DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Tereprali (TR)

100% Dakar, 100% Peru, 100% Opel

A Margitszigeti Casinóban csütörtök este minden az autók és a sivatagi versenyzés körül forgott – az Opel Magyarország és az Opel Dakar Team elképesztően látványos sajtóvacsoráján egyrészt megünnepelték a márka és a csapat 15 éves együttműködését (ami alkalmat adott egy kis múltidézésre), majd a cég és a terepralis csapat is a jövőbe nézett.

Divatbemutató a csapat elmúlt tizenöt évének versenyruházatának felhasználásával, dizájn-center a korábbi versenygépek  alkatrészeivel, az Opel legújabb modelljeinek bemutatója, s persze a dűnék közé készülő Opel Grandland X leleplezése, amellyel a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős nekivág a 2019-es Dakar ralinak. Merthogy az is kiderült ezen az estén, hogy a tapasztalt sivatagi páros a Dakart választja januári megméretésnek.
De erről majd később.



Nézzük előbb, hogyan emlékszik Szalay Balázs és Bunkoczi László az elmúlt 15 évre!

„Emlékszem, évekig  tartott, mire rábeszéltem az Opel Magyarország vezetőit, hogy nekik valójában szükségük van rám, de miután bizalmat szavaztak, igyekeztünk minden évben meghálálni – mosolygott Szalay Balázs. – A 2004-es Dakar volt az első közös megméretésünk, én onnantól kezdve töretlenül hiszek a márkában, és hála Istennek az Opel is hisz bennünk. Ahogy telt az idő, mi egyre jobb versenyautókat építettünk, s az Opel utcai autóiban is érzem a dinamikus fejlődést – egyre jobb terepjárókat gyárt a cég, s én nap, mint nap használom őket.” A kérdésre, hogy volt-e kedvence Szalay Balázsnak az eddigi versenyautói közül, azt válaszolta, hogy az elsőt sohasem felejti az ember: „A 2004-ben épített zöld Opel Fronterát nagyon szerettem, mert azzal éltük meg a legnehezebb időszakokat, a legemberpróbálóbb pillanatokat, amelyekre mégis jó visszagondolni. A másik nagy kedvenc az Opel Antara volt, amellyel két év kihagyás után, 2012-ben visszatértünk a Dakarra. Az egy nagyon modern, újszerű, versenyképes kocsi volt, imádtam vezetni, csakúgy, mint a mostani Grandland X-et.” S ezzel el is érkeztünk a mához, pontosabban a jövőhöz, hiszen a Grandland X-et a januári Dakaron veti be először a páros – a legendás verseny 2019-es kiírása kizárólag Peruban zajlik majd (a viadal szlogenje: 100% Dakar, 100% Peru), s valószínűleg ez lesz az utolsó viadal Dél-Amerikában.


„Jó esély van rá, hogy a Dakar egy év múlva visszatér Afrikába, aminek én nagyon örülök, de azért az utolsó dél-amerikai versenyen mindenképp szerettem volna rajthoz állni, mert a Dakar mégiscsak a Dakar – folytatta Szalay. – Ráadásul nagyon szép emlékeink vannak Peruról, amikor 2012-ben először ért itt célba a mezőny, kétmillió ember várt minket Limában, élő emberfalban autóztunk. Elképesztő az a motorsport iránti rajongás, ami ott övezi a Dakar indulóit, ezért hatalmas élmény ott versenyezni. A pályák homokosak, és nagyon nehezek, a rendezők minden napra dűnéket ígérnek, de remélem, ezek a dűnék januárban mások életét nehezítik majd meg, nem a miénket. Ami pedig az Opel Grandland X-et illeti, nos, vadonatúj motort kapott, megmondom őszintén, eleinte szenvedtünk is vele, mert nem akart beindulni, ugyanis százhatvanas fordulat kell neki, amit mi nem tudtunk. Egy gyorsabb önindítót kell hozzá használni, de erősebb és gyorsabb lesz vele ez a gyönyörű autó.” S hogy miként néz vissza az elmúlt másfél évtizedre a navigátor, Bunkoczi László?

„Nagyon nehéz esszenciaként összefoglalni az elmúlt éveket, vagy pillanatokat kiragadni belőlük – mondta Bunkoczi László. – Eszembe ötlik, amikor Afrikába menet a kompon szilvesztereztünk, vagy az, amikor az egyik évben folyt az olaj, ezért nyolc liternyi utazott a fenekem alatt, hogy legyen miből pótolni, vagy az, hogy Balázs sisakját a rajt előtt ellopták, és néhány percem maradt újat szerezni. De felsejlenek a balesetek, a különböző kórházak is. A legfontosabb azonban mégiscsak az, hogy manapság, amikor a közösség építő ereje ennyire fontos, van egy csapat, amely minden nehézség ellenére tizenöt éve ott van a nemzetközi mezőnyben, a nagy világversenyeken. S nem csupán a csapatunk tagjai tartanak ki mellettünk, hanem az együttműködő partnereink is, mint például az Opel. S amíg ez így van, addig van motivációnk folytatni, amíg vannak terveink, addig kevésbé fog rajtunk az idő...”

Érdekesség, hogy az Opel visszatér a hagyományokhoz és újraéleszti a GSi koncepciót, illetve ennek kapcsán a legendás Opel Kadett GSi visszatér a rali világába, pontosabban a historic Európa-bajnokságra. Itt az Opel Dakar Team navigátora, Bunkoczi László a Hungarian Police Rallye Team pilótájával, Hoffer Zsolttal versenyez majd. De térjünk még kicsit vissza a terepralihoz! Bakai Gergely, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója is felidézte az első közös lépéseket, s beszélt az együtt töltött izgalmas és sikeres évekről, a hullámhegyekről és hullámvölgyekről, amelyeken együtt lendültek át.

„Tizenöt évvel ezelőtt besétált az Opelhez egy megszállott, és elmondta, hogy ő már nyolc éve a sivatagban versenyez, de szeretné a megkezdett utat velünk folytatni – ő volt Szalay Balázs. Majd érkezett egy másik megszállott, aki a ralis pályafutását készült feladni a sivatagi versenyzésért – ő pedig Bunkoczi László volt... – mosolygott Bakai Gergely. – A szemükbe nézve azt láttuk, érdemes belevágni a közös kalandba, s így utólag nagyon örülünk, hogy belevágtunk. Kétezer-nyolcban, amikor terrorfenyegetés miatt törölték a Dakart, ezek a fiúk rendeztek egy versenyt a komplett Dakar-mezőnynek Central Europe Rallye néven. Később magyar bajnokok, majd közép-európai bajnokok lettek, 2012-ben pedig másodikként értek célba a Silkway-ralin. Akadtak persze kevésbé kellemes pillanatok is, ilyen volt például a 2014-es Africa Race első napja, amelyen súlyos balesetet szenvedtek a fiúk, de rájuk jellemző módon, amikor kicsit jobban lettek, már arról beszéltek, mi lesz a következő versenyük. Elkötelezettség, céltudatosság, innováció, folyamatos fejlődés és erős csapatmunka jellemzi az Opel Dakar Teamet, s ezek azok az értékek, amelyek mentén együtt tudunk dolgozni, amelyekkel az Opel Magyarország is azonosulni tud. A csapat nagy tervekkel készül következő szezonra, s a Dakarra, ahogyan az Opel Magyarországnak is nagy tervei vannak 2019-re: valóságos termék-offenzíva várható, jön például az új Corsa és elektromos Corsa, a hibrid Grandland X, az Év Haszongépjárműve díjat elnyert új Opel Combo, az új Vivaro, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Biztos vagyok benne, hogy új modelljeink sikert aratnak majd, s abban is, hogy az Opel Dakar Team is sikerrel jár a perui sivatagban.”


A Dakar rali január 6-án kezdődik, és január 17-ig tart, Peruban zajlik, homokos, dűnés, emberpróbáló pályákon. Az össztáv 5000 kilométer, ebből a mért szakaszok hossza 3000 km.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: