DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
F1

Spái exkluzív: Főszerepben Grosjean és a gumik

Hiába nyerte Lewis Hamilton viszonylag könnyedén a Belga Nagydíjat, vasárnap Spa-Francorchamps-ban a 3. helyen leintett Romain Grosjean volt a nap hőse. Még úgy is, hogy a Lotus versenyzője maga is utalt rá: ha nem jön a viadal legvégén Sebastian Vettel gumimizériája, lehet, hogy nem tudta volna felverekedni magát a dobogóra.

Grosjean kétségkívül szimpatikus figura: 2012-ben ugyanitt, az Ardennekben olyan bukást idézett elő a rajtnál, amely egyfutamos eltiltást ért, és akkor a Forma-1-es közvélemény meg volt győződve arról, hogy az egyszer – az idejekorán megejtett 2009-es évközi bemutatkozással – már kisiklott karrierjét másodszor nem tudja helyreállítani. Mégis megcsinálta: feltámadt és 2013-ban, a legdurvább Vettel-uralom idején virágkorát élve dobogós helyezések sorát szállította, ám az utóbbi két évben beleszürkült az anyagi problémák, az agyelszívás és más egyéb gondok miatt a tönk szélére került Lotusba.

Hiába kaparták össze az idei évre az enstone-i egylet vezérei a hőn áhított Mercedes-erőforrást, a korábbi futamokon semmi nem úgy alakult, ahogyan Grosjean szerette volna. Bár a gárdánál számítottak arra, hogy Spa-Francorchamps-ban az E23-as versenyképesebb lehet a megszokottnál, a tavaly a McLarennel is összefüggésbe hozott pilóta – elismerten – álmában sem hitte, hogy vasárnap a két Mercedes-ászt felkísérheti a dobogóra. A francia a 2013-as Amerikai Nagydíj óta várt arra hogy újra a pódiumon pezsgőzhessen. „Minden bizonnyal ez volt az egyik legjobb versenyem” – mondta a futam utáni sajtóértekezlet Grosjean. „Bár elég régen volt, jól emlékszem Austinra, főleg arra, hogy picit részeg voltam a sajtótájékoztatón, mert túl sok pezsgőt ittunk Sebbel a dobogón. Azóta voltak hullámhegyeim- és völgyeim. Jól emlékszem a 2012-es itteni futamra is, amely borzalmas nehéz időszak volt, de segített nekem abban, hogy ma az lehessek, aki vagyok, és újra felállhassak a dobogóra, megmutatva azt, hogy mennyire erősek a srácok, hogy képesek vagyunk jó autót építeni. Csodás verseny volt, minden pillanatát élveztem, és ha rajtam múlna, most azonnal újra is kezdhetnénk.”



Grosjean a hajrában egy másodpercen belül került a Ferrari ászához, Sebastian Vettelhez képest: ugyan benne volt a pakliban, hogy a francia képes kerék a kerék melletti csatában elmenni az erősen viseltes abroncsokon lassabb német mellett, az ütközetre végül nem került sor, mivel a négyszeres világbajnok jobb hátsó kereke felmondta a szolgálatot. „Egyre közelebb voltam Sebhez. Sajnálatos, hogy defektje volt, ráadásul rémisztő volt épp mögötte lenni, amikor megtörtént. Úgy gondolom, hogy ma minden összejött. Arra számítottam, hogy a negyedik helyről rajtolva könnyebb versenyem lesz, de végső soron így is remek móka volt” – fogalmazott Grosjean, akinek sikerét felértékeli sok egyéb más mellett az a körülmény is, hogy a Lotus vezérkarának egész hétvégén a korábbi tesztpilóta, Charles Pic jogi képviselőivel kellett meccselnie. A tavaly a megállapodásban foglaltnál kevesebb tesztnapot kapó és emiatt hőbörgő francia képviselői meg is jelentek a futam után a paddockban, hogy lefoglalják a Lotus autóit, de – kora esti információk szerint – végül körvonalazódott egy megállapodás, amelynek értelmében jobb végkimenetele lesz az ügynek.

