DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Kik az F1 legbefolyásosabb emberei? - 1. rész

Legnagyobbak a nagyok között – az Autosport magazin összeszedte a jelen F1-ének 25 legbefolyásosabb figuráját, legyen szó üzletemberről, csapatvezetőről, vagy épp toppilótáról.

25. Adrian Newey – A Red Bull Technology vezetője

Noha idén már egy lépéssel hátrébbról figyeli a Red Bull boszorkánykonyhájának működését, Adrian Newey szava még mindig sokat számít a világbajnok csapatnál. Az RB11-es már nem konkrétan az ő keze nyomát viseli, de az a technikai irány, melyet néhány évvel ezelőtt kijelölt Milton Keynes-ben, még sokáig fogja éreztetni hatását.

24. Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke

Amellett, hogy a sportág történetének első női csapatvezetője, határozottságát jól mutatja, hogy nem veszett el a paddock kissé hímsoviniszta cápaúsztatójában. Nem félt felvenni a harcot a gazdagabb csapatok ellen tavaly, amikor nullpontos csapata pénzszűkében volt, aztán egy huszárvágással lecserélte mindkét pilótáját, feltöltve ezzel a hinwili kasszát. Nyíltsága a Ferrarival való kapcsolatán is tetten érhető volt: épp annyira volt lojális Maranellóhoz, hogy megengedhesse magának a kritikát a Forma-1 legegoistább szereplője felé.



23. Vijay Mallya – A Force India csapatfőnöke

Sörkirályként érkezett a Forma1-be, akinek hamarabb vették észre a fülében csillogó gyémántot, mint magát az embert, és aki fényűző partikat rendezett ’nagyon fontos emberek’ részére óriási jachtján. Idővel azonban több lett, mint egy egyszerű milliárdos: stabil középcsapatot fabrikált a Force Indiából, mely igaz, anyagi nehézségekkel küszködik, de Mallya mégis elérte, hogy eredményeinek köszönhetően beválasszák az F1 Stratégiai Csoportjába. Ezáltal nagyobb beleszólása lett a szabályalkotásba, aminek első jelét nemrég láthattuk is a Marussia megvétózott visszatérésével kapcsolatban.

22. Peter Brabeck-Letmathe – A Forma-1 igazgatótanácsának elnöke

Az üzletben jártasak számára a Nestléről lehet ismerős a neve, hiszen ő az osztrák bázisú cég elnöke és korábbi vezérigazgatója, de egyben ő annak a Delta Topcónak is az első embere, melynek tulajdonát a Formula One Group is képezi. Noha konkrét irányítással nem rendelkezik a sportág felett, azért döntései közvetett befolyást jelenthetnek a csapatok, a versenyek promóterei, de még a rajongók számára is.

21. Maurizio Arrivabene – A Ferrari csapatfőnöke

A Forma-1 rajongói néhány hónapja még nem hallottak arról a figuráról, akinek célja – mi több, feladata –, hogy visszavezesse a csúcsra a Scuderiát, a paddock népe azonban régi ismerőséként köszöntheti Arrivabenét. Korábban ő volt a Philipp Morris (a Ferrari főtámogatója 1995-től) embere a csapatnál, valamint a Forma-1-es Bizottság egykori tagjaként azért a politikában is szerzett némi jártasságot. Bárki is töltötte be eddig a Ferrarinál a csapatfőnöki pozícióját, mindig komoly befolyása volt a sportág alakulására – és Arrivabenének ismertsége alapján biztosan több lesz, mint az Egyesült Államokból hazarángatott Marco Mattiaccinak.

20. Claire Williams – A Williams helyettes-csapatvezetője

Érdemeiről sok mindent elmond, hogy alig vette át édesapja örökét, csapata egyből a fejlődés útjára lépett. A megfelelő szakemberek kiválasztása, ideális pilótapáros összeállítása a tapasztalat és az ifjonti hév egybegyúrásával, motorpartneri szerződés a Mercedesszel – mind-mind őt dicsérik, kézzelfogható eredményként pedig a tavalyi 9 pódium és egy pole pozíció tanúja a sikereinek. Ne legyenek kétségeink afelől, hogy titulusában nem sokáig fog ott díszelegni a ’helyettes’ szócska.

19. Sacha Woodward-Hill – Bernie Ecclestone főjogásza

A 44 éves hölgyet szélesebb körben akkor ismerte meg a nagyérdemű, amikor Bernie Ecclestone a müncheni bíróságon bizonygatta igazát. Woodward-Hill nem kevesebb, mint 18 igazgatói tisztséget tölt be a sportághoz köthető üzleti vállalkozásokban, és Ecclestone állítólag nem hajlandó nélküle egy szerződést sem aláírni. A 84 éves mogul jobb keze kitűnő kapcsolatokat ápol Donald McKenzie-vel (aki a CVC elnökeként a Forma-1 főrészvényesének tekinthető), sőt, nemrég azt mondta róla, hogy akár a sportág élén is el tudná képzelni.

18. James Allison – A Ferrari technikai igazgatója

Noha 2015-ben még mindig Adrian Newey tekinthető első számú technikai gurunak a Forma-1-ben, James Allison ázsiója egyre nő. 2012-ben és 2013-ban is futamgyőztes autót tervezett a Lotusnak, majd az utóbbi év szeptemberében tette át Maranellóba a székhelyét, ám igazi befolyása nem volt az F14-T megalkotására. Az idei konstrukció, az SF15-T azonban már teljes mértékben az ő vigyázó szemei mellett készült – ha ő nem tudja a csúcsra vinni a Scuderiát, nehezen hihető, hogy más képes lesz rá. Viszont, ha ezzel végre sikerül a bajnoki cím nyolc szezon után, nevét messiásként fogják áldani az olasz kisvárosban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: