A Ford, Amerika első számú haszongépjármű-gyártója ma bemutatta Észak-Amerikában elérhető, kiemelkedően nagy teljesítményű off-road pickupját, a Ranger nagytestvérét, a vadonatúj F-150 Raptor modellt. A Ford az F-150 Raptor minden részegységét áttervezte, hogy megalkossa legkeményebb, legintelligensebb és legjobb terepképességű off-roaderét, ami ráadásul minden elődjénél kevesebbet fogyaszt.
“Amikor az első Raptort terveztük, arra törekedtünk, hogy az autó ne csak az utakon vagy a versenypályákon bizonyíthassa erejét, hanem a terepezést is minden addiginál kellemesebb élménnyé varázsolja.” – emlékszik vissza Raj Nair, a Ford termékfejlesztési alelnöke. “Az eredeti Raptor értékei és az új F-150 modern technológiái együttesen igencsak magasra tették a lécet a vadonatúj Raptor fejlesztése során.”
A legkeményebb
A vadonatúj Raptor gerince a kifejezetten a modellhez tervezett alváz (a legerősebb ilyen elem az F-150 modellcsaládban), ami több nagy szilárdságú acélt tartalmaz, mint a most kifutó Raptor alváza. A hadseregben is használatos, nagy szilárdságú alumíniumból készült felépítmény több mint 220 kilogramm súlycsökkentést eredményezett; a Raptor karosszériájának formatervét a Ford nagy teljesítményű off-roaderei ihlették, amelyek olyan viadalokból kerültek ki győztesként, mint a Best in the Desert, a Lucas Oil Off Road Racing sorozat, vagy a híres Baja 1000. A Raptor 15 centiméterrel szélesebb, mint a standard F-150, így az autó stabilabban mozog a terepen. A vadonatúj Raptor most először készül dupla kipufogóval; az új, 17 colos könnyűfém keréktárcsákon új generációs, kifejezetten terepezéshez tervezett BFGoodrich All-Terrain KO2 gumiabroncsok feszülnek.
A legintelligensebb
A Raptort a Ford új, második generációs 3,5 literes EcoBoost® erőforrása mozgatja, aminek teljesítménye és forgatónyomatéka túlszárnyalja a most kifutó Raptor 6,2 literes V8-asának 411 lóerejét és 688 newtonméterét. Az első generációs 3,5 literes EcoBoost már bebizonyította, mire képes a terepen: az eredeti F-150 EcoBoost Torture Test Truck helytállt a 2010-es Baja 1000 versenyen, és később is számos off-road futamon aratott győzelmet. A nagy teljesítményű 3,5 literes EcoBoost blokk kizárólag a Raptor modellváltozathoz rendelhető meg az F-150 kínálatában. A motor üzemanyag-fogyasztását vadonatúj, 10 fokozatú sebességváltó csökkenti. A Raptor terepképességét tovább javítja az új négykerékhajtási rendszer, a forgatónyomatékot intelligensen vezérlő osztómű és a még könnyebben kezelhető off-road vezetősegítő technológia. A vonóerőt az első és hátsó kerekek közt elosztó új osztómű egyesíti a tengelykapcsolóval vezérelt, szükség esetén bekapcsoló, valamint a mechanikusan zárható összkerékhajtási rendszerek előnyeit.
“Az új osztómű többféle terepen biztosít jobb tapadást, méghozzá kis és nagy sebességnél egyaránt, ráadásul terepen és közúton is jól teljesít.” – avat be Jamal Hameedi, a Ford Nagy Teljesítményű Járművek részlegének főmérnöke.
A Raptor forradalmian új off-road vezetősegítő technológiájának továbbfejlesztéséből született meg a vadonatúj Terepvezérlési Rendszer, aminek segítségével az autós különféle üzemmódok közül választva a mindenkori terepviszonyok szerint (havas, sáros, homokos stb. környezethez) optimalizálhatja a jármű menetdinamikáját.
A tökéletes teljesítmény érdekében a mérnökök az új Raptor számos rendszerét áthangolták, így megváltoztak a hajtáslánc, az erőátvitel, a kipörgésgátló, az ABS és az AdvanceTrac menetstabilizáló rendszer beállításai. A vezető hat előre programozott beállítás közül választva igazíthatja az autó viselkedését az adott terep- vagy útviszonyokhoz:
-
‘Normal’ üzemmód a mindennapos közlekedéshez
-
‘Street’ üzemmód a nagyobb teljesítményű közúti közlekedéshez
-
‘Weather’ üzemmód az esős, havas vagy jeges utakra
-
‘Mud and sand’ üzemmód a sáros vagy mély homokkal borított földutakra és terepekre
-
‘Baja’ üzemmód a nagy sebességű sivatagi száguldáshoz
-
‘Rock’ üzemmód a sziklás talajon történő, kis sebességű araszoláshoz
A legjobb terepképességű
A terepképességet tovább javítja, hogy az autó Torsen első differenciálművel is megrendelhető. Ez a megoldás nagy mértékben növeli az első kerekek útfogását, és lehetővé teszi, hogy a jármű ‘áthúzza’ magát az útakadályok fölött, és meredek peremekre lépjen fel – még olyankor is, amikor a vonóerő megoszlik a két első kerék között. Egy nagy teljesítményű off-road pickup tervezése nem korlátozódhat pusztán a motor erejének növelésére, hiszen a futómű fejlesztése talán még ennél is fontosabb. Az F-150 Raptor alapfelszereltségének része a FOX Racing Shox lengéscsillapító, aminek különleges, belső megkerülő vezetéke révén a felfüggesztés kimerevítésével elkerülhető, hogy kemény terepen a jármű felüljön a magas kiszögelléseken. Az első és a hátsó lengéscsillapítók átmérője 60-ról 80 mm-re nőtt, és a most kifutó Raptor futóművének rugóútja (elöl 280, hátul 300 mm) is megnőtt. A fejlett LED világításnak és a modern kamera-technológiának köszönhetően a Raptor vezetője éjjel-nappal kiválóan láthatja és érzékelheti környezetét.
Tekintélyt parancsoló és kényelmes
Az F-150 Raptor külső megjelenése határozott kiállást sugall, az utastér kialakítása pedig minden részletében azt szolgálja, hogy a vezető és utasai a lehető legnagyobb kényelemben utazzanak – országúton és terepen egyaránt. Az autó kabinjának prémium hangulatát tovább fokozza a háromféle színsémában választható kárpitozás, valamint a kormány mögött elhelyezett váltófülek, amelyekkel a vezető manuálisan kapcsolhatja a 10 fokozatú sebességváltó fokozatait. A kiegészítő kapcsolók az utólag megvásárolható extrák – például a reflektorok vagy a légkompresszor – működtetésére szolgálnak. A kapcsolók a vezető feje fölött, a kabin tetőburkolatában kaptak helyet; ez a megoldás a vadászgépek műszerfalát idézi.
“A vadonatúj F-150 Raptor új szintre emeli a Raptor-sorozat képességeit.” – mutat rá Dave Pericak, a Ford Nagy Teljesítményű Járművek részlegének igazgatója.
Az új Raptor a Dearborn Truck üzemben készül majd, s az autó forgalmazása 2016 őszén kezdődik.