Az idei hatodik diadalát arató Hamilton vasárnapi produkciójához sok mindent nem lehet hozzáfűzni: a Hungaroringen betliző brit úgy hajtott, mint egy keselyű, amely megérezte a vér szagát. Teljesítményéről a Mercedes ügyvezetői jogkörrel nem rendelkező elnöke, a háromszoros világbajnok Niki Lauda is csak annyit tudott mondani, hogy Lewis „egyszerűen legyőzhetetlen, ezt tudomásul kell venni!” Az új rajtprocedúrát a csapattársánál szemlátomást jobban megsínylő Nico Rosberg sem vitatta, hogy hiába adott bele apait-anyait, „ez kevés volt Lewis ellen, aki megérdemelten nyert”. Arra a kérdésre, hogy mit tehetne a napokon belül kispapai örömök elé néző német annak érdekében, hogy több sansza legyen Hamilton ellen, Toto Wolff csapatfőnök csak a szokásos receptre utalt: „Jobban kéne teljesítenie az időmérőkön, mert ez kulcsfontosságú ahhoz, hogy vezető pozícióba kerülhessen.”

Rosberg egyébként percekkel a kötelező tennivalók után lelépett Spából, hazaindult váradós nejéhez, Vivianhoz Monacóba. Vettelnek nem volt ennyire fontos dolga, de a ferraris is megpattant: az írott sajtó képviselőivel szóba sem állt, egy tévéinterjúban viszont csúnyán kiosztotta a Pirellit, az olasz gyártó nyakába varrva a defektet. Mivel a milánói gyártó részéről Paul Hembery felvette a kesztyűt és az események hevében annak rendje és módja szerint rácáfolt a német pilótára, a nemzetközi sajtó azonnal háborút szimatolt: a kedélyeket végül Maurizio Arrivabene igyekezett csillapítani a Ferrari motorhome-jában tartott sajtóértekezletén. „Nem akarok szócsatázni, mert szerintem annak semmi értelme nincs. Seb megnyilatkozásának hátterében az áll, hogy érthető módon rendkívül csalódott volt” – csitított a maranellói szakvezető, aki azért nem nyelt be mindent.

Az olasz rácáfolt arra a pirellis felvetésre, amely szerint alapvetően túlságosan kockázatos volt Vettel egykiállásos stratégiája, egyúttal hangsúlyozta: az olaszoknál is tudtak arról, hogy mivel próbálkoznak majd a 43 körös összecsapáson.  „Eredetileg is ezt a stratégiát terveztük alkalmazni, ez volt az A-tervünk. Az erről szóló döntést egészen pontosan ma délelőtt 11 órakor, a stratégiai megbeszélésen hoztuk meg. Erről a Pirelli is tudott, hiszen nálunk is, mint minden más csapatnál, van egy mérnökük, aki nem csak azért jön, hogy rágógumizzon. Azért van velünk, hogy ellenőrizze a különböző etapokat az edzéseken, azok adatait és információkkal lássa el a csapatot. Csak annyit tudok mondani, hogy a stratégia – bár agresszív volt – a rendelkezésre álló adatokon alapult. Nem vagyunk annyira hülyék, hogy veszélynek tegyük ki a versenyzőt azzal, hogy nem vizsgáltuk meg kellőképpen az adatokat.”

Arrivabene szavait az újságírók között meghúzódva a Pirelli sajtófőnöke is végighallgatta, aki az esemény után hosszasan elbeszélgetett a Ferrari-vezérrel. A jelek szerint mindkét oldalon megvan a szándék az ügy békés rendezésére, de mivel a belgiumi hétvége két gumis incidensének főszereplője, Vettel és Rosberg is komoly egyeztetéseket szorgalmaz a milánói gumigyártó vállalattal (amelynek a következő Forma-1-es tenderen a Michelin révén valószínűleg ellenfele is lesz), szinte biztosra vehetjük, hogy a két hét múlva esedékes Olasz Nagydíjig még sokszor hallunk majd a Spában történtekről.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: