DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Négykerekes, 261 lóerős, vérbeli utcai versenyautó lesz a GR Yaris

A rali világbajnokság tüzében kovácsolták – fogalmaz a Toyota a vadonatúj GR Yarisról az ősszel érkező vérbeli utcai versenyautót bemutató videóban, és valóban, semmi nem írja le jobban az autógyártó WRC-be történt 2017-es visszatérése óta egy konstruktőri és egy versenyzői világbajnoki címet szerző, és az idei bajnokságban is élen álló Yaris WRC utcai testvérmodelljét. Az új GR Yaris ugyanis valóban a világ raliversenyein szerzett tapasztalatok alapján készült a TOYOTA GAZOO Racing WRC csapatfőnöke által jegyzett Tommi Makinen Racinggel együttműködésben. A GR Supra után a Toyota második GR védjegyet viselő, világszerte forgalomba kerülő modellje, az új GR Yaris szolgál majd ráadásul homoligizációs alapul a vállalat jövőbeni WRC tevékenységhez. Az autóhoz fejlesztett vadonatúj, 1,6 literes, háromhengeres turbómotor teljesítménye 261 DIN lóerő/192 kW, míg a különleges, áramvonalas és könnyű karosszéria 4,9 kg/lóerő tömeg/teljesítmény arányt kínál. Mindehhez vadonatúj, kis tömegű GR-FOUR összkerékhajtás dukál a kiemelkedő menettulajdonságok érdekében.

Az új GR Yaris egy vérbeli sportautó, amely a díjnyertes Toyota csapat Rally Világbajnokságon (WRC) szerzett tapasztalatai alapján készült, így a motorsport-technológia és az ott alkalmazott megoldások most átkerülnek a sorozatgyártású autókba is. Ez egybecseng a TOYOTA GAZOO Racing mottójával, mely szerint egyre jobb és egyre élvezetesebben vezethető autókat kell készíteni. A Yaris modellsorozat csúcsára pozícionált GR modell a TOYOTA GAZOO Racing és WRC partnere, a Tommi Mäkinen Racing autótervezési tapasztalatai alapján született, és az autó – homologizációs modellként – a következő Yaris WRC versenygép alapjául is szolgál. Az új modell minden szempontból képes arra, hogy tulajdonosa sikerrel vegyen részt regionális rallyversenyeken. Bemutatása 2020 második felében várható, és a GR Supra után ez lesz a Toyota második globális GR modellje.

Videó az új GR Yarisról: 

„A TOYOTA GAZOO Racing elkötelezetten dolgozik, hogy továbbfejlessze autóit és munkatársait, mégpedig azzal a céllal, hogy világszínvonalú sorozatgyártású sportkocsikat készítsen. Míg az új GR Supra pályaversenyzésre fejlesztett sportkocsi, addig a GR Yarist rallyversenyeken történő részvételre tervezték, és erre már rengeteg rajongónk várt.”- fogalmazott a TOYOTA GAZOO Racing elnöke, Shigeki Tomoyama a modell bemutatásakor a 2020-as Tokiói Autószalonon.

Az autó minden szempontból teljesítmény-központú: vadonatúj platform és motor, új futómű, kis tömegű konstrukció, áramvonalas kialakítás és vadonatúj GR-FOUR állandó összkerékhajtás jellemzik. Nagy teljesítményével és alacsony tömegével ennek a gépnek mindene adott a sikerhez – akárcsak ahhoz, hogy sportos utcai kompakt ferdehátúként lélegzetelállító teljesítményt nyújtson.

vadonatuj_Toyota_GR_Yaris_1



Nem mindennapi örökség

Az új GR Yaris az 1999-es Celica GT-FOUR óta a Toyota első igazi összkerékhajtású sportkocsija, és az első WRC homologizációs modell. Két generációjának három modelljével a Celica GT-FOUR a Toyota legsikeresebb WRC-autója volt a rally aranykorában. Ez a modell 30 győzelmet, egyéni pilóta világbajnoki címet és egy márkaszintű világbajnoki címet szerzett a Toyotának. Neves elődjére és annak hajtásrendszerére való hivatkozásként a GR Yaris csomagtérajtaját GR-FOUR logóval díszítették. A GR Yaris homologizációs modellként alapul szolgál majd ahhoz az új versenyautóhoz, mellyel a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team rajthoz áll a Rally Világbajnokságon (WRC). A Toyota 2017-től indul újra a világbajnokságon, s azóta 2018-ban csapat világbajnoki, 2019-ben pedig Ott Tänakkal egyéni világbajnoki címet is szerzett.

vadonatuj_Toyota_GR_Yaris_5

Prioritások a fejlesztés során

A Tommi Mäkinen Racing tapasztalt mérnökei és fejlesztői az aerodinamika és a súlyelosztás tökéletesítésére, illetve a könnyű szerkezetre összpontosítottak. Ez a három tulajdonság létfontosságú a lehető legjobb menetteljesítmények és vezethetőség eléréséhez. Az alacsonyabb tetővonalnak köszönhetően az autó jobban hasítja a levegőt; az új 1,6 literes turbómotor hátrébb helyezésével és az akkumulátor csomagtartóba telepítésével pedig jobb lett az autó balansza. Ez jobb vezethetőségben, stabilitásban, és engedelmesebb viselkedésben mutatkozik meg. A háromajtós felépítmény könnyű anyagokból, például szénszálas polimerből és alumíniumból készült elemeket is tartalmaz, így a tömeg/teljesítmény arány lenyűgöző. A platformnak köszönhetően a hátsó tengelytáv szélesebb lehet, ami helyet ad az új kettős keresztlengőkaros hátsó futóműnek. Az oldalsó szerkezeti elemeket is megerősítették, így lehetővé válik a futómű teljes potenciáljának kihasználása. Annak érdekében, hogy az elmélet a gyakorlatban is működjön, a fejlesztés során a GR Yarist professzionális pálya- és rallyversenyzők tesztel.

Különleges felépítés

Habár az új GR Yaris a vadonatúj Yaris-sorozat csúcsmodellje, a háromajtós karosszéria tetővonala 91 milliméterrel alacsonyabb, ami kupészerű sziluettet kölcsönöz az autónak, és ezt a benyomást tovább erősítik a keret nélküli ajtók. Elölről nézve a látványos hűtőrács és a levegőbeömlők mutatják az autó GR státuszát, míg hátul széles a nyomtáv, és az izmos sárvédők alatt 18 colos könnyűfém keréktárcsák terpesztenek.

vadonatuj_Toyota_GR_Yaris_6

Vadonatúj 1,6 literes turbómotor

A GR Yaris vadonatúj turbómotorja háromhengeres, és teljesítményét a motorsportból átvett technológiákkal maximalizálták. Így például multijet olajbefecskendezéssel hűtik a dugattyúkat, a kipufogószelepek nagy átmérőjűek, és a szívócső részben gépi megmunkálású. Hengerűrtartalma 1618 cm3, legnagyobb teljesítménye 261 DIN lóerő (192 kW), nyomatéka pedig 360 Nm. A könnyű és kompakt DOHC 12 szelepes erőforrást egyszeres megfúvású, golyóscsapágyas turbó tölti, és hatfokozatú, nagy nyomaték átvitelére tervezett sebességváltó kapcsolódik hozzá.

Tömeg/teljesítmény arány

A GR Yaris fejlesztésénél a jó menetteljesítmények elérése érdekében kulcsfontosságú cél volt a jó tömeg/teljesítmény arány. A karosszéria túlnyomórészt könnyű anyagokból, például egy új szénszálas polimerből készült; ebből állították elő kompressziós formázással a tetőt. A motorháztetőhöz, az ajtókhoz és a csomagtérajtóhoz alumíniumot használtak. Ennek eredményeképpen a GR Yaris teljesítménye a C kategóriás ferdehátúakéval egyezik, de tömege csupán egy B kategóriás ferdehátúé (menetkész tömeg: 1280 kg), vagyis tömeg/teljesítmény aránya mindössze 4,9 kg/DIN lóerő. Így a gyorsulás 0-ról 100 km/órára alig 5,5 másodperc, és az elektronikusan leszabályzott végsebesség 230 km/óra.

vadonatuj_Toyota_GR_Yaris_2

GR-FOUR: új összkerékhajtás rendszer

A GR Yaris teljesítményét az új GR-FOUR összkerékhajtás viszi az útra. Ezt a rendszert úgy tervezték, hogy mind a négy kerékre optimális hajtóerőt juttasson, miközben egyszerű és könnyű is. Az első és a hátsó tengely közt egy nagy érzékenységű tengelykapcsoló osztja el a nyomatékot. Extraként, a versenypálya csomag (részletek lejjebb) részeként két Torsen önzáró differenciál is rendelhető, melyek a bal és jobb oldali kerekek közti nyomatékeloszlást szabályozva segítik az autó irányítását. Az ötletes rendszer kissé eltérő áttételeket használ az első és a hátsó tengelyhez. Elvileg lehetővé teszi, hogy az első/hátsó nyomatékeloszlás 100:0 (teljes elsőkerékhajtás), vagy 0:100 (teljes hátsókerék-hajtás) legyen. Ez a rugalmasság előnyt jelent más – kettős tengelykapcsolós, vagy állandó hajtást biztosító központi differenciálos – összkerékhajtás rendszerekkel szemben, ráadásul a GR FOUR rendszer lényegesen könnyebb is ezeknél.  A vezetőnek egy módozatválasztó kapcsoló segítségével lehetősége van ízlése és a menetkörülmények szerint beállítani az összkerékhajtást. Normál módban az alap első/hátsó nyomatékeloszlás 60:40. Sport módban az egyensúly hátra tolódik, és 30:70 arányú lesz a nyomatékeloszlás. Ez élvezetes vezethetőséget tesz lehetővé kanyargós utakon és versenypályán. Versenypálya üzemmódban 50:50 arányú az eloszlás, ami ideális a versenypályák kiélezett helyzeteiben, illetve a speciál szakaszokon. A nyomatékelosztás minden üzemmódban automatikusan alkalmazkodik a vezető és a jármű viselkedéséhez, illetve a pálya állapotához.

Speciális padlólemez és futómű

A GR Yaris a típus számára kifejlesztett speciális platformon alapul, melyet az új, 2020-as Yarishoz tervezett GA-B platform első, és a GA-C platform hátsó részének felhasználásával alakítottak ki. Ez a megoldás lehetővé teszi az újfajta futómű-kialakítást és a GR-FOUR összkerékhajtás használatát. A speciális padlólemez nagy mértékben hozzájárul az autó kitűnő stabilitásához és vezethetőségéhez. Az új Yaris csatolt lengőkaros hátsó futóműve helyett a GR Yarisban kettős keresztlengőkaros rendszer található, melynek minden elemét a nagy igénybevételre optimalizálták. Elöl MacPherson rugóstagokat használnak.

vadonatuj_Toyota_GR_Yaris_3

Nagy teljesítményű fékrendszer

A nagy teljesítményű fékrendszer 356 mm átmérőjű, hornyolt féktárcsáit és négydugattyús féknyergeit úgy tervezték, hogy megfeleljenek a nagy sebességű pályaautózásnál és a speciál szakaszokon fellépő kemény igénybevételnek, valamint magas színvonalú hőtűrő képességük legyen.

Versenypálya csomag

A vásárlók extraként versenypálya csomaggal is kérhetik a GR Yarist. A csomag a következőket tartalmazza: önzáró Torsen differenciálmű az első és a hátsó tengelyen, tuningolt futómű és 18 colos kovácsolt keréktárcsák Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18 gumikkal.

Új GR gyártóközpont Motomachiban

A GR Yaris kifogástalan minősége érdekében a Motomachi üzemben külön gyártósort alakítottak ki a GR sportkocsik összeszerelésére. A hagyományos futószalagos rendszer helyett a karosszériakészítő és az összeszerelő sor különálló cellákból áll, melyeket automatikusan vezérelt járművek kapcsolnak össze. A gyártás során minden autó elkészítése nagyszámú manuális folyamatot igényel, amelyekhez a Toyota tapasztalt szakemberekből álló csapatot alkalmaz. A gyártósor kialakítása és a gondosan kiválasztott munkatársak képességei kivételes pontosságú összeszerelést tesznek lehetővé a nagy merevségű karosszériákon. Ez a pontosság hagyományos gyártósorokon nem lehetne elérhető. Ezekkel az új gyártási módszerekkel a GR üzem képes különböző típusú termékek kis sorozatszámú termelésére – úgy, hogy a produktivitást illetően nem kell kompromisszumot kötni.

Műszaki adatok

MOTOR

 

 

Típus

Soros háromhengeres

 

Szelepvezérlés

DOHC 12 szelep, VVTi

 

Üzemanyag-ellátó rendszer

direkt és indirekt befecskendezés

 

Feltöltés

Turbó

 

Lökettérfogat (cm3)

1 618

 

Furat x löket (mm)

87.5 X 89.7

 

Sűrítési arány (:1)

10.5 : 1

 

Max. teljesítmény (DIN LE/ kW @ ford.)

261/192

 

Max. forgatónyomaték  (Nm @ ford.)

360

 

Emissziós besorolás

Euro 6d Temp

 
       

ERŐÁTVITEL

GR-FOUR 4WD rendszer

 

Típus

6 fokozatú manuális

 
       

TELJESÍTMÉNY

 

 

Teljesítmény/tömeg arány (kg/kW - kg/DIN LE)

6.7 - 4.9

 

Végsebesség (km/óra)

230 (elektronikusan határolt)

 
       

FUTÓMŰ

 

 

Első felfüggesztés

McPherson

 

Hátsó felfüggesztés

Kettős keresztlengőkaros

 

Kormánymű

Fogasléces, elektromos rásegítéssel

 

Legkisebb fordulókör (m)

10,8

 

Fékek

 

 

Elöl (átmérő mm)

Hűtött tárcsák (356)
4 dugattyús fix féknyereg

 
 

Hátul (átmérő mm)

Hűtött tárcsák (297)
2 dugattyús fix féknyereg

 
 

Gumiabroncsok

Dunlop SP Sport MAXX050
Michelin Pilot Sport 4s

 
 

- méret

225/40 R 18

 
       

 KÜLSŐ MÉRETEK (mm)

 

 

Teljes hosszúság

3 995

 

Teljes szélesség

1 805

 

Teljes magasság

1 460

 

Tengelytávolság

2 558

 

Nyomtáv elöl

1 530

 

Nyomtáv hátul

1 560

 
   

TÖMEG (kg)

 

 

Saját tömeg (vezető nélkül)

1 280

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: