A Lexus új kompakt crossover tanulmányjárműve, a UX Concept, amely azt érzékelteti, hogyan képzeli el a Lexus a kompakt szabadidőjárművek jövőjét. A Lexus Dél-Franciaországban működő dizájnstúdiójában tervezett UX tanulmány a márka új formai irányvonalát képviseli, és újraalkotja a vezetés élményét.
„A formatervezők számára nincs nagyobb kihívás annál, mint hogy valami újat, eredetit alkossanak, amely ugyanakkor a márka és az ügyfelek számára is relevanciával bír. Ez a tanulmány pontosan azt demonstrálja, hogyan tudna a Lexus formai nyelvezete ezeknek a feltételeknek megfelelni. A megnyilvánuló progresszív, erőteljes, mégis művészi és prémium jellegű termék még inkább kihangsúlyozza a Lexus márka egyedülálló, ambiciózus helyzetét.” – fogalmaz Simon Humphies, a Lexus európai dizájnstúdiójának elnöke.
A Lexus formai elemeit erőteljes formában újraértelmező UX Conceptben a márka azon szándéka nyilvánul meg, hogy minden Lexus modell erőteljes koncepcióval körülírt egyedi, önálló személyiséggel bírjon, amely itt a hatásos „kifordított” formai irányban, a dekonstruált belső kialakításban nyilvánul meg. A merész formaterv és a fantáziadús, jövőbe tekintő technológiák együttesen magával ragadó élményt kínálnak minden utasnak. Ezt a hatást erősíti a vezetői környezet ergonómiája, amely mintegy a vezető testéből indul ki, valamint az innovatív, háromdimenziós kezelőfelület technológia. A járműben emellett elsőként ismerkedhetünk meg a Lexus forradalmian újszerű üléstechnológiájával, a Kinetic Seat (kinetikus ülés) koncepcióval, amely alapjaiban értelmezi újra azt, ahogy az autóban helyet foglalunk. A Lexus UX tanulmányautó a Lexus szabadidőjárművek terén szerzett, páratlan szakértelmében gyökerezik. A Lexus az 1990-es években az RX és LX típusok bevezetésével úttörő szerepet vállalt a szabadidőjármű-piacon, elsőként párosítva a prémium fényűzést a terepalkalmassággal. A 2004-ben bemutatott RX hybrid volt a világ első prémium hybrid szabadidőjárműve. A 2014-ben színre lépett, középkategóriás NX pedig azt demonstrálta, hogy a praktikum igenis párosítható az egyedülálló, lenyűgöző formai személyiséggel.
A kompakt szabadidőjármű szegmens a leggyorsabban fejlődő autópiaci kategória Európában. Az egyfelől az egyedi formavilágot, sokoldalúan használható belső teret és magával ragadó vezetési élményt kereső, felfelé mozduló fiatal vásárlók látóterében megjelenő, másfelől a megszokott, magas szintű kényelem, üléshelyzet és helykínálat maradéktalan megőrzése mellett kisebb méretű termékeket kereső prémium ügyfelek célkeresztjét kitöltő kategória a legnagyobb potenciállal rendelkező „alszegmens” a szabadidőjárművek piacán belül. A UX tanulmány a Lexus azon szándékát demonstrálja, hogy egy számára vadonatúj, minden eddiginél szélesebb és fiatalabb, folyamatosan online kapcsolatban élő városi ügyfélcsoportot szólítson meg.
Radikális kompakt crossover megjelenés
„Azt a feladatot kaptuk, hogy új műfajt teremtsünk a kompakt szabadidőjárművek szegmensén belül: egy olyan járművet, amely képes kiterjeszteni az ügyfélélményt, és amely valami teljesen egyedülállót kínál az ügyfél számára. Számos forrásból merítettünk ihletet, ám mind közül az autó személyiségét leíró, meghatározó kifejezések: a 'robusztus, ugyanakkor dinamikus', illetve a 'kifordított formai koncepció' bizonyultak a legerőteljesebb inspirációnak. Mindennek a hátterében a Lexus egyik alapvető elve: az 'ugyanakkor' filozófia áll. Az építészetben, a divatban és a természetben kerestünk olyan ihletet, amely az egymásnak ellentmondó értékek szinergiáját szemlélteti, hogy egységbe foglalhassuk a könnyedséget, a szerkezeti, a művészi és az érzelmi értékeket.” -avat be Stefan Rasmussen, Lexus európai dizájnstúdiójának külső formatervezője.
Az UX tanulmányautó merőben újszerűen értelmezi a négyszemélyes crossover műfaját: a terepjárók már-már brutális megjelenését és terepalkalmasságra utaló karakterét csekély szabad hasmagassággal és kupészerű üléshelyzettel kombinálja, megerősítve a kompakt méretek sugallta, dinamikus menettulajdonságokat.
Egyedülálló, „kifordított” formai koncepció
„A kifordított koncepcióhoz hosszas eszmecserén keresztül vezetett az utunk. Szerettük volna látványát tekintve és filozófiai szempontból egyaránt erőteljes formában szemléltetni a tanulmányautó emberközpontú karakterét. A projektben részt vevő összes formatervező egyetértett abban, hogy elengedhetetlen a külső és a belső dizájn erőteljes, szimbiotikus kötődése. Az a cél vezérelte kezünket, hogy a karosszéria megjelenése olyan elvárásokat ébresszen a szemlélőben, amelyeket aztán a belső térképes beváltani.” – fejti ki Alexandre Gommier, a Lexus európai dizájnstúdiójának belső formatervezője.
A formaterv központi eleme az a futurisztikus, „kifordított” koncepció, amely elmossa a határvonalat a külső és a belső dizájn között. Felülről nézve az utascellából kiinduló, illetve oda tartó, X irányban haladó szerkezetben nyilvánul meg. Szemből jól látszik, ahogy a kerékívek az utascellával egységet alkotva kirajzolják az ajtóra szerelt, hátrafelé tekintő kamerákat alkalmazó elektronikus visszapillantó rendszer házát. A műszerfal teteje alacsonyabban húzódik, mint a visszapillantó képernyők, ami egyrészt dekonstruktiv és egyedi megjelenést kölcsönöz a járműnek, másrészt kiváló kilátást biztosít előrefelé. Hátul újfent egységet alkot a karosszéria és az utastér: előbbi adja a hátsó fejtámaszok tartószerkezetét. A belülről kifelé tartó, keresztirányú mozgás hatását erősíti a robusztus kerékdobok offroad stílusa, amelyek stílusát áramvonalas kerékív-burkolat gazdagítja.
Látható belső váz
A „kifordított” tematikát erősítik a kerékívek, a tetőkeretek és az ajtókra szerelt kamerák is. Ezek az elemek azonos borítást kaptak, így megszakított, mégis folytonos csontváz-szerkezet hatását keltik. A belső váz láthatóvá válik például ott, ahol a tetőkeret a tetőn keresztül behatol az utastérbe - létrehozva az A-oszlopot - majd a visszapillantó kamera talpazataként emelkedik újra felszínre.
Plasztikus, lendületes formavilág
„Hosszasan dolgoztunk agyagmodellekkel éppúgy, mint digitális tervezéssel. Nem azért, hogy a lehető leghatékonyabban végezzük munkánkat, hanem hogy a formaterv, a felületek kialakítása a legtökéletesebb lehessen. A rendkívüli szakértelemmel dolgozó Takumi agyagmodellezőinkből álló csapat tapasztalata lehetővé tette, hogy az izmos, mégis elegáns, végletekig merész formaterv központi elemét: a különböző felületek játékát, kölcsönhatását a végletekig kidolgozzuk.” – teszi hozzá Stefan Rasmussen, külső formatervező.
Stefan Rasmussen, az ED2 külső formatervezője
A Lexus orsó alakú hűtőmaszkjának új kiadása fontos evolúciós lépcsőt képvisel: immár nem csupán maga a rácsozat, hanem az azt körülvevő teljes korpusz határozza meg a jármű karakterét. Ez az eddiginél térbelibb, levegősebb kiindulási pontot definiál, amelyből aztán az egész karosszéria formavilága kifejlődik. Ezeket a meghatározó külső optikai részleteket a klasszikus sportautók világát felidéző, háromdimenziós, érzéki felületkidolgozás fogja egységbe. Ezzel a fajta felépítéssel, ahol a merész, vízszintes kialakítást nem pusztán az autó vízszintes tengelyét kirajzoló karaktervonalakkal, hanem háromdimenziós karosszériaformákkal határozzák meg, kizárólag a Lexusnál találkozhatunk. Oldalról szemlélve a motorházfedél hossza tudatosan hangsúlyozza a dizájn vízszintes jellegét, míg az utastér csúcspontját szándékosan hátrébb költöztettük, ezzel teremtve dinamikus és karakteres profilt. Ezeket a meghatározó külső építészeti elemeket egy merész, komplex ízlésvilágot eredményező háromdimenziós, érzéki felületkidolgozás fogja egységbe.
A formát meghatározó fényezés
Még az autó színét is úgy választottuk meg, hogy az kihangsúlyozza a formavilágot. Karaktervonalak hiányában a frissen kifejlesztett, magával ragadó Amethyst fényezés többrétegű kivitele jelzi a karosszériaidomok plasztikus formaváltását, rávilágítva, hogy az autót nem csupán vonalak, hanem valódi, térbeli elemek írják körül.
Innovatív stílusjegyek és egyedi részletek
A 'kifordított' koncepció nem csak a formai megvalósítás egészében jelentkezik, de számos külső és belső részletben is megnyilvánul; ezek egy része a Lexus hagyományos stílusjegyeinek összetettebb értelmezését testesítik meg. Az L alakú nappali fények, amelyek rendszerint a fényszóró alatt húzódnak meg, itt átszúrják a lámpatesteket. Hátul a szokásosnál is háromdimenziósabb lámpákkal találkozunk, amelyek egységet alkotnak a hátsó légterelővel. Az első és a hátsó világítótestek egy erőteljes, vízszintes tengely két végpontját határozzák meg. A nappali világítás koncepcióját tovább gondolva üvegszálas rostok hálózzák be az első lökhárító külső szélére telepített légbeömlőket, a fénysziluett a hűtőmaszk vonalait követi. Ez utóbbi rácsozata az emblémából kiindulva, radiálisan terjed kifelé, hogy aztán a széles futó üvegszálakkal egységet alkotva kihangsúlyozzák az autó szélességét, és még erőteljesebb kiállást kölcsönözzenek annak. Még a különleges abroncsok is elmossák az anyagok hagyományos határait. Maga az abroncs ultramodern lézergravírozási technikával valósít meg két egyedülálló jelleget. A futófelületi mintázat határozottan sportos hangvételű: maximális futófelületet, ezáltal dinamikus tapadást biztosít. Az oldalfal ugyanakkor a crossover hangulatot erősíti egyedi szegmenseivel és a keréktárcsával integrált kialakításával. A keréktárcsa egyes elemei az abroncsban folytatódnak, így a küllők optikai egységbe fogják a kerék különböző alkotóelemeit. Az eredmény: az abroncs és a keréktárcsa szerves egységet alkot.
Egyedülálló, átlásztó A-oszlop
A karosszéria és a beltér közötti határvonal lebontásának fontos eszköze az egyedülálló, átlátszó A-oszlop. Akár a teljesen átlátszó, polikarbonát tetőoszlop is megvalósítható lett volna, ám az UX tanulmány alkotói alumínium elembe ágyazott plexilemezeket alkalmaztak.
A fényűzés két értelmezése egyazon utastérben
Az agresszív, divatos első és a lágyabb, hívogatóbb hátsó kerékdob közé ékelődő utascella a fényűzés két eltérő értelmezését kínálja. Elöl dinamikus kifinomultsággal, aktív vezetésre csábító környezettel találkozunk; hátul a robusztus szabadidőjárművek tágas kényelme fogad - itt kényelmes, puha kanapéra telepedhetünk le, amely a hátrafelé nyíló ajtók kárpitjában folytatódik.
A kettőt a központi hossztengelyen húzódó, az utastér teljes hosszában elterülő padlókonzol, valamint az első ülések egyedülálló, átlátszó szerkezete köti össze; az első és a hátsó tér közötti kontrasztot a beltéri színvilág is kiemeli. Elöl sötét tónus fogad, ami a prémium, vezetőközpontú környezetek sajátja, míg hátul világos, szellősebb tér teremt vonzó, otthonos légkört.
Dekonstruktivista belső tér
A 'dekonstruktivitás' az új Lexus UX tanulmány másik alapvető formai iránya. Ez leginkább az utastér elülső részében érvényesül, ahol hagyományos műszerfal helyett erőteljes, szögletes formák fedik és kerülgetik egymást, hogy az árnyékok és kontrasztok összjátékával ejtsék zavarba a szemlélőt, aki már abban sem biztos, hol kezdődnek, és hol végződnek a felületek - ez is a „kifordított” dizájn filozófiáját erősíti. Ez a határozottan japán formai megközelítés kimondja: ahhoz, hogy létrehozzunk egy konkrét pontot, elegendő egymás felé tartó vonalakkal jelölni annak szándékolt helyzetét, és agyunk a hiányok kitöltésével képzeletben megteremti azt a pontot. Ez az „indirekt megfogalmazás” - azaz a feltételezés, hogy akkor is elfogadhatjuk valami létezését, ha nem látjuk - a Lexus L-finesse formai filozófia központi eleme. Az egyedülálló, dekonstruktivista belső térben változatlanul érvényesül a Lexus „irányító ülés” irányelve. Az első utasülést és környékét szándékosan hangsúlytalanná formáltuk, hogy ezzel is megerősítsük a vezető központi, irányító szerepét.
Forradalmi üléstehcnológia
A Lexus UX tanulmányautó üléseit a Lexus új üléstechnológiája, a Kinetic Seat (kinetikus ülés) koncepció ihlette, amely nem csupán még intenzívebb vezetői élményt kínál, de a helykínálatot és az átláthatóságot is javítja.
Fantáziadús 3D technológia
A Lexus kétzónás műszeregység filozófiájának evolúciójaként a fedélzeten található összes kezelőtechnológiát úgy alakították ki, hogy innovatív, háromdimenziós élményt kínáljanak azoknak a progresszív ügyfeleknek, akik napjaink egyre intenzívebben csatlakoztatott világában élnek és dolgoznak. A műszeregység fokozottan térbeli hatása is az UX tanulmány fedélzetén alkalmazott radikális technikák eredményeként született meg: az eltérő mélységben elhelyezkedő kijelzők - a klímaberendezésé közel, a navigációé távol - még tágasabbnak éreztetik a belső teret.
A felső kijelző például úgy kerül kivetítésre, hogy az a messzi távolban jelenjen meg, a motorházfedél síkja alatt, így vezetés közben a lehető legkönnyebb a leolvashatósága. A vezető előtti műszerpark egy átlátszó gömbből áll, amely hologramként lebegve analóg és digitális információkat jelenít meg egy teljesen példa nélküli, ugyanakkor igazán funkcionális felületen. A középkonzolon markáns, többlapú kristályszerkezet található, amelyen hologram stílusban jelennek meg a légkondicionáló és az infotainment rendszer mindkét oldalról egyaránt remekül leolvasható adatai.
A legújabb elektromos fejlesztések
Az új UX Concept az elektromos technológiák terén elért legújabb vívmányokkal is büszkélkedhet. Az elektrokróm ablakok mellett e-tükröket találunk az autóban: az ezeket kiszolgáló külső kamerák házai jóval keskenyebbek, mint a hagyományos külső visszapillantó tükrök. A bal és jobb oldali e-tükrök képét belső monitorok jelenítik meg; az integráció nem csupán stílusos részlet, de a műszerfal egész „kifordított”, forradalmi szerkezetét is kihangsúlyozza. A kapcsolók mind elektrosztatikus jellegűek, és átlátszó fedél alatt kaptak helyet. Az első utas - aki egészen máshogy éli meg a dekonstruktivista műszerfal élményét, mint a vezető - az ajtó könyöklőn kialakított, saját kezelőfelületen keresztül vezérelheti a központi kijelzőt. Végezetül az A-oszlop uszonyos kialakítása a fiatalabb Lexus ügyfeleket megérintő, újszerű audioélményben köszön vissza: a műszerfal utasoldali részén kiemelhető soundbar található.
A vezetői ergonómia új módszertana
A Lexus hagyományos gép-ember interfész kezelőfelületi koncepciójától elszakadva a vezetői környezet ergonómiája a vezetőtől elfelé, az ülésen keresztül a kormányig terjed, ahelyett, hogy a hagyományos kialakítást követné. Az innovatív, háromdimenziós gép-ember interfész technológiával párosítva ez a szemlélet egyedülállóan magával ragadó vezetési élményt kínál.
Műszaki adatok
Hosszúság |
4400 mm |
Magasság |
1520 mm |
Szélesség |
1900 mm |
Tengelytáv |
2640 mm |
Szállítható személyek száma |
négy |
Keréktárcsák és abroncsok |
Egyedi tervezésű, 21" integrált abroncs / kerék 255/50/R21 |