történt ilyen.

A Red Bull üres kézzel távozott Suzukából. Legutóbb majdnem hét éve, a 2008-as Kínai Nagydíjon esett meg velük, hogy annak ellenére sem szereztek pontot, hogy mindkét autójuk célba ért. Ezzel szemben a fiókcsapatuk, a Toro Rosso Szingapúr után újabb kettős pontszerzéssel örvendeztette meg a vezetőséget.

Jenson Button számára egy különleges sorozat szakadt meg a hétvégén: a brit eddig azzal büszkélkedhetett, hogy minden egyes suzukai hétvégéjén a legjobb tíz közé kvalifikált, és ott is ért célba. Ezúttal viszont mindkét eredménye kilógott a sorból, hiszen a 14. rajthely után csak a 16. pozícióban intették le. Legalább 100%-os célba érési mutatóját megtartotta a pályán.

Dppi_00115015_339

Sohasem rendeztek még a szezonban ilyen korán Japán Nagydíjat - sem dátum, sem a naptárban elfoglalt helye alapján. Az idény 14. állomásaként látogatott a mezőny az országba, amely korábban mindig a 15-18. hely valamelyikén kapott helyet. A szeptember 27-i dátum szintén a valaha volt legkorábbi. Ezt megelőzően csak egy futamot rendeztek szeptemberben - méghozzá a hónap utolsó napján a 2007-es versenyt, Fujiban.

És esélyes, hogy Japánban láttunk utoljára 18 év alatti versenyzőt az F1-es rajtrácson. Az FIA jövőre életbe lépő új szabályai ugyanis kimondják, hogy ezen életkor alatt senki nem kaphat szuperlicenszet. A felnőttkorba a héten belépő Max Verstappen ezzel bizonyára máris egy megdönthetetlen rekordot állított fel.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: