DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Szám szerint – Korai búcsúzók

Balszerencséről, eredménytelenségről ritkán születik statisztika. A véletlen folytán botlottam bele ennek ötletébe (bár Amerikát is véletlenül fedezték fel), amikor hányadosokat képeztem.

Ezúttal is átlagot számoltam, de az egy futamra jutó teljesített távot néztem. Ha figyelembe vesszük, hogy egy verseny távja jelenleg 300 km fölött van (a legrövidebb monacóival is az éves átlag 290 km feletti), akkor láthatjuk, kik nem jutottak el a versenyeknek még a feléig sem, futamaik átlagában. Érdemes „mentségükre” felhozni, hogy gyakran megbízhatatlan autóval élték át ezt a kellemetlen sorozatot, a versenyképtelen járművek bosszújaként – de szerepe volt benne az egyéni hibáknak is (kicsúszás, ütközés, kiperdülés). 

Csak olyan versenyzőket vettem figyelembe, akik minimum 10 futamon részt vettek az F1-ben, ebből már van értelme átlagot számolni. 

1984-ben a Ligiernél debütált Francois Hesnault, aki semmi másban nem tűnt ki a „minden idők” mezőnyéből, csak ennek az érdekes táblázatnak az első helyével. Adrian Campos, Andrea Montermini sem „fáradt el” teljesen kurta versenyei alkalmával. Meglepő itt találnunk a hősies erőfeszítéseiről és kitartásáról híres, kétszeres CART bajnokot, Alex Zanardit – akit a Formula-1 sosem kényeztetett versenyképes és megbízható technikával. 

Zanardi az F1-ben ritkán látta meg a célt, később azonban sikert sikerre halmozott


 

Meglepően alacsony az átlaga Piercarlo Ghinzaninak is, aki négy csapatnál is megfordult, de csak amikor azok a vert mezőnyben szenvedtek. 

Michael Andretti 1993-as McLarenes szezonjára sokan emlékeznek, az amerikai csodagyerek kezdeti nagy balesetei, és a F1-hez való nehéz alkalmazkodása miatt ért el ilyen eredményt. 

Viszonylag magas (90 feletti) versenyrészvételből Ivan Capelli látta rendkívül ritkán lecsapni maga előtt a célzászlót. Nála kétszer nagyobb tapasztalatból (208 GP) a nemrég motorbalesetben elhunyt Andrea de Cesaris is alig lépte túl a féltávot futamainak átlagában. 

Érdekes, hogy a versenyautók megbízhatósága, sőt a leaszfaltozott bukóterek következtében a modern F1-ben a mezőny 90-95%-a rendszerint eléri a célt, és ezzel „ipari” mennyiségű körszámot teljesíthetnek. Ennek egyenes következménye lett, hogy ebben a listában (amely négy évadra való, azaz 80 versenyzőt szerepeltet) nem találhatunk jelenleg is aktív pilótát!



 

 

Teljesített km

Összes start

átlag km táv

Hesnault

2 207

19

116,18

Campos

2 023

17

119,00

Montermini

2 671

20

133,57

Zanardi

5 585

41

136,22

Charlton

1 506

11

136,95

Ghinzani

10 464

74

141,41

Guerrero

3 001

21

142,89

Inoue

2 609

18

144,94

Mi.Andretti

2 023

13

155,60

Jabouille

7 626

49

155,63

Lombardi

1 908

12

159,00

I.Scheckter

2 898

18

161,03

Galli

2 740

17

161,16

Bernoldi

4 529

28

161,74

Miles

1 943

12

161,92

Man.Winkelhock

7 630

47

162,33

T.Fabi

10 396

64

162,44

Capelli

15 330

93

164,84

Merzario

9 472

57

166,17

Cecotto

3 014

18

167,45

Salazar

4 037

24

168,22

Oliver

8 126

48

169,30

J.Magnussen

4 238

25

169,52

Beretta

1 697

10

169,69

Seidel

1 704

10

170,37

De Cesaris

35 501

208

170,68

Gachot

8 026

47

170,77

Rothengatter

4 269

25

170,78

C.Fabi

2 056

12

171,32

A.Suzuki

10 986

64

171,65

Pirro

6 375

37

172,30

Perkins

1 913

11

173,91

Stuck

12 905

74

174,39

Grouillard

7 156

41

174,54

McNish

2 989

17

175,81

Moser

2 113

12

176,05

Katayama

16 557

94

176,14

Gould

2 300

13

176,91

Evans

1 770

10

176,97

Marques

4 443

25

177,72

Nannini

13 543

76

178,20

Friesacher

1 961

11

178,30

Migault

2 364

13

181,81

Giacomelli

12 594

69

182,53

Alliot

19 859

108

183,88

D.Brabham

4 428

24

184,48

T.Taylor

5 181

28

185,04

Danner

6 479

35

185,10

Diniz

18 229

98

186,01

Baldi

6 726

36

186,84

Moreno

7 864

42

187,23

Takagi

6 038

32

188,68

Brambilla

13 988

74

189,02

Gugelmin

14 001

74

189,20

Schenken

6 436

34

189,28

Tuero

3 031

16

189,47

Ma.Andretti

24 273

128

189,63

Modena

13 282

70

189,74

Eaton

2 088

11

189,78

Bucknum

2 098

11

190,76

Von Opel

1 909

10

190,90

Rebaque

7 831

41

191,01

Keegan

4 585

24

191,06

Cheever

25 265

132

191,40

Caffi

10 720

56

191,43

Martini

22 835

119

191,89

Dumfries

2 888

15

192,55

Menditeguy

1 927

10

192,72

S.Nakajima

14 283

74

193,01

Gethin

5 818

30

193,92

Pantano

2 720

14

194,28

Nilsson

6 024

31

194,32

Zunino

1 950

10

195,00

Larini

9 395

48

195,73

Morbidelli

13 146

67

196,22

Redman

2 355

12

196,22

Perez-Sala

5 129

26

197,28

Boesel

4 559

23

198,22

Serra

3 770

19

198,40

Bernard

8 998

45

199,95

 



 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: