Hasonlóképpen újdonság a fedélzeten az innovatív Audi virtual cockpit kezelési és kijelzőrendszer. Az új A3 háromajtós, Sportback, Limousine és Cabriolet változatban szerepel a kínálatban. A sportos Audi S3* is számos újdonságot tartogat, még dinamikusabb képességekkel. Az Audi A3 Sportback e-tron* és az Audi A3 Sportback g-tron* modellekkel az A3 sorozat a legsokrétűbb hajtásválasztékot kínálja az alsó-középkategóriában.
A felsőkategóriájú Audi modellek vezetői segédrendszerei
Vezetői segédrendszerei sokaságával az új Audi A3 még magasabbra emeli a mércét a prémium alsó-középkategóriában. Országúton és városban a továbbfejlesztett Audi active lane assist és az előrelátó gyalogosvédelmi funkcióval kiegészített Audi pre sense front teszi még biztonságosabbá a közlekedést.
Újdonság e piaci szegmensben a közlekedési torlódás asszisztens, amely az Audi araszoló (Stop&Go) funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályozásával (Audi adaptive cruise control; ACC) működik együtt. Az extrafelszerelésként rendelhető berendezés önműködően tartja a megadott követési távolságot és az S tronic sebességváltóval együtt a rövid megállásokat követően automatikusan újra elindul az előtte lévő autóval. Sűrű forgalomban és jó minőségű úton a közlekedési torlódás asszisztens 65 kilométer/órás tempóig átmenetileg a kormányzás feladatát átveheti. További újdonság az A3 családban az Emergency Assist opcionális rendszere, amely biztonságosan akár megállásig is fékezheti az autót, amennyiben többszöri figyelmeztetés ellenére sem érzékel kormánymozdulatokat a vezető részéről. Az új hátsó keresztirányú forgalom asszisztens az oldalirányból érkező járművekre figyelmezteti a vezetőt, például parkolóhelyről való kitolatás során.
Kezelés és kijelzés, infotainment és Audi connect
Az új Audi A3* utasterének különlegessége az Audi virtual cockpit. Ez az innovatív kezelési koncepció első alkalommal jelenik meg az alsó középkategóriában. Az Audi virtual cockpit nagy felbontásban, 12,3 col képátlójú TFT-képernyőjén jeleníti meg a vezető számára legfontosabb információkat. A multifunkciós kormánykerék View gombjával a vezető kétféle nézet közül választhat. A klasszikus üzemmódban a körműszerek a hagyományos analóg megoldásokhoz hasonló, nagy méretben láthatók, míg az infotainment-móduszban a kijelzőfelületet nagyméretű központi ablak határozza meg. Ez jóval nagyobb helyet kínál a navigációs térkép vagy a telefon, a rádió és az audio-rendszer megfelelő listái számára, a fordulatszám és a sebességmérő ebben az esetben kis körműszer formájában jelenik meg. Az MMI rendszer menüstruktúráját szintén átdolgozták a tervezők, új felépítésével kezelése az okostelefonokéhoz hasonló.
Az MMI-terminál középpontjában a nyomó-/forgatógomb áll, amelynek szegélygyűrűje a csúcsváltozatban fehér megvilágítást kap. Tetején érintőfelület (touchpad) szolgál az írásjelek egyszerű ujjmozdulatokkal történő bevitelére, amelyekkel igény szerint a térkép is nagyítható. A nyomó-/forgatógomb mellett és felett sorakoznak azok a kapcsolók és gombok, amelyekkel a vezető az új fejlesztésű menüstruktúrában mozoghat. A navigáció, a rádió, a különböző médiumok és a telefon számára továbbfejlesztett hangvezérlés a hétköznapi élőbeszéd számos kifejezését is értelmezni tudja.
Az új Audi A3 az infotainment területén is mércéül szolgálhat kategóriájában. A műszerfalból elektromosan kiemelkedő, 7 col képátlójú monitorral működő MMI Rádió plusz már az alapfelszereltség része. Az egyaránt kívánságra rendelhető MMI Navigációs rendszer és MMI touch funkcióval kiegészített MMI Navigációs rendszer plusz az Audi connect szolgáltatásaival kiegészülve számos online-funkciót hozhat el az autóba. Ilyen például a Google Earth és a Google Street View képeivel bővített navigáció, a valós idejű közlekedési információk, valamint parkolásra és az úti célokra vonatkozó praktikus adatok, vagy éppen a hírek és az időjárásjelentés. Az adatátvitelről a szupergyors LTE-szabvány szerinti kapcsolat gondoskodik. Az ehhez szükséges rögzített díjas adatcsomag az autóba beépített új SIM-kártya (e-SIM) révén áll rendelkezésre, amely Európában az Audi connect szolgáltatásokkal együtt szerezhető be, s számos európai országban a roaming lehetőségét is kínálja. A WLAN-hotspoton keresztül zajló, egyéni internethasználathoz az integrált Audi connect szolgáltatásoktól függetlenül további adatcsomagok is rendelhetők. Magyarországra ezen szolgáltatás még most nem érhető el, várható bevezetéséről később ad az importőr tájékoztatást.
A térítésmentes Audi MMI connect alkalmazás számos további szolgáltatást is kínál, köztük az Online Media Streaming lehetőségével, illetve az okostelefon határidőnaplójának importálásával az MMI rendszerébe. Az A3 e-tron* esetében emellett a töltési folyamat, a tervezett indulási idő és a légkondicionálás programozására is lehetőséget kínál, amely szolgáltatás ugyancsak később lesz elérhető Magyarországon. Az iOS és Android operációs rendszerű telefonok az Audi smartphone interface segítségével integrálhatók az autó rendszerébe. A középkonzolban található Audi phone box rövid hatótávú (near-field) kapcsolattal csatlakoztatja a telefonkészüléket az autó antennájára, és az induktív töltést is lehetővé teszi.
Átdolgozott felszereltségi szintek
Alig megváltozott külső méretei – hosszúsága 4,24, tengelytávja 2,60 méter – ellenére az új Audi A3* az eddigieknél is sportosabb és kifejezőbb benyomást kelt. Singleframe hűtőrácsa határozottabb körvonalakkal és szélesebb kialakításban, a fényszórók pedig keskenyebb és markánsabb kontúrokkal jelennek meg.
Hátulja szintén az új A3 szélességét emeli ki, hátsó lámpái hangsúlyosan vízszintes vonalak alkotta világítási képével és az átdolgozott diffúzorelem felett húzódó légterelő peremmel egyaránt. Tizenkét külső szín választéka áll rendelkezésre, köztük öt új: Arakék, Kozmoszkék, Nanoszürke, Tangóvörös és Vegas-sárga. A Daytona-szürke gyöngyház az S line külső optikai csomag számára fenntartott árnyalat. Újdonság az A3 felszereltségében az egyes szintek modulrendszerűen felépített kínálata, amelyek így még szélesebb körű választási lehetőséget biztosítanak az ügyfelek számára és első ízben jelennek meg az A3 külsejének egyes részeiben is. Az alapmodelleken túl a jövőben a sport és a design felszereltségi szintek választhatók, amelyek felett az S line sportcsomag és a design selection kivitel szerepel a palettán.
Széles körűen továbbfejlesztett motorpaletta
Az Audi A3 motorpalettáján összesen hat, három benzin- és ugyancsak három dízelüzemű erőforrás sorakozik, teljesítményük a 81 kW (110 LE) és a 140 kW (190 LE) közötti tartományt öleli fel. Mindegyikük teljesíti az Euro 6 kipufogógáz-szabvány előírásait. Az 1.0 TFSI formájában az Audi első ízben kínál háromhengeres konstrukciót A3 sorozatában. A kompakt aggregát 85 kilowattot (115 LE), a 2000 és 3500 percenkénti fordulatszám közötti tartományban pedig 200 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál. Az új benzines belépőmotor az élvezetes vezetés háttérbe szorítása nélkül bizonyul különösen gazdaságosnak.
Az 1.4 TFSI COD ultra a cylinder on demand fejlett gazdaságosságnövelő műszaki megoldást is tartalmazza, amely részterheléskor kettőt leállít négy hengere közül. Ez a motor 1395 köbcentiméter összlökettérfogatából 110 kilowattot (150 LE) teljesít, maximális forgatónyomatéka 250 newtonméter.
Igazi műszaki különlegesség az innovatív égésfolyamattal üzemelő, teljes egészében új fejlesztésű 2.0 TFSI. Összlökettérfogata 1984 köbcentiméter, amelyből 140 kW (190 LE) teljesítményt, 1500 és 4200 percenkénti fordulat között pedig 320 newtonméter forgatónyomatékot küld a főtengelyre.
Az 1968 köbcentiméteres, négyhengeres TDI motor két teljesítménylépcsőben szerepel az új Audi A3* kínálatában. A 2.0 TDI igény szerint 110 kW (150 LE) teljesítménnyel és 340 newtonméter forgatónyomatékkal (1750 - 3000 1/perc), a későbbiekben pedig 135 kW (184 LE) és 380 newtonméter (1750 - 3000 1/perc) paraméterekkel érkezik.
Az új, 81 kilowattos (110 LE) 1.6 TDI belépő dízelmotor a hatfokozatú manuális és a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós S tronic sebességváltóval is választható.
A 2.0 TFSI motorok teljes egészében új fejlesztésű, nedves tengelykapcsolóval készült hétfokozatú S tronic sebességváltóhoz csatlakoznak, amely az eddigi, száraz kuplungos kettős tengelykapcsolós váltómű helyét tölti be. Az új Audi A3 alapkivitelében az első kerekek hajtottak, a 140 kilowattos (190 LE) 2.0 TFSI benzines változat opcióként a quattro összkerékhajtással is rendelhető.
Az új Audi A3 futóművét kiegyensúlyozottan sportos hangolás jellemzi. Az extrafelszerelésként rendelhető sportfutómű 15, míg az S line sportfutómű 25 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát. Az elektromechanikus szervokormány finom visszajelzésekkel szolgál, és különösen takarékos üzemű. Kívánságra az Audi számos modellváltozatot az ugyancsak elektromos rásegítésű progresszív kormányzással is felszerel, amely az Audi S3* esetében már a szériafelszereltség része.
Az új Audi A3 alapkivitelében 16, a design és sport felszereltségi szinten pedig 17 col peremátmérőjű kerekeken gördül. Az extrafelszerelések 17, 18 és 19 colos könnyűfém keréktárcsákat is tartalmazó, széles palettáján számos új tárcsadizájn is található. Ugyancsak változott a gumiabroncsok programja, amelynek tagjai mérsékelt gördülési ellenállás mellett kínálnak kedvezőbb tulajdonságokat.
Elsőként a szegmensben Matrix LED fényszórók
Az Audi A3* fényszóróit tört vonalú alsó szegélyükkel újszerű és markáns rajzolat jellemzi. A Xenon plus modulok az alapkivitelhez tartoznak, opcióként pedig az Audi LED-fényszórói és első ízben immár Matrix LED fényszórói is rendelkezésre állnak.
Következetes könnyűszerkezetes építése eredményeképpen az új Audi A3 az 1.0 TFSI motorral üresen (vezető nélkül) mindössze 1150 kilogramm, amivel élen jár kategóriájában. Karosszériája magas színvonalú ütközésbiztonság mellett különösen szilárd konstrukció. A hangszigetelt szélvédő az alapfelszereltség része.
Az utastér az Audi modelljeire jellemző csúcsminőséggel fogad. Az új tervezésű, háromküllős kormánykerék kívánságra fűthető. A hosszú utakon is színvonalas kényelem szolgálatában az új A3 masszázsfunkcióval kiegészített vezetőüléssel is rendelhető.
Hosszú távon fenntartható – az új Audi A3 Sportback e-tron
Hálózatról tölthető (plug-in) hibridmodellként az Audi A3 Sportback e-tron* 110 kW (150 LE) teljesítményű és 250 newtonméter maximális forgatónyomatékú 1.4 TFSI belsőégésű erőforrását, 75 kilowattos elektromos motorral kombinálja, amely 330 newtonméter csúcsértékkel szolgál. A rendszerteljesítményként adódó 150 kW (204 LE) igazán sportos menettulajdonságokról gondoskodik. A lítiumion-akkumulátor (8,8 kWh) teljes feltöltése 380 V háromfázisú váltakozó feszültségről alig több, mint két órát igényel.
Az új Audi A3 Sportback g-tron (Magyarországon egyelőre még nem rendelhető!)
A3 Sportback g-tron* modelljével az Audi egy további alternatív hajtásrendszerrel is szolgál. A kompakt ötajtós modell motorja a fosszilis eredetű földgázon kívül a csaknem teljesen klímasemleges előállítású Audi e-gas üzemanyaggal is működtethető. A 81 kW (110 LE) teljesítményű 1.4 TFSI erőforrással az A3 Sportback g-tron a gazdaságosság és a környezet védelme terén egyaránt mércéül szolgálhat. A négyhengeres aggregát kettős üzemének köszönhetően az NEFZ-cikluson felvett 400 kilométer gázüzemű hatótáv benzint használva akár további 900 kilométerrel egészül ki.
Még több erő – az új Audi S3
7 kilowattal (10 LE) megemelt teljesítményszint és az S tronic sebességváltó esetében 20 newtonméterrel nagyobb forgatónyomaték – S3* modelljével az Audi még magasabbra tette a lécet. A tervezők emellett az elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESC) és a négykerékhajtás lamellás tengelykapcsolóját is S3-specifikus szabályozással látták el. Az eredmény: még dinamikusabb menettulajdonságok, még élvezetesebb vezetés és még nagyobb biztonság. A 2.0 TFSI aggregát itt 228 kilowattot (310 LE) teljesít, s az S tronic sebességváltóval a 2000 és 5400 percenkénti fordulatszám közötti tartományban 400 newtonméter forgatónyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére. Az S3 Sportback, az S3 Limousine és az S3 Cabriolet szintén számos újdonsággal érkezik.
Az új Audi A3 sorozat értékesítése május közepén indul, az első kiszállítások júliusra várhatók; az új modell még beárazás alatt.