DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Egyéb

Rinspeed Etos – Autó ez még egyáltalán?!

Maga Frank M. Rinderknecht is elismeri, hogy az Etos tanulmányautóval még csak egy hosszú, rögös út elején járnak. Ám az autonóm autók léte egyre biztosabb, s hamarosan újságot olvasva, filmet nézve dugózhatunk hazafele a munkából.

rinspeedetos



A múltkor Budapesten már láttam egy autonóm, azaz önmagát vezető autót, aminek tök meglepő módon Nissan Almera formája volt. Viszont a vezetőülésben lévő hölgy egyik kezében telefon, a másikban cigaretta volt, az ölében pedig ott ágaskodott egy kiskutya, hogy kilásson az oldalablakon.  El se tudom képzelni, hogy mi lett volna, ha a cigarettával véletlenül megégeti szegény blökit.

rinspeedetos05

Frank M. Rinderknecht, a Rinspeed tulajdonosa valószínűleg nem ilyen problémákra gondolt, amikor azt nyilatkozta, hogy az Etos koncepcióval még csak egy hosszú rögös út elején járnak. Sokkal inkább azokra az egyelőre még rendezetlen etikai és erkölcsi kérdésre gondolt, melyek felmerülnek a géppel kapcsolatban. Például, hogy mennyi emberi tényező maradjon, s mennyit engedjünk át a gépeknek.

rinspeedetos07

Nos, mindenesetre jövő januárban, a szerencsejátékosok paradicsomában megrendezett CES-en az önmagát vezetni képes Etos lehet az egyik sztár. Természetesen nem ez az első ilyen irányú próbálkozása az őrült zseni vagy a zseniális őrült, Frank M. Rinderknechtnek, ám a digitális világ robbanásszerű fejlődése forradalmat hozhat az autonóm járművek technikája terén is, amire a Rinspeed is jó példa.

rinspeedetos09

Műszaki szempontból az Ethos egyik fő attrakciója az összecsukható és visszahúzódó kormány, melyet a ZF gyárt. A ZF TRW mintegy varázsütésre, néhány másodperc alatt eltűnik a műszerfalban, ezáltal sokkal több helyet biztosítva a pilótának, aki onnantól a vezetés helyett olvashat vagy más hasznos tevékenységgel töltheti az idejét. Ebben két ívelt, 21,5 colos Ultra HD szélesvásznú monitor és egy páratlan infotainment rendszer is a segítségére van, utóbbi gyakorlatilag úgy viselkedik, mint egy udvarias személyi asszisztens. Gyakorlatilag mindent elintéz helyettünk, s az elsősorban hangutasításokra reagáló Etos szükség esetén gombnyomással és gesztusokkal is vezérelhető.

rinspeedetos10

A jármű környezetét összesen nyolc HD kamera ellenőrzi, egyúttal lenyűgöző 180 fokos panoráma kilátást mutatnak az autó előtt és mögött. Bonyolult helyzetekben, például parkolóházakban sem veszíti el a rendszer a „fejét, ilyenkor a „Curb View” funkció aktiválódik automatikusan, s mutat direkt képet az első kerekek helyzetéről. A navigáció szintén új távlatokat nyit meg… A rendszer összekapcsolódik a közlekedés többi résztvevőjével és a forgalomirányítási rendszerekkel, így első kézből rendelkezik olyan hasznos információkkal, melyekre nap, mint nap szükségünk lehet. Emellett nemcsak az utat és a környezetét figyeli az Etos, hanem a vezető szemét is, ami alapján a rendszer tudja, hogy mit lát és mit nem lát a pilóta.

rinspeedetos04

A svájci csodajármű különleges képességei ezzel még nem értek véget, hiszen az Etos hátulján egy komplett leszállóhelyet alakítottak ki a drónok számára, mi több a platformon egy – 12.000 darab, egyenként szabályozható – LED-ből álló elektronikus üzenőfalat is kialakítottak. A drone felhasználási területeit külön nem mutatjuk be ezúttal, de nyilvánvalóan számtalan feladatra bevethető a kis repülő „UFO”

rinspeedetos02

A Rinspeed Etos alapját egyébként az BMW i8 szolgáltatja, a Rinspeed sajátos stílusára átalakítva.  Megvalósításában számtalan cég segédkezett, az eredmény pedig a Las Vegas-i CES-en, illetve a jövő márciusi, Genfi Autószalonon tekinthető meg.

rinspeedetos03

Az autós hírek támogatója az Aquaprofit Zrt.

aqua-logo

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: