DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Miért más a McLaren első és hátsó felnije?

Idén lesz 20 éve, hogy a McLaren, és a japán felnigyártó, az Enkei szövetségre lépett egymással. A wokingiak idei F1-es autóján, az MP4-30-ason észrevehető, hogy az első és hátsó kerekek eltérnek egymástól - de miért?

Az F1technical.net az évad első tesztje előtt közelebbről is szemügyre vette az MP4-30-ast, és a látható külső mellett avatatlan szemek számára talán kevésbé felfedezhető új felniket helyezte górcső alá. Az Enkei vadiúj kerekeket gyártott a McLaren számára, az első és hátsó tengelyen lévők között azonban komoly eltérés mutatkozik.

A matt feketére festett kerekek esetében talán nyilvánvaló az eltérés, hiszen a hátsó gumik szélesebbek az elsőknél, az ok azonban nem csak ez. A hátsó fékekből sokkal kevesebb hő áramlik ki, hiszen lassítás alatt az elsők sokkal inkább igénybe vannak véve.



A mai felnik kulcsfontosságú tulajdonsága a hőelvezető-képesség, az Enkei pedig mindent megtett a teljesítmény maximalizálása érdekében. Ahogyan a főképen is látható, a kerék belső részében csak öt nagyobb rés található, míg a külső peremén számtalan kis csatorna van. A gumiszelep is ezek mögött rejtőzik, mely elősegíti a felnin áthaladó levegő útjának akadálymentesítését.

A kis képen látható hátsó keréken a hagyományos megoldást láthatjuk, ráadásul itt megtalálható az elsőkről hiányzó guminyomás-mérő is. A gyártó továbbra is alkalmazza az első kerék belsején látható burkolt mélyedéseket, ami arra szolgál, hogy a felni gyorsabban felvegye a hőt, valamint elősegíti a gumik megfelelő hőmérsékleten való működését is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: