Mire használnak ragasztószalagot az F1-ben?
A legtöbben egyből a garázsod szélén porosodó szürke duct tape-re gondolnak. De az F1-ben teljesen más szintet képviselnek ezek az eszközök. Itt minden gramm, minden másodperc számít – ezért a ragasztószalagok is speciálisak, precízek és extrém igénybevételre készültek.
A Forma-1-es csapatok ragasztószalagokat használnak például:
-
Gyors javításokra az időmérő vagy a futam alatt
-
Alkatrészek ideiglenes rögzítésére
-
Légáramlás vizsgálatához (flow-vis festéket vagy szalagokat is használnak)
-
Elektronikai vezetékek rögzítésére a karosszéria belsejében
-
Aeroelemek „tömítésére”, hogy elkerüljék a turbulenciát
Ez nem csak barkácsolás. Ez precíziós túlélés.
Milyen típusú ragasztószalagokat használnak?
A Forma-1-ben nem elég, ha egy szalag „ragad”. Komoly elvárásoknak kell megfelelnie: extrém hőmérséklet, rezgés, sebesség, olaj, eső, por – ezek mind napi szinten jelen vannak.
A leggyakoribb típusok:
-
Nagy hőállóságú alumínium szalagok – motor környékén, kipufogó közelében
-
Textil alapú duct tape – gyors javításokra a kasztnin
-
Szilikon vagy PTFE bevonatú szalagok – csúszásgátlásra, tömítésre
-
3M VHB (Very High Bond) szalagok – ha valódi tartás kell, még csavar nélkül is
-
Kapton szalag – elektronikai szigetelésre, amely még 400 °C felett is bírja
Mindezt úgy, hogy ne hagyjon nyomot, ne roncsolja a felületet, mégis tartson, mintha az élete múlna rajta.
És, hogy miért van szükség speciális szalagokra? Egyszerű: az F1 a határok feszegetéséről szól. Az autón lévő minden alkatrészt grammonként terveznek. Ha valamit javítani kell – ott és akkor –, nem lehet semmi más eszköz, csak ami a boxban rendelkezésre áll.
A ragasztószalagok gyorsak, megbízhatóak és azonnali megoldást kínálnak egy kritikus helyzetre. Egy meglazult szárnyvég, egy elmozdult vezeték, egy megrepedt burkolat – a futam sorsa múlhat rajtuk.
A szalag szó szerint versenyt menthet.
Amikor a ragasztószalag lett a hős – Hockenheim 2019
A 2019-es Német Nagydíj Hockenheimben káoszba fulladt az eső miatt. Több pilóta is kicsúszott a csúszós pályán, köztük Max Verstappen is, aki a Red Bull versenyzője volt akkoriban. Az egyik kicsúszás során az autója első szárnya megsérült, és a csapat gyors javításra kényszerült.
A boxkiállás során a szerelők gyorsan ragasztószalagot alkalmaztak az első szárny sérült részén, hogy stabilizálják azt a futam hátralévő részére. Ennek köszönhetően Verstappen folytatni tudta a versenyt, és végül megnyerte a káoszos futamot, bizonyítva, hogy néha a legegyszerűbb megoldások is döntőek lehetnek a győzelem szempontjából.
A Forma-1 a csúcstechnológia otthona – de néha egy egyszerű ragasztószalag a különbség a kiesés és a célba érés között.