DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap
F1

Miért nincs TV-közvetítés az F1-es tesztekről?

A jerezi teszt négy napja alatt rengeteg üzenetet, hozzászólást kaptunk olvasóinktól, mindenki arra volt kíváncsi, hol nézhetné élőben a 2015-ös előszezon első kollektív F1-es tesztjét. A válasz: sehol, mivel egy TV-csatorna sem közvetítette azt. De vajon miért nem?

Erre a kérdésre igyekszünk most választ adni, részben az Autosport magazin főszerkesztője, Edd Straw, részben a saját gondolataink mentén.

A Ti érdeklődő üzeneteitek is azt bizonyítják, hogy igény mindenesetre sokak részéről lenne a téli tesztek élő televíziós vagy live streames közvetítéseire. Ez teljesen normális, hiszen – még ha a téli szünet mostanra csupán két hónaposra is csappant – az igazán fanatikus szurkolók mindig tűkön ülve várják az új szezon kezdetét.

Az ő éhségüket nyilván csak részben tudja csillapítani az autóbemutatók ilyenkor szokásos cunamija, és alig várják, hogy a pályán is megcsodálhassák kedvenc csapataik legújabb versenygépeit. Minden apró részletre kíváncsiak lennének, de kicsit olyan ez, mint az előadás előtt a főpróbán vagy még inkább az öltözőszobában meglesni a még csak készülődő félben lévő színészeket.



A teszt ugyanis még nem az előadás része, csupán az arra történő előkészület. Következésképpen nincs is benne semmi különösebben látványos elem, elvégre a csapatok ekkor még a legkevésbé sem törekednek a szurkolói igények kielégítésére, nekik most még a munkára, a feladatokra, a hibák kiiktatására kell koncentrálniuk. Végig akarnánk-e nézni azt a hosszú-hosszú és sokszor gyötrelmes folyamatot, amint a színészek otthon tanulják és gyakorolják a darab szövegét, újból és újból belehibáznak, újrakezdik, megint elrontják, fél órás szünetet tartanak, megint újrakezdik, és mindezt mondjuk 8 órán át megállás nélkül?

Vélhetően kevesen találnánk ezt izgalmasnak. Természetes, hogy egy színházi előadás esetében beérjük a végtermékkel, és csak az alapján ítéljük meg a színészek teljesítményét is, amit élesben, a színpadon látunk tőlük. Az F1-gyel persze más a helyzet, és épp azért, mert már a teszteken is jegyzik a köridőket, a megtett körszámokat, mindenki értesül róla, hogy kinek milyen műszaki problémája volt stb., a szurkolók akarva akaratlanul is következtetéseket vonnak le a szezon későbbi alakulására és erősorrendjére vonatkozólag.

Mindez onnantól kezdve borul, hogy a csapatok is tudják, hogy figyelik őket – nemcsak a szurkolók, de bizony az ellenfelek is. Innentől pedig nyilván nem érdekük felfedni saját lapjaikat, próbálnak titkolózni, és még a helyszínen jelenlévők is alig láthatnak valamit az autókból, mivel minden pillanatban gondosan elzárják őket különféle panelekkel és válaszfalakkal. Ezen lehet idegeskedni, de valójában, lássuk be, pont ettől olyan izgalmas minden egyes évben ez a szezon előtti várakozás!

Úgy viselkedik ilyenkor az egész F1 közössége, mint egy nő, akinek udvarolnak. Kéreti magát, kacérkodik, rejteget, és csak szépen lassan, apránként tárja fel magát udvarlója előtt. Uraim, lássuk be, sokkal vonzóbb számunkra az a nő, akit nem kapunk meg egyből, aki nem mutatja meg mindenét és nem tárja fel előttünk teljes bensőjét azonnal, és akit azért aztán nekünk kell megfejtenünk. Nekünk kell összerakni az apró kis jelekből, mozaikkockákból az összképet, pont, mint az F1-ben, a szezon előtti tesztek esetében.

Higgyétek el, nem lenne jó mindent egyből látni! Valahol elveszíteni az egész a varázsát! Ráadásul, jelen esetben vélhetően még jót is tesz ez a kis távolság és titokzatosság, mert hát távolról ugye minden szebbnek és vonzóbbnak látszik. Márpedig ezek az F1-es tesztek sokszor még maguknak a pilótáknak is a dögunalmat, a kényszerű kötelességet jelentik. Lássuk csak, mit mondott erről a világbajnok Lewis Hamilton a második jerezi tesztnap végén!

„Hazudnék, ha azt mondanám, hogy alig fértem a bőrömbe az izgalomtól. Ez csak egy teszt, nem éppen a legizgalmasabb része a szezonnak… Mi pilóták csak versenyezni akarunk!”

Ott a pont! És ezekben a szezon előtti tesztekben – tetszik vagy sem – nincs semmi versenyszerű az ég egy adta világon! Nem jár világbajnoki pont a legjobb köridőkért, nem osztanak serlegeket a legtöbb megtett körért, vagyis semmi nem motiválja a csapatokat arra, hogy felfedjék valós erejüket. A teszt a szürke, látványtalan munkáról szól csupán. Nem véletlenül nem adja a TV a fociedzéseket sem, csak a meccseket! Legyünk hálásak érte, mert az Autosport főszerkesztője is ugyanarra a következtetésre jutott, mint mi magunk: a napi 8 órán át unalmasan köröző autók látványa vélhetően még a legfanatikusabb szurkolók kedvét is elvenné az F1-től, még a szezon kezdete előtt! 

Ehelyett mit kapunk? Izgalmasan, apránként, sokszor játékosan elszórt részleteket, félinformációkat, 10 másodperces amatőr videófelvételeket, egy-egy jól elkapott fotót, spekulációkat, találgatásokat, elemzéseket – és az egész valami varázslatos módon él, mozog, lüktet és ami a legfontosabb: működik! Izgalmasabbak így külön-külön ezek a kiragadott 10 másodperces részletek, mint egyben lenne az a 8 óra. Ez az igazság. Hát ezért nincsenek élő közvetítések a tesztekről. Örüljünk neki!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: