DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Hogyan alakítja át az F1-et a licensz-pontrendszer?

Az még hagyján, hogy a frissen elfogadott szuperlicensz-szabályok mellett Michael Schumacher sem térhetett volna vissza 2010-ben, de a korlátozás a sport jövőjére is nagyobb hatással lehet, mint gondolnánk.

Az FIA a napokban hozta nyilvánosságra azt a táblázatot, amelyben meghatározza, az egyes bajnokságok év végi tabelláján hány pontot kapnak a pilóták az F1-es szuperlicensz megszerzéséhez szükséges 40-ből. Ezt az új értékelést azért vezették be, hogy megakadályozzák a túl fiatal és tapasztalatlan versenyzők debütálását a királykategóriában, amit elsősorban a Toro Rosso aggaszóvá váló igazolásai serkentettek, Max Verstappennel az élen.

EasyCapture4



Az még rendben is van, hogy ezentúl 18 éves korhatárt szabtak meg a debütáláshoz, viszont nem csak életkorhoz, hanem sikerességhez is kötötték az F1-hez való jogosultság megszerzését, ami 2016-től évről évre jelentősen lekorlátozza azoknak a versenyzőknek a csoportját, akik bebocsátást nyerhetnek az F1 kapuján.

Ugyanis a sokéves tapasztalat sem elég egy-egy másik kategóriában, ezúttal eredményeket is fel kell mutatni, ami még az egyenautókat használó utánpótlás-szériákban is függ valamelyest a csapat által nyújtott háttértől, az olyan sorozatokban pedig, mint az IndyCar vagy a WEC, a technika döntő szerepet kaphat a siker és a bukás között.

Ráadásul az eredményekkel megszerzett licensz-pontokat csak három évre visszamenőleg számolják, így a pilóták immár nem engedhetik meg maguknak, hogy néhány évig kizárólag egy F1-es istálló tesztpilótájaként tanuljanak, hosszabb szabadságra menjenek vagy kitérőt tegyenek például a WRC-ben, hiszen folyamatosan eredményeket kell felmutatniuk valahol, ezzel benntartva magukat a körforgásba. Pár évvel visszatekintve azzal az abszurd helyzettel szembesülünk, hogy ha már 2010-ben létezik ez a szabály, akkor a hétszeres világbajnok Michael Schumachert is alkalmatlannak titulálták volna a visszatérésre, hiszen az azt megelőző három évben az F1-ben sem versenyzett, és máshol sem gyűjtögette a pontokat.

Dppi_00112020_832

De előretekintve ezzel a határozattal az autósportok világát régóta foglalkoztató néhány kérdés is egy csapásra választ nyert.

Hogy Robert Kubica valaha visszatérhet-e még az F1-es versenyzéshez, beteljesítve ezzel jelenlegi legfőbb vágyát? Aligha, hiszen a ralizással, és a fejében többször megforduló túraautózással sem lehet pontokat gyűjteni, a hároméves hiányzáson pedig már rég túlvan.

Lesz-e a közeljövőben ismét női pilótája a Formula-1-nek? Nem. Hiába lépdel egyre közelebb céljához Susie Wolff, máshol elért kézzelfogható eredmények nélkül a szabályok már nem engedélyezik neki, hogy akár egy futamra is beüljön a Williams, vagy bármely más csapat autójába. Ugyanígy letehet álmáról Simona de Silvestro is, aki hajszál híján megkapta az ülést az idei évre a Saubernél, most viszont hajszálnyivá vékonyodott az esélye, hogy ez valaha is összejöjjön még neki.

De át kell gondolniuk pilótaprogramjaikat a csapatoknak is. Vajon érdemes a Mercedesnek továbbra is a DTM-ben képeznie Pascal Wehrleint, amiért egy fia FIA pont sem ütheti a markát? Egyáltalán nem, márpedig ha a tervek szerint az idei szezon is ott teljesíti, akkor a legelejéről kezdheti a 40 pont összegereblyézését az Euro F3 2012-es második helyezettje. Itt érdemes megemlíteni egy kiskaput a tehetségeiket mindenáron feljuttatni akaró csapatok számára: Mivel a szabály csak 2016-tól lép érvénybe, ha valaki már jövőre az F1-ben akarja versenyeztetni kellő pontszámmal nem rendelkező újoncát, akkor elég, ha idén öt versenyre ülést talál számára valamelyik istállónál. Ekkora minimális tapasztalat már megadná számára a jogosultságot a jövő évi részvételhez. Na, nem mintha könnyű lenne ilyen manővert véghez vinni a mai szűk mezőnyben.

10668929_10152297644527411_3172586328415106340_o1

Az új rendszer viszont a legérzékenyebben a Toro Rossót, vagyis a Red Bull tökélyre fejlesztett pilótaprogramját érintheti, hiszen az energiaitalosoknak eddig legfőbb védjegyük volt, hogy pofátlanul fiatalon, akár a szezon közben rángatták fel éppen aktuális ígéretes tehetségüket az F1-be, még mielőtt az egy bajnokságot is megnyerhetett volna az alsóbb szinteken. Erre többé nem lesz lehetőségük, ami alapjaiban formálhatja át, sőt, akár meg is kérdőjelezheti a Toro Rosso működését. Hiszen eljön majd a nap, amikor kellő pontszám híján nem lesz több elérhető pilótájuk az ablakban, amikor éppen szükségük lesz rá. Egyelőre azonban a lehető legjobban reagálták le a váratlan helyzetet, hiszen azonnal a GP2-be küldték Pierre Gasly-t és Alex Lynnt, ahol a sikert jóval több ponttal jutalmazzák, mint az eddig az energiaitalosok által inkább preferált WSR 3.5-ben.

És komoly, előre nem látható hatása lehet ennek a privát, anyagi támogatásoktól függő csapatok jövőjére is, akik a pilóták szponzori pénzeiből egészítik ki a költségvetésüket. Mi lesz a sereghajtó csapatokkal, ha nem tudnak „fizetős versenyzőket” igazolni, mivel azok a GP2 középmezőnyében sínylődve nem kaphatják meg a szuperlicenszet? Nem titok, hogy Marcus Ericsson sem esett volna át ezen a rostán tavalyi debütálásakor, most viszont váratlanul szerencsés helyzetben találta magát, dacára annak, hogy sokan kételkednek F1-es kvalitásaiban. Ha a megszorult csapatok nem találnak hasonlóan pénzes versenyzőket, többéves karrier is várhat rá a királykategóriában.

Dppi_00114021_353

Letehetünk olyan pilóták érkezéséről is, akiknek a képességeit ugyan senki nem vitatja, de sokan, régóta szeretnék őket látni F1-es autó volánjánál. Ide tartoznak például az IndyCar sztárjai, ahol a szoros és változatos erőviszonyok mellett nem egyszerű a tabella elejére kerülni. Marco Andretti ugyan talán sohasem vágyott igazán arra, hogy ő legyen az első harmadikgenerációs F1-es pilóta, de a licensz-pontok gondoskodnak róla, hogy hacsak nagy változás nem történik az életében, akkor soha ne is lehessen. És akárcsak az Indy-ben, úgy a pontokat szintén bőségesen osztó LMP1-ben is inkább idősebb, az F1-et már megjárt vagy arra nem is törekvő versenyzők alkotják a jelenlegi élmezőnyt, ezzel tovább csökkentve az egyébként is szűkös kínálatot. Érdekes lesz látni, átalakul-e ennek fényében a WEC prototípusainak pilótafelállása a következő években.

Az FIA bekeményítése egyrészt érthető, másrészt viszont meglehetősen átgondolatlannak és szigorúnak tűnik - és nem csak azért, mert teljesen értéktelenné teszi a túraautókat vagy a Formula-E-t. Mindez pedig nyilvánvalóan válaszként szolgál arra is, hogy az F1 megítélése különösen az elmúlt év során nagyot zuhant, az autókat könnyen vezethetőnek bélyegezte meg a közvélemény. Rendben, most nehezen elérhetővé tették a sportot, de attól a már benne lévők számára a kihívás fikarcnyit sem nőtt. Talán ha pár év múlva tényleg jönnek azok az ezer lóerős motorok, akkor visszatérhetünk a témára, de addig félő, hogy csak az újabb saját maga ellen induló támadáshullámnak teremtett meg kiváló alapot a Formula-1.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: