A nyolcvanas évek elején az ún. turbóforradalom hatására a költségek irreálisan megnőttek. A nagyobb tőke bevonását az indokolta, hogy az autógyárak egyre több feltöltős motorral szerelt modellt kínáltak a nagyközönségnek. Ez a törekvés tehát a gépkocsi eladásokban is érdekelt befektetést jelentett, hatalmas összegeket, amelyekkel a sportban grandiózus fejlesztési versenyt finanszíroztak meg. A közönségnek nyújtott "produkció" továbbra is cél maradt, de az eszközök megváltoztak. A teljesítmény és a végsebesség hajszolásában érdekelt konstruktőrök könnyen maguk mögött hagyták, legyőzték a korlátozó szabályok hatását. Háttérbe szorult a műszaki megbízhatóság és a versenybiztonság. Ez vezetett közvetve a balesetek számának emelkedéséhez, sérülésekhez és néha bizony tragédiákhoz is. A határterhelésen járatott technika gyakran hibákat dobott, a turbómotoros járművek célba érkezési mutatója hallatlanul alacsony szintre esett, 50 % közelébe.
Fordulópontot hozott az 1984-es esztendő. A Lotus-Renault Turbó (Elio de Angelissel) már 14 versenyt befejezett, eközben egyszer sem győzött - mégis a bajnokság 3. helyét érdemelte ki. A turbó tehát nemcsak erős és gyors volt, hanem megbízható is - azaz nélkülözhetetlen. A szabályok az üzemanyag fogyasztás csökkentésével próbálták lefojtani a burjánzó teljesítményt, de a csapatok a fogyasztás mérséklését elektronikus befecskendezéssel, vagy akár az üzemanyag hűtésének lehetőségében keresték. A takarékosságra később hatékonyabb eszközt találtak, a fordulatszám csökkentésével, amely tovább növelte a motorjaik élettartamát.
1985-ben a példának felhozott Lotus-Renault megismételte jó szereplését, de az ellenfelek is felébredtek időközben: a McLaren 13, a Ferrari 14 futamon szerzett pontot, ezzel elhappolták az összetettbeli első két helyet.
1986-ban újra a középútkeresésben kiemelkedő Alain Prost vitte haza a pálmát, annak ellenére, hogy gyorsabbak voltak nála a Williams-Hondások (Mansell és Piquet). A francia "Professzor" okosan befutott a célba akkor is, amikor a Williamsek verhetetlenek voltak - a McLarennek kedvező pályákon pedig nyert. Ez a kétféle magatartás jól kiegészítette egymást.
1987-ben Piquet-nek voltak meg az eszközei ahhoz, hogy ezt a receptet kövesse és világbajnoki címre váltsa át - ellenfelei vagy csak gyorsak voltak, vagy csak célbafutók.
1988-ban a járműfejlesztések kétféle irányt vettek. Az 1989-től életbe lépő turbótilalom tudatában a többség már szívómotorral nevezett, és tapasztalati előnyre próbált szert tenni. Próbálkozásuk sikertelen volt, a turbó mellett utolsó percig kitartó McLaren (Honda) és Ferrari learatott minden babért. A szerénnyé vált ellenfelek ajkukba haraphattak - 1989-ben is a McLaren uralta a bajnokság érdemi részét - nem sikerült tehát korábban kelnie a konkurenciának. A sport gazdasági oldala megerősödött, a szponzoroknak köszönhetően versenyhétvégénként már több, mint negyven induló próbált Forma-1 rajtrácsra kerülni. A megbízhatóság önmagában nagyon kis erénynek bizonyult a ritka, de kiugró teljesítményekre képes mezőnyben. A teljesítményt fokozó erőfeszítések néha nagy műszaki kudarcokhoz vezettek. A mezőny mintha elvesztette volna a fonalat a szabályalkotókkal vívott sakkjátszmában. Ãgy végződött az első turbókorszak.
Az ajtóküszöb előtt áll már a F-1 második turbókorszaka, a bekopogását már most érzékelhető várakozás előzi meg. Nézzük most meg, hogyan, milyen eredményeket értek el a feltöltős versenymotorok 1979 és 1988 között - tehát amikor meghatározó eredményeket produkáltak. (A Renault már 1977-ben részt vett a világbajnokságban, de 1979 előtt még nem voltak képesek dobogós helyezésre, pole-pozícióra). A táblázatok az ún. nevezetes eredményeket összesítik.
Turbó győzelmek | 1979 | 1980 | 1981 | 1982 | 1983 | 1984 | 1985 | 1986 | 1987 | 1988 | öSSZES: |
HONDA | 1 | 4 | 9 | 11 | 15 | 40 | |||||
TAG-PORSCHE | 12 | 6 | 4 | 3 | 25 | ||||||
RENAULT | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 20 | |||
FERRARI | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 15 | |||
BMW | 2 | 4 | 2 | 1 | 1 | 10 |
Turbó Pole-Pozíciók | 1979 | 1980 | 1981 | 1982 | 1983 | 1984 | 1985 | 1986 | 1987 | 1988 | öSSZES: |
RENAULT | 6 | 5 | 6 | 10 | 4 | 3 | 8 | 8 | 50 | ||
HONDA | 3 | 4 | 13 | 15 | 35 | ||||||
FERRARI | 1 | 3 | 8 | 1 | 1 | 3 | 1 | 18 | |||
BMW | 1 | 2 | 9 | 1 | 2 | 15 | |||||
TAG-PORSCHE | 3 | 2 | 2 | 7 | |||||||
HART | 1 | 1 |
Turbó Leggyorsabb Körök | 1979 | 1980 | 1981 | 1982 | 1983 | 1984 | 1985 | 1986 | 1987 | 1988 | öSSZES: |
HONDA | 4 | 11 | 10 | 10 | 35 | ||||||
RENAULT | 2 | 4 | 2 | 5 | 4 | 2 | 4 | 23 | |||
FERRARI | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 19 | |||
TAG-PORSCHE | 8 | 6 | 2 | 2 | 18 | ||||||
BMW | 3 | 5 | 3 | 3 | 14 | ||||||
HART | 1 | 1 | 2 | ||||||||
ALFA ROMEO | 1 | 1 |