DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

A kicsik dilemmája az ügyfélautókról

A következő két évben bevezetendő jelentős szabályváltozások mellett a Stratégiai Csoport csütörtöki ülésén arról is döntés született, mi módon kívánják megállítani az F1-es mezőny létszámának további csökkenését.

A megoldást jelenleg az ügyfélautós rendszer újbóli bevezetésében látják. Az F1 hőskorában megszokott volt, hogy a konstruktőrök privát csapatoknak és versenyzőknek adtak bérbe versenyautókat, és lényegében ezt láthatjuk majd újból megvalósulni, amennyiben a tervek a hátralevő rostákon is átmennek. 

Következő lépésként a négy nagycsapat, a Ferrari, a Mercedes, a McLaren és a Red Bull az előttünk álló két hétben részletes megvalósíthatósági tanulmányokat fog készíteni az ügyfélautók bevezetésének tervéről, amelyeket a Stratégiai Csoport következő ülésén fognak ismertetni. Amennyiben vizsgálódásaik eredményeként arra jutnak, hogy a rendszer megvalósítható, úgy az ügyfélautók kérdése az F1-es Bizottság következő ülésén is napirendre kerül, ahol már egy egyszerű többségi szavazás dönthet bevezetéséről, illetve elvetéséről.

A bónusz konstruktőri joggal nem rendelkező „kiscsapatoknak”, azaz a Williamsnek, a Saubernek, a Lotusnak, a Force Indiának és a Manornak ebbe persze vajmi kevés beleszólásuk lesz innentől kezdve, de a Force India csapatfőnöke szerint tétlen várakozás helyett az új fejlemények ismeretében most nekik is újra kell gondolniuk egész üzleti tervüket.



„Alapvetően, ami abszolút világossá vált számunkra, az az, hogy semmiféle költségcsökkentő intézkedést nem terveznek megvalósítani az F1-ben. A jövőben fel sem fog merülni lehetőségként az, hogy a bevételeket igazságosan osszák el a csapatok között, és a motorokat érintő költségeken sem fognak csökkenteni” – kezdte kissé cinikusan Autosportnak adott nyilatkozatában Bob Fernley, majd hozzátette:

„Egy F1-es csapat csődbe menése és kiszállása ellen a jövőben szerződéses garanciák lesznek, ami alatt a harmadik autók bevezetését, és az ügyfélautós program kidolgozását kell érteni. Mostanra teljesen világossá vált, hogy ebbe az irányba fog menni a sport. Nekünk, mint független csapatnak, most újra kell gondolnunk az egész üzleti modellünket, és a Sauberhez, a Williamshez, a Lotushoz és a Manorhoz hasonlóan végiggondolnunk, hogy hogyan tudunk túlélni és fennmaradni a jövőben.”

Egy másik sportágból vett példával élve Fernley elmondta, kicsit olyan most ez, mint amikor félidőben közlik egy csapattal, hogy eddig rossz kapura játszottak, és az összes gól, amit eddig elértek, érvénytelen, mert mostantól máshová lettek helyezve a kapufák.

„Az ötlet lényege, hogy a független csapatoknak megadják rá a lehetőséget, hogy ügyfélcsapatokká váljanak. Persze maradhatunk továbbra is konstruktőrök, senki sem tilthatja ezt meg nekünk. Ezzel csak az a bökkenő, hogy miután semmi segítőkezet nem kapunk ebben, az F1 költségei pedig folyamatosan emelkednek, így egyre nehezebben tudunk versenyképesek maradni konstruktőrként. Ebben keresendő a probléma lényege, mert ugye különbség van versenyzés és puszta részvétel között.” 

„Mi egyelőre nem igazán vagyunk meggyőződve arról, hogy az ügyfélautós rendszer a jó út, de azt nyilván látjuk, hogy ha tetszik, ha nem, ebbe az irányba tart most a sport. Úgyhogy most e szerint kell mérlegelnünk nekünk is azt, hogy önálló konstruktőrként folytatjuk-e, vagy még idejében átállunk az ügyfélautós struktúrára. Nagy döntések előtt állunk most mi, független csapatok, amik nagyban függnek attól is, hogy milyen gyorsan készülnek el a konkrét, kidolgozott ügyfélautós pályázatok” – utalt rá a Force India csapatfőnöke, hogy amennyiben az ügyfélautós megoldás mellett döntenek, úgy csapatuk egész struktúráját ennek megfelelően kellene átalakítaniuk, ez viszont mindenkinek időbe telik.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: