DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
USA

Pagenaud először vagy Power másodszor?

Már nem kell sokat várnunk arra, hogy megtudjuk, Roger Penske melyik alkalmazottja emelheti a magasba a 2016-os esztendő Verizon IndyCar Series bajnokának járó trófeát - előzetes a hétvégi futamról.

Azt hiszem, mindannyian egyetérhetünk abban, hogy az idei szezon is hihetetlenül gyorsan elrepült. Mintha csak tegnap pislogtunk volna Alexander Rossi 100. Indianapolis 500-on aratott meglepetésszerű győzelmén, erre máris azzal kell szembesülnünk, hogy az előttünk álló hétvégén látjuk utoljára az IndyCar idei mezőnyét éles bevetésen.

power-pagenaud



A bajnokavatónak is szolgáló, szezonzáró verseny előtt már biztosra vehető, hogy a széria legfrissebb bajnoka a Team Penske-től fog kikerülni, a kérdés csak annyi, hogy az Astor Kupa új gazdája francia, avagy ausztrál színeket képvisel-e majd.

A borítékolhatóan izgalmas hétvégére hangolódva lássuk tehát a versennyel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat a hivatalos spotter guide-tól kezdve a komplett menetrenden át egészen az elmaradhatatlan érdekes tényekig.

Adatok:

Verseny hivatalos elnevezése: GoPro Grand Prix of Sonoma

Időpont: 2016. szeptember 18.

Helyszín: Sonoma, Kalifornia, USA

Pálya: Sonoma Raceway

Pálya hossza: 2.385 mérföld

Kanyarok száma: 12

Versenytáv: 202.7 mérföld

Körök száma: 85

Vonalvezetés:

 

scaa.png

 

Push-to-pass használat: 10x15 mp

Hivatalos hashtagek: #IndyCar, #GoProGP

Hivatalos honlapok: racesonoma.com, indycar.com

Lényeges információ: A GP of Sonoma az egyetlen verseny az Indy 500 mellett, amelyen a megszokott pontok kétszerese kerül kiosztásra.

Ennek megfelelően a maximálisan elérhető pontszám: 104 (1 a pole-ért, 100 a győzelemért, 1+2 bónuszpont a legtöbb élen eltöltött körért).

2015-ös győztes: Scott Dixon (Chip Ganassi Racing)
2015-ös pole pozíció: Will Power (Team Penske)

Kvalifikációs rekord: Will Power 1:16.2597 (112.589 mph) – 2015. augusztus 29.

Spotter guide:

sppa.png 

A GoPro Grand Prix of Sonoma hétvégéjének menetrendje (magyar idő szerint):

Szeptember 16. - péntek

20:00 – 21:15: Első szabadedzés
23:45 – 01:00: Második szabadedzés

Szeptember 17. - szombat

20:00 – 20:45: Harmadik szabadedzés

Szeptember 18. - vasárnap

0:05 – 1:20: Kvalifikáció
20:30 – 21:00: Bemelegítő edzés

Szeptember 19. - hétfő

kb. 00:50: GoPro Grand Prix of Sonoma - VERSENY 

chamma.jpg

Érdekességek:

- Már csak két versenyzőnek van esélye arra, hogy harcba szálljon a Verizon IndyCar Series 2016-os bajnoki címéért: végső győzelme esetén Simon Pagenaud vasárnap este életében először teheti rá a kezét az idény legjobbjának járó Astor Kupára, míg Will Power 2014 után másodszor lehet a széria legjobbja.

- Simon Pagenaud a szezon második versenye óta megszakítás nélkül vezeti a bajnoki pontversenyt.

- Ezt megelőzően csak 2014-ben fordult elő, hogy a francia az idény utolsó futama előtt még esélyesnek számított a végső győzelemre – de ezen sansz akkor csak matematikainak számított, miután a hátránya 92 pont volt az összetettet vezető (a bajnokságot végül be is húzó) Powerrel szemben.

- Pagenaud jelenleg 43 egységgel vezet ausztrál csapattársa előtt. Ezen pontszám megegyezik azzal, amit a 32 éves pilóta a szezonnyitó St. Petersburg-i futamon elért második helyével begyűjtött. Mint tudjuk, ez volt az a versenyt, amit Power betegség miatt kénytelen volt kihagyni, így az év első hétvégéjét mindössze egyetlen pontocskával zárta csak köszönhetően a szombati pole pozíciójának.

- És itt újfent elérkeztünk a március óta folyamatosan visszatérű mantránkhoz, vagyis, hogy vajon mekkora szerepe lesz a St. Pete-en történteknek a bajnoki cím sorsát tekintve. Emlékszünk ugye, hogy az ominózus futamon a Team Penske végül Oriol Serviát ültette a gyengélkedő Power 12-es Dallara-Chevy-jébe, így az azzal megszerzett pontok értelemszerűen a spanyol neve mellé kerültek jóváírásra. Namármost, ha a csapat úgy döntött volna, hogy az autót nem indítják el a versenyen, akkor – mivel a kvalifikáción részt vett – automatikusan az utolsó helyen rangsorolták volna, Power pedig a szabályok szerint úgy is gazdagodott volna a 22. helyért járó pontok 50%-ával, vagyis 4-gyel, hogy egy métert nem tett meg. Servia bevetésével azonban az ausztrál nullázott a futamon, aminek óriási jelentősége lehet az előttünk álló vasárnapon.

Lehet utólag már a Verizon is bánja, amiért fél évvel ezelőtt nyomást gyakorolt Penske-ékre, hogy mindenképp küldjék pályára az általuk szponzorált 12-est?

- Az IndyCar statisztikákért, adatokért és minden ilyen földi jóért felelős embere már megint nagyon jófej volt, mivel készített a rajongóknak egy fain kis táblázatot, amiből a Pagenaud vs. Power párharc valamennyi lehetséges forgatókönyvét ki lehet sakkozni. Voilá:

 

stta.png

 

- A 2008-as újraegyesülés óta minden évben a szezon utolsó futamán dőlt el a bajnoki cím sorsa. Ezt megelőzően a Champ Car utolsó szezonjában, 2007-ben Sébastien Bourdais tudott pályafutása során negyedszer is az élen zárni még egy versennyel a vége előtt, az IRL-ben pedig Sam Hornish Jr. kaparintotta meg karrierje második főkategóriás titulusát szintén az idényzáró előtti fordulón.

- A két héttel ezelőtti, Watkins Glen-i futamot megelőzően még kilenc versenyzőnek volt matematikai esélye a címre, de a leintés után ebből hétnek ( Tony Kanaan, Helio Castroneves, Josef Newgarden, Scott Dixon, Graham Rahal, James Hinchcliffe és Carlos Munoz) végképp szertefoszlottak a reményei.

- Egy korszak vége: 27 év után utoljára láthatjuk a pályán a Chip Ganassi Racing Target ruhába öltöztetett autóját. A cég júliusban jelentette be, hogy véget vet a sportágban példátlanul hosszúnak számító partnerkapcsolatának a gárdával. Teljesen azért nem tűnnek el, lévén a döntés egyelőre csak az IndyCarra vontakozott, így a NASCAR Sprint Cupban még legalább 2017 végéig ott fognak virítani Kyle Larson 42-es Chevy-jén.

 

sw.png

- Vasárnap, Sonomán már szám szerint a 13. IndyCar versenyt rendezik meg.

- Az első futamot még 1970-ben a USAC érában tartották meg, ennek azonban akkor nem lett folytatása. Az amerikai open-wheel szakág végül az Indy Racing League 2005-ben tette ismét tiszteletét az észak-kaliforniai borvidéken, a pálya pedig a 2008-as, Champ Carral történt újraegyesülést (pontosabban bekebelezés) is túlélve máig a menetrend szerves részét képezi.

- A Sonoma Raceway 2015-ben az első olyan nem oválpályás létesítmény lett az IRL/IndyCar történetében, amely szezonzárót rendezhetett.

- Az eddigi tizenkét sonomai futamon két alkalommal fordult elő, hogy az itt győzelmet arató pilótáé lett végül a bajnoki cím is: Dario Franchitti (Chip Ganassi Racing) -2009 és Scott Dixon (Chip Ganassi Racing) – 2015.

- Az idei szezon elmúlt 15 futamán nyolc különböző versenyző tudott győzelmet szerezni: Juan Pablo Montoya (St. Petersburg), Scott Dixon (Phoenix, Watkins Glen), Simon Pagenaud (Long Beach, Alabama, GP of Indianapolis, Mid-Ohio), Alexander Rossi (Indianapolis 500), Sebastien Bourdais (Detroit/1), Will Power (Detroit/2, Road America, Toronto, Pocono), Josef Newgarden (Iowa) és Graham Rahal (Texas).

- Csak két versenyző mondhatja el magáról a jelenlegi mezőnyben, hogy egynél többször nyerni tudott a Sonoma Raceway-en: Scott Dixon (2007, 2014, 2015) és Will Power (2010, 2011 és 2013).

- További sonomai győztesek az idei nevezők közt: Tony Kanaan (2005), Marco Andretti (2006) és Helio Castroneves (2008).

- Az elmúlt hat sonomai versenyből ötször Power indulhatott a pole-ból (2010, 2011, 2012, 2014, 2015)

- Három pilóta tudott eddig Sonomán rajt-cél győzelmet aratni: Helio Castroneves (2008), Dario Franchitti (2009) és Power (2010, 2011).

- 2005 óta kétszer fordult elő, hogy az a versenyző lett a bajnok, aki Sonomán győzni tudott. Először ezt Franchittinek sikerült 2009-ben, majd hat évvel később a szintén ganassis Dixonnak. Az új-zélandi tavaly 47 pontos hátrányban érkezett a szezonzáróra Montoyával szemben, de a futamon aratott győzelme, valamint a kolumbiai hatodik helyének köszönhetően végül pontegyenlőség alakult ki közöttük. A szabályok értelmében ezért a cím sorsát a győzelmek száma döntötte el. Ebből Dixon neve mellett szerepelt több, így hiába vezette Montoya az összetettet egész szezonon át, a végelszámolásnál a Chip Ganassi Racing veteránja vigyoroghatott a legjobban. A negyedik bajnoki cím megkaparintásában Dixonnak kétségkívül nagy segítségére volt a verseny dupla pontozása, de bizonyos aspektusból nézva igazságos végeredmény született, lévén Montoya addigi előnye a szintén kétszeres pontozású Indianapolis 500-on elért első helyének volt köszönhető.

 

ii_3.jpg

 

- Mindössze három olyan pilóta van a jelenlegi mezőnyben, akik az amerikai open-wheel 2005-ös sonomai visszatérése óta óta valamennyi itt rendezett futamon elrajtoltak: Castroneves, Dixon és Kanaan.

- Dixon az elmúlt tizenegy sonomai futam valamennyi körét teljesítette.

- Power sonomai mérlege: három győzelem és öt pole

- Pagenaud legjobb sonomai eredménye: egy harmadik hely (2014)

- Legtöbb sonomai győzelem csapatszinten: 5 - Team Penske (2010-11, 2013: Power; 2012: Ryan Briscoe)

- A jelenlegi mezőnyben öt olyan pilóta akad, akik először lépnek pályára versenykörülények között a Sonoma Raceway-en IndyCar autóval: Max Chilton, Conor Daly, RC Enerson, Spencer Pigot és Alexander Rossi

- Az év újonca versenyben Rossi 75 ponttal vezet Daly előtt.

- Tony Kanaan zsinórban 265. rajtjára készülhet Sonomán, amivel tovább javíthat a már jó ideje az ő nevéhez fűződő rekordon. A brazil sztár a CART 2001-es, portlandi viadala óta nem hagyott ki egyetlen futamot sem, amelyre nevezett. A 41 éves veterán ganassis csapattársa, Scott Dixon az örökranglista harmadik helyén áll (aktívakat tekintve Kanaan mögött a második) a megszakítás nélkül teljesített versenyeket tekintve. Az új-zélandi a 206. IndyCar startját teljesítheti a hétvégén.

- A mezőny legtöbb IndyCar versenyt maga mögött tudó tagja nem más, mint Castroneves, aki a 327. futamára készülhet vasárnap, mögötte nüansznyi lemaradásban a 326. rajtára váró Kanaan áll.

És végezetül, aki még szeretne egy kicsit statisztikai adatok között mazsolázni, annak jöjjön az összetett tabella* aktuális, mindenre kiterjedő állása 15 verseny után.

*magyarázat: 1. oszlop: pontszám, 2.: hátrány az élen állóhoz, vmint a közvetlenül előtte lévőhöz, 3: a verseny előtti bajnoki helyezés, az előző futamhoz viszonyított változás, 4: bónuszpontok, 5: győzelmek száma a szezonban, 6: top5 és 7: top10 helyezések

 

jha.png

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